فرماندار قوچان گفت: تنش آبی یک موضوع جدی است که اگر رفتارها در الگوی مصرف تغییر پیدا نکند با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

برگزاری جلسه کارگروه سلامت وامنیت غذایی قوچانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،علیرضا قامتی فرماندار قوچان در جلسه کارگروه سلامت وامنیت غذایی قوچان افزود: در حال حاضر با کاهش آب در سفره‌های زیرزمینی، چشمه‌ها و قنوات این شهرستان روبه‌رو هستیم و بحران آب یک موضوع جدی است که اگر رفتارها در الگوی مصرف تغییر پیدا نکند با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

وی گفت: وضعیت تولید آب در این شهرستان نامناسب است و سال گذشته، میزان ذخیره آب در فصل برداشت از سد 17 میلیون ‌متر مکعب بوده که در حال حاضر به 11 میلیون مترمکعب رسیده، یعنی میزان برداشت نصف شده است.

فرماندار قوچان افزود: یکی از اولویت‌ها در زمینه آب شرب تأمین آب سالم است و70 درصد آب شرب قوچان از چشمه‌ها و 30درصد از سد تأمین می‌شود و از طریق تصفیه‌خانه نیز به‌صورت حلقوی در شبکه توزیع قرار می‌گیرد.

قامتی گفت: وجود اختلاف در مزه، طعم و رنگ آب به‌دلیل فرسوده بودن بخشی از شبکه است که از طریق لوله‌های فلزی آب‌رسانی صورت می‌گیرد و برداشت آب به‌صورت غیرقانونی موجب تغییر در آب می‌شود.

وی افزود: میزان کل اعتبار برای تکمیل پروژه خط انتقال آب از سد تا تصفیه‌خانه شهرستان قوچان 170 میلیارد ریال بود که قرار شد، 110 میلیارد ریال برای تأمین لوله‌ها از بخش تخصیصی نفت و مابقی از سایر منابع اختصاص پیدا کند، اما به‌دلیل وجود شبهه و اختلاف‌نظر این موضوع اجرایی نشده است.

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی قوچان گفت: در آخرین سفر ریاست جمهوری به‌خراسان رضوی مقرر شد، اعتبار 200 میلیارد ریالی برای این پروژه در سال جاری در نظر گرفته شود، اما برای اجرای پیمان توسط آب منطقه‌ای یا آب و فاضلاب تصمیم‌گیری نشده است.


قامتی افزود: یکی از دغدغه‌ها در حوزه آب پدافند زیستی است و متأسفانه در طول این 8 کیلومتر فاقد لوله‌گذاری،
بهداشت رعایت نمی‌شود، اما در بحث کیفیت سلامت آب اعلام‌ شده مشکلی وجود ندارد.

خط انتقال آب قوچان در معرض مستقیم آلودگی است


علی آذری دادستان عمومی و انقلاب قوچان گفت: قسمتی از سطح آب رودخانه باز و رها شده است و آلودگی‌هایی آب را تهدید می‌کند و این تهدید تنها با لوله‌گذاری در این مسیر مرتفع می‌شود.

وی افزود: مسیر روباز آب از سد در معرض تهدیدهای آلوده‌کننده‌ای قرار دارد؛ و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آب خالص، بی‌رنگی و شفافیت آن است که در طول این 8 کیلومتر مسیر روباز کدورت، کف و آلودگی‌های فیزیولوژیک مشاهده می‌شود.
آذری گفت: سموم کشاورزی یا فضولات حیوانی و انسانی آب را مورد تهدید قرار می‌دهد، اما مهم‌ترین نگرانی ورود ناخالصی‌های شیمیایی همچون فاضلاب کشاورزی، ضدعفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های موجود در شست‌وشو است که کمترین تصفیه‌خانه‌ای می‌تواند به‌آسانی تصفیه این موارد را انجام دهد.


دادستان عمومی و انقلاب قوچان افزود: بسیاری از این آلودگی‌ها می‌تواند در طول زمان سلامت جامعه را مورد تهدید قرار دهد.


امکان نزاع و درگیری در روستاهای قوچان برای بهره‌برداری از آب


سید حسن حسینی رئیس دادگستری قوچان گفت: مدیریت ناصحیح در زمینه آب می‌تواند بستر را برای نزاع فراهم کند، امکان نزاع و درگیری در برخی روستاها برای بهره‌برداری از آب‌های سطحی و زیرسطحی وجود دارد.

وی افزود: در سال 95 سرکشی از مسیر عبوری آب از سد تا خط انتقال تصفیه صورت گرفت؛ و خرداد ماه همان سال مکاتبه‌ای با دستگاه‌های مرتبط همچون دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه وجود وضعیتی خاص در این مسیر صورت گرفت و رونوشتی نیز به‌دادگستری کل خراسان رضوی ارسال شد.

حسینی گفت: معاون دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به‌این نامه دو مسئله مهم را تأکید کرده است و مسیر رودخانه روباز بهداشت آب را به‌مخاطره می‌اندازد و این آب می‌تواند ازنظر امنیتی نیز مشکلاتی را به وجود آورد.


انتهای پیام//م.ن



برچسب ها: خشکسالی ، تنش آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.