نوشیدنی‌های معمولی از آبمیوه‌ها گرفته تا نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی دارو‌ها را کاهش یا افزایش دهند و موجب تهدید سلامت شوند.

کدام نوشیدنی‌ها برای بلع دارو مناسب نیستند؟به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ندا ذوالفقاری مسوول فنی داروخانه بیمارستان امیرالمومنین (ع) با اشاره به نوشیدنی‌هایی که نباید برای بلعیدن دارو استفاده شود، به شیر، شیرسویا و اسموتی های حاوی کلسیم اشاره کرد و گفت: کلسیم با داروهای تیروئید تداخل دارد و برای مصرف اینگونه نوشیدنی ها، باید دست کم چهار ساعت از زمان مصرف داروی تیروئید بگذرد، دوغ نیز اثراتی مشابه شیر دارد و استفاده از آن نیز توصیه نمی ‏شود.

وی در ادامه به اثرات جدی مصرف کافئین همراه با داروهای محرک، برای سلامتی افراد اشاره کرد و ادامه داد: اگر داروی «افدرین» و «آمفتامین» با نوشیدنی حاوی کافئین مانند قهوه یا چای مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

ذوالفقاری، به چای سبز به عنوان دیگر نوشیدنی منع شده برای بلع دارو اشاره کرد و گفت: این منع به دلیل داشتن ویتامین K. موجود در چای سبز است، همچنین سایر خوراکی ھای حاوی ویتامین K. مثل کلم بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروھای رقیق کننده خون مثل «کومارین» یا «وارفارین» مصرف کرد، زیرا اثردهی آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد.
انتهای پیام/ر

اثرات  نوشیدنی‌ها برای بلع دارو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.