با توجه به انتشار خبری با عنوان «شهریاران ساسانی در شیراز، بی دفاع جان می‌دهند»، میراث فرهنگی اعلام کرد: وضعیت نقش برجسته برم دلک هیچگونه تغییری نداشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به نقل از عبدالرضا نصیری معاون میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرد: اخیرا گزارشی در رسانه‌ها تحت عنوان «برم دلک در محاصره انفجارها» منتشر شده است که به خطر تخریب این نقوش برجسته به علت انفجار‌های معادن شن و ماسه پرداخته است.

این در حالی است که طی بازدید مشترک کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی و سازمان صنعت، معدن و تجارت از تنها معدن مجاور این نقوش برجسته که به فاصله یک کوه از این نقوش و بر کوه دیگری در حال فعالیت است، انجام عملیات انفجار در معدن و تاثیر انفجار بر نقوش مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در بررسی صورت گرفته، خوشبختانه هیچگونه تاثیر محسوسی بر نقوش برجسته برم دلک مشاهده نشده و در سال‌های اخیر نیز هیچگونه تغییر مشهودی در خصوص ترک جدید ایجاد نشده و وضعیت به صورت قبل است.

عبدالرضا نصیری بیان کرد: با این حال، طی صورتجلسه ای، بهره بردار معدن به رعایت ضوابط حریم حفاظتی این آثار و چشم انداز پیرامونی آن ملزم و متعهد شد.

معاون میراث فرهنگی استان فارس اضافه کرد: نزدیک بودن این نقش برجسته به شهر شیراز و همچنین سهولت دسترسی به آن در کنار معضلات و مشکلات موجود که گریبانگیر این محوطه است آن را به سوژه‌ای جذاب و قابل طرح جهت برخی از رسانه‌ها و به اصطلاح فعالان میراث فرهنگی تبدیل کرده تا به صورت مکرر و به دفعات بدان بپردازند.

وی افزود: سهولت دسترسی به این نقش برجسته و در عین حال پنهان ماندن و استتار آن در پشت تاسیسات کارخانه همجوار، مجاورت و نزدیکی بافت مسکونی به این اثر و قرار گیری این محوطه باستانی در محدوده شهر شیراز، خشک شدن چشمه مجاور نقوش برجسته به دلیل خشکسالی و متروکه شدن این موقعیت و از بین رفتن کارکرد تفرجگاهی آن، وجود کارخانه متروکه مربوط به سال‌ها قبل در جوار این اثر تاریخی، رهاسازی نخاله‌های ساختمانی و تخریب‌های انسانی به دلیل عقاید و افکار غلط و اشتباه درباره  موضوع میراث فرهنگی، در کنار یکدیگر باعث شده تا برای رفع مشکلات موجود اقداماتی در راستای تهیه طرح تملک و ساماندهی دنبال شود که در سال‌های اخیر این موضوع توسط شهرداری منطقه در دستور کار قرار گرفته و در قالب طرح فضای سبز و بوستان برم دلک تهیه و به تصویب اداره کل میراث فرهنگی نیز رسیده که چنانچه اجرای این طرح مورد پیگیری قرار گیرد قطعا تمامی این مشکلات و معضلات در جریان اجرای این طرح حل و فصل خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس بیان کرد: نقوش برجسته برم دلک از آثار تاریخی ارزشمند شهر شیراز است که در انتهای بلوار نصر در مسیر روستای کفترک قرار دارد.

وی تصریح کرد: این نقوش برجسته که به صورت سه نقش برجسته مجزا بر سینه کوه حجاری شده است به شماره ۷۱ در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ تحت عنوان «حجاری‌های برم دلک» در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تحت حفاظت و نگهداری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس قرار دارد.

انتهای پیام/ن

پاسخ میراث فرهنگی در خصوص وضعیت نقش برجسته برم دلک 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار