مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در باغات نخیلات استان بوشهر پایش و ردیابی شد.

اجرای پایش باغات نخیلات استان بوشهر از آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرمابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  احمد سبحانی عصر یکشنبه در حاشیه اجرای پایش باغات نخیلات استان بوشهر از آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در عرصه کشاورزی است.

وی با اشاره به اجرای عملیات ردیابی و پایش آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما به مدت ۱۱ روز در باغات نخیلات استان بوشهر اضافه کرد: برای این کار اکیپی از استان سیستان و بلوچستان در استان بوشهر مستقر شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: این اکیپ عملیات ردیابی و پایش آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما را به صورت فعال در باغات نخیلات شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، جم و عسلویه انجام دادند.

وی افزود: در همین راستا سه مورد کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان پهنه، باغداران و بهره برداران با هدف اطلاع رسانی، شناخت آفت، راه‌های ورود و نحوه خسارت و پیشگیری از ورود این آفت قرنطینه‌ای برگزار گردید.

سبحانی گفت: در حال حاضر، سوسک سرخرطومی حنایی خرما یکی از آفات قرنطینه‌ای داخلی کشور است این حشره قادر است در مدتی کوتاه موجب مرگ یک نخل جوان و شاداب شود از این رو تهدیدی جدی برای سلامت باغات نخیلات استان محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: خسارت اصلی این آفت به وسیله لارو‌ها ایجاد می‌شود، لارو‌ها ضمن تغذیه از بافت نرم و آبدار داخل تنه درخت، کانال‌هایی در جهت‌های مختلف بالا و پایین در داخل تنه ایجاد می‌کنند و در صورت زیاد بودن جمعیت لارو‌ها در داخل یک درخت کانال‌های لاروی به یکدیگر متصل شده و حفره بزرگی ایجاد می‌شود که وزش باد و طوفان ممکن است منجر به شکستن آن‌ها شود.

سبحانی ادامه داد: در صورت عدم مبارزه با آفت و ادامه تغذیه لارو‌ها از بافت آوندی به سیستم انتقال مواد غذایی نخل آسیب جدی و گاهی غیر قابل جبران وارد می‌شود و موجب کاهش شدید و یا حتی توقف باردهی نخل می‌شود.

انتهای پیام/م

آفت سوسک سرخرطومی در باغات نخیلات استان بوشهر ردیابی و پایش شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.