زوج کارآفرین همدانی باتولید و فراآوری آجیل و پودر میوه مرغوب درکارخانه خود توانستند ازخارجی ها سبقت بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛‌ برخلاف تصور بعضی از مردم  ایران که آجیل خارجی را به نوع ایرانی اش ترجیح می دهند کارخانه ای در شهرک صنعتی بوعلی همدان با تولید آجیل وپودر میوه  مرغوب ایرانی  براین طرز فکرعموم خط بطلان کشیدند.

جاییکه بانیانش یک زن وشوهر فعال وپرکارند، آقا و خانم موهبتی زن وشوهری همدانی که کارآفرین اند و دست جوانان شهر را به تولید وفراوری آجیل ایرانی بند کرده اند.

کارخانه "آی می" تنها کارخانه تولید و فرآوری خشکبار و پودرمیوه درغرب کشور است که با تولید وفراوری روزانه 4 تن خشکبار و 6 تن پودر میوه محصولاتش را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی صادرمی کند.

خشکبار و میوه های این کارخانه از شهرهای مختلف ایران روانه این کارخانه می شوند، پسته اش از یزد و تخمه اش از سنقر و بادامش ازقزوین و گردویش از تویسرکان ، میوه هایش هم باغداران ایرانی تامین می کنند، یعنی ازتولید به مصرف.

خشکباری باطعم ایرانی

اشتغال 80 جوانان بومی در استان همدان

آقای موهبتی مدیرعامل کارخانه می گوید: کار در سال 1379 و دریک کارگاه خانگی کاملا سنتی آغاز شد، ولی کم کم باتلاش شبانه روزی کار را گسترش دادیم و حالا نتیجه اش می شود کارخانه ای که برای 80 جوان بومی  تحصیلکرده اشتغال ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در نمایشگاهی که سال گذشته درکلن آلمان برپاشده بود غرفه ای برای معرفی محصولات این شرکت اختصاص داشت و شهروندان آلمانی و صاحبان شرکت های معروف این کشور از این غرفه بخوبی استقبال کردند.

مدیرعامل کارخانه تصریح کرد: محصولات این کارخانه از خشکبارش گرفته تامیوه هایش از چند کیلومتری کارخانه یعنی ازمسافتی نزدیک تهیه می شود که همگی محصولات تروتازه اند وازطرفی پای دلالان نیز وسط نمی آید.

آقای موهبتی با تاکید بر اینکه اگر دغدغه ای نباشد چرخ این کارخانه همیشه می چرخد، افزود: اگر همکاری دولت و بانک ها باشد و کمبود سرمایه نقدی کارخانه ها را جبران کنند هیچ کارخانه ای به  تعطیلی نمی خورد.

خانم خانلرزاده ، همسر آقای موهبتی نیز می گوید: وقتی به کمک همسرم آمدم تنها هدفم ورود علم به عرصه صنعت بود چیزی که ما درکارخانه های ایران کمترشاهدش هستیم.

وی می گوید: توانستیم برای محصولاتمان دربازارهای جهانی مشتری پیداکنیم و ارز آوری قابل توجهی برای کشور داشته باشیم چیزی حدود 250هزار دلار درسال در آمد ارزی برای کشور فراهم کردیم.

او که سرپرست آزمایشگاه کنترل کیفی نیز هست می گوید: تمام هدف ما این است که برروی کیفیت کالای ایرانی کارکنیم.

خشکباری باطعم ایرانی

 کالای ایرانی کم از محصولات خارجی ندارد

یکی از کارگران این کارخانه با بیان اینکه مشابه همین پودر در قطر و دبی تولید می شود ولی استقبالی که مردم از پودرهای میوه این کارخانه داشتند گواه کیفیت ومرغوبیت محصولات این کارخانه است.
وی افزود: ما چیزی از خارجی ها کم نداریم، نیروی جوان و کیفیت بالا رمز موفقیت ما است.

کارگر دیگری می گوید من و تعداد دیگری ازهمکارانم اینجا دست بکار شدیم آن هم در شرایطی که بسیار درمضیقه بودیم.

خشکباری باطعم ایرانی

دختری که فارغ التحصیل رشته شیمی است و دوسالی هست درآزمایشگاه کنترل کیفی کارخانه مشغول بکار است می گوید: تمام پرسنلی که در اینجا کارمی کنند تخصص بالایی دارند.

دیگر کارمند آزمایشگاه نیزمی گوید: تمام آزمایش هایی که به بیرون از استان برده می شد حالا در خوداستان انجام می دهیم.

ناظر کارخانه با اشاره به اینکه  ما در این کارخانه همه امکاناتی که کشورهای دیگر دارند را داریم، افزود: تمام مواد  اولیه این کارخانه در کشور خودمان تولید می شود.

خشکباری باطعم ایرانی

اینکه آجیل ایرانی در رقابتی تنگاتنگ و حتی پیشرو با آجیل خارجی قرار می گیرد و آوازه اش به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی اروپایی می رسد نتیجه پیگیری ها و دلسوزی این زوج کارآفرین برای هموطنان ایرانی شان است.

شعار این زوج کارآفرین همدانی این است: ماباهم می توانیم قدم های خیلی بزرگی را در راه توسعه اقتصادی کشور درحد توان خودمان برداریم .

 تولید محصولات ایرانی ؛ اشتغال جوان ایرانی و ارز آوری برای کشور یک تیر و چند نشان این زوج کارآفرین است که حالا محصولاتشان درسبد خانواده های ایرانی قرار می گیرد.

انتهای پیام/

گزارشگر ناهید روحانی مقدم

 

برچسب ها: اشتغال ، کارآفرینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.