مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: در شورای انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی که زیر نظر معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور فعالیت می‌کند، آباده به عنوان شهر ملی منبت معرفی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ثبت ملی نخستین شهر صنایع دستی استان خبر داد و گفت: در شورای انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی که زیر نظر معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور فعالیت می‌کند، آباده به عنوان شهر ملی منبت معرفی شد.

وی افزود: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در مرحله نخست سه شهر آباده، شیراز و فیروزآباد به ترتیب برای شهر‌های ملی و جهانی منبت، خاتم و گبه انتخاب شدند که در حال حاضر شهر آباده به عنوان شهر منبت معرفی شد.

امیری با بیان اینکه انتخاب شهر‌ها بر مبنای معیارهایی، چون اصالت و قدمت و خاستگاه هنر‌های سنتی و صنایع دستی اتنخاب شدند، اظهار امیدواری کرد: هرچه سریعتر شهر‌های شیراز و فیروزآباد نیز به فهرست شهر‌های ملی بپیوندند.

او با بیان این که خاستگاه هنر منبت شهر آباده است، افزود: بی شک این عنوان می‌تواند تاثیر به سزایی در معرفی هنر منبت در ابعاد ملی و جهانی داشته باشد.

در شورای انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی، شهر آباده در رشته منبت، شهر زنجان در رشته ملیله‌کاری، شهر کاشان در رشته نساجی سنتی، شهر ایرانشهر در رشته سوزن‌دوزی، شهر بجنورد در رشته گلیم سفره کردی، شهر ایلام در رشته گلیم نقش برجسته، شهرکرد در رشته نمد، روستای فش استان کرمانشاه در رشته ساز‌های سنتی، روستای بسک خراسان رضوی در رشته ابریشم کشی، روستای قاسم آباد استان گیلان در رشته چادرشب بافی و روستای بیدکردویه استان کرمان در رشته گلیم چهل ماشوله ثبت ملی شدند.

شهر تهران در رشته شیشه، روستای سمقاور استان مرکزی در رشته منبت، روستای کردوان استان بوشهر در رشته عبابافی، روستای هرسین استان کرمانشاه در رشته گلیم و شهر ارومیه استان آذربایجان غربی در رشته ریزه‌کاری چوب نیز پس از بررسی مجدد و در صورت رفع نواقص ثبت می‌شوند.

منبت، هنر کنده کاری و حکاکی نقش‌های مختلف بر روی چوب است که این نقش‌ها می‌تواند گل، پرنده، نقش‌های ذهنی و تلفیقی از نقش‌های یاد شده باشد.

هنر منبت کاری در فارس بیشتر در شهر‌های آباده و شیراز رواج دارد و هنرمندان بی شماری در خدمت این هنر و صنعت بوده اند و امروزه در بسیاری از موزه‌های جهانی آثار هنری منبت کاران استان وجود دارد.

کهن‌ترین آثار منبت کاری در استان فارس صندوق منبت بقعه متبرکه سید میر محمد (ع) درشیراز است که متعلق به سده هفتم هجری قمری است.

این صنعت دستی در صنایع مبل سازی، قابسازی، در و پنجره‌های چوبی، تابلوسازی و تزیین مکان‌های مذهبی کاربرد دارد.
شهرستان آباده در ۲۷۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/ر

ثبت ملی نخستین شهر صنایع دستی استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.