به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ گسترش شهر نشینی و به طبع آن افزایش استفاده از وسائط نقلیه، نقش بسزایی در افزایش آلودگی هوا داشته که بیشتر شهرهای کشور از جمله ارومیه از آن رنج میبرند.
سرپرست اداره نظارت بر اتوبوسرانی شهرداری ارومیه از فرسودگی ۶۷ درصد از اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی این شهر خبرداد و گفت: ۲۱۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه نیاز به بازسازی دارند.
مهراب مظهری با بیان اینکه برای بازسازی صفر تا صد اتوبوسها با یک شرکت عقد قرارداد شده که در حال بازسازی هستند اظهار داشت: روند بازسازی ناوگان حملونقلی عمومی ارومیه همچنان ادامه دارد و ۵۰ دستگاه از اتوبوسهای بخش خصوصی در سه ماهه نخست امسال بازسازی شدهاند.
وی گفت: اتوبوسها هر ۶ ماه یکبار معاینه فنی شده و آلایندگی آنها از طریق کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست اندازه گیری میشود.
مظهری افزود: از تردد اتوبوسهای آلاینده در سطح شهر ممانعت به عمل میآید و اتوبوسهای دودزا برای تعمیر و رفع نقص به تعمیرگاه سازمان هدایت میشوند.
سرپرست اداره نظارت بر اتوبوسرانی شهرداری ارومیه گفت: در مجموع ۳۴۲ دستگاه اتوبوس در ارومیه موجود است و کمبودی برای جابه جایی مسافران در سطح شهر احساس نمیشود.
مظهری تصریح کرد: قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده که تا به حال ۱۴ دستگاه تحویل ناوگان داده شده و سایر اتوبوسها به تدریج اضافه خواهند شد.
وی گفت: ۸۶ درصد از اتوبوسهای ارومیه به بخش خصوصی واگذار شده است و نتایج مطلوبی ازجمله صرفه جویی در هزینههای نگهداری پرسنلی رانندگان محقق شده است.
مظهری در خصوص افزایش کرایه اتوبوسها گفت: از ۲۱ تیر ماه امسال ۱۸ درصد کرایههای اتوبوسها افزایش یافتهاند.
وی با بیان اینکه اتوبوسها مسافران را در ۴۲ مسیر جابه جا میکنند اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ درصد از مسافران شهر ارومیه با اتوبوس جابه جا میشوند و تلاش میشود با نوسازی و بازسازی ناوگان و ایجاد پایانههای مکمل خطی، این شاخص افزایش یابد.
سرپرست اداره نظارت بر اتوبوسرانی شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه قیمت هر کارت الکترونیکی ۳ هزار تومان است گفت: مبلغ یک هزار و ۵۰۰ تومان موجودی اولیه کارت است و بعد از اولین استفاده از بلیت الکترونیکی قابلیت شارژ با مبالغ دلخواه را خواهند داشت.
وی اظهار داشت: شهروندان برای تهیه بلیت الکترونیکی میتوانند به باجههای مستقر در خیابانهای عطایی ۱ و ۲، میدان ولایت فقیه، میدان انقلاب، تقاطع مدرس، پنجراه، چهارراه دانشکده، انعام و فلکه رودکی مراجعه نمایند.
مظهری در خصوص کارتهای شکسته و معیوب نیز گفت: شهروندان میتوانند جهت انتقال وجه کارتهای شکسته و معیوب به واحد فنی، مهندسی مستقر در خیابان عطایی مراجعه فرمایند و هزینه کارت شکسته و معیوب بر عهده شهروندان بوده و سازمان این امکان را دارد که مبلغ مانده کارت مسافر را به کارت سالم همان شهروند منتقل نماید.
وی با اشاره به اینکه میانگین هزینه روزانه هر دستگاه اتوبوس ۲۱۵ هزار تومان است گفت: در حال حاضر میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۸ سال و ۶ ماه ماست در صورتی که استاندارد آن ۱۰ سال است.
وی گفت: فقدان خط ویژه حرکت اتوبوسها و نبود پایانههای مناسب از عمده مشکلات اتوبوسرانی ارومیه است بنابراین از شهروندان میخواهیم تا با رانندگان همکاری نموده و نظافت و حقوق شهروندی را در اتوبوسها رعایت کنند.
سوزش چشم، تنگی نفس، خسخس سینه، خستگی، سردرد، سرفه و حالت تهوع، از علایم و نشانههای آلودگی هواست.
ازن، دیاکسیدکربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات معلق و ترکیبات سمی مانند بنزن و فرمالدئید موادی هستند که در اثر سوخت وسائط نقلیه ایجاد شده و هوا را آلوده میکنند. بررسیها نشان داده است که تماس با مقادیر بالای ازن، گوگرد و اکسید نیتروژن با بیماریهای ریوی و مرگ زودرس ارتباط دارد.
ذرات معلق موجود در هوا وارد جریان خون میشوند و عملکرد عروق را کاهش میدهند. این ذرات ممکن است با آلزایمر هم ارتباط داشته باشد. آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر میگذارد.
امید است در شهر زیبای ارومیه نیز همچون سایر شهرهای بزرگ کشور مسئله نوسازی ناوگان مسافری فرسوده به صورت جدی مورد برسی قرار بگیرد تا شاید در آینده کمتر شاهد وقوع بیماریهای تنفسی و ریوی باشیم.
گزارش از فاطمه یوسفی
انتهای پیام/ح