مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به افتتاح بازسازی سه بنای تاریخی گفت: قلعه زائرخضرخان اهرمی، عمارت علوی و قلعه محمد خان دشتی به عنوان مرکز گردشگری فرهنگی، موزه چاپ و نشر و سایت موزه‌ها در هفته دولت افتتاح می‌شود.

بازسازی سه بنای تاریخی در هفته دولتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  ناصر امیرزاده با اشاره به وجود بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی در استان بوشهر اظهار داشت: ۵۳ اثر ناملموس و ۲۹۴ اثر ملموس و ۲ شی منقول استان بوشهرتاکنون به ثبت آثار ملی رسیده است.

وی، ویژگی‌های بافت تاریخی بوشهر را برشمرد و بازسازی عمارت‌ها و اجرای طرح‌های زیرساختی را مورد اشاره قرار داد و افزود: بافت تاریخی بوشهر در ۳۸ هکتار دارای بنا‌ها زیبا با معماری گذشتگان زمینه‌ای مناسبی برای اجرای طرح‌های فرهنگی و هنری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از بازسازی بنا‌های تاریخی بوشهر خبر داد و تصریح کرد:با بازسازی بنا‌های زیبای بافت تاریخی بوشهر، آن‌ها به مراکز و کانون‌های فرهنگی هنری در حوزه‌های گوناگون تبدیل می‌شود.

امیرزاده قدمت بافت بوشهر را حدود ۲ قرن دانست و افزود: بافت تاریخی بوشهر با چهار محله دهدشتی، کوتی، شنبدی و بهبهانی مربوط به دوران زندیه است که این محل مرکز تجارت، فعالیت‌های فرهنگی و زندگی روزمره مردم بوشهر بوده است.

وی با اشاره به بازسازی عمارت علوی در بافت بوشهر بیان کرد: عمارت علوی که در آن قدیمی‌ترین چاپخانه فعال کشور استقرار داشت دارای ۱۰۷ سال قدمت است که با تکمیل بازسازی این عمارت در آن موزه چاپ و نشر بوشهر ایجاد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر مساحت عمارت علوی را ۷۱۰ متر مربع عنوان کرد و گفت: برای بازسازی عمارت علوی با زیربنای ۵۵۹ مترمربع در بافت تاریخی بوشهر اعتبارات لازم اختصاص یافته است.

امیرزاده با اشاره به بازسازی قلعه زائرخضرخان اهرمی و تبدیل آن به مرکز گردشگری فرهنگی افزود: این اثر یکی از قلعه‌های تمام خشتی در استان بوشهر است که از نظر طراحی و مصالح به کار رفته منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه قلعه زائر خضر خان معروف به کلات اهرم مربوط به اواخر دوره قاجار است خاطر نشان کرد: این اثر به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر قلعه محمدخان دشتی را به عنوان یکی ازمهمترین آثار تاریخی و فرهنگی استان برشمرد و بیان کرد: این اثر تاریخی که بازسلازی آن رو به پایان است به عنوان سایت موزه محمد خان و مرکز گردشگری در هفته دولت افتتاح می‌شود.

امیرزاده با اشاره به افتتاح سه بنای تاریخی، عمارت علوی، قلعه زائرخضرخان اهرمی و قلعه محمدخان دشتی در هفته دولت گفت: برای بازسازی این سه اثر تاریخی ۵۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

انتهای پیام/م

موزه چاپ و نشر بوشهر در عمارت تاریخی علوی ایجاد می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.