رییس کار گروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی از مهم ترین اولویت وزارت بهداشت و سازکار سلامت در کشور بیماری دیابت به دلیل رشد افزاینده ابتلا به این بیماری است.  

 بیگلری رییس کار گروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه   در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه  گفت: دیابت به  دلیل افزایش غیر طبیعی قند خون است که نوع یک در کودکان و نوجوانان و نوع دو که شایع ترین نوع آن در 90درصد موارد بر اثر سبک زندگی اشتباه است و دیابت بارداری و اختلال سیستم ایمنی هم دیده می شود.

وی افزود: بیماری دیابت چناچه کنترل نشود می تواند با عوارض جدی همراه باشد که بیشترین نابینایی در دنیا بر اثر بیماری دیابت کنترل نشده است.

بیگلری ادامه داد: مهم ترین عامل نارسایی کلیوی نیز بر اثر دیابت که درمان نشده ایجاد می شود  وفشار خون بالا و زخم پای دیابتی و قطع پا بعد از تصادفات بیماری دیابت است .

 وی گفت:  اگر این بیماری خوب بشناسیم می توانیم از عوارض این بیماری جلوگیری کنیم وقتی کسی که احساس می کند پر نوشی و تکرر ادرار و احساس بی حالی و ضعف دارد و زخم های بدنش خوب نمی شود  نشان از ابتلا به بیماری دیابت است.

 بیگلری گفت: با دو حالت دیابت خودش را نشان می دهد یا لوزالمعده توانایی کار کردن خود را از دست می دهد و یا مقاومت نسبت به انسولین داشته و قند بدون اینکه به سلول ها برسد در خون در چرخش است.

 وی با بیان اینکه قند وارد سلول ها نشود توانایی کار کردن فرد نیز کاهش می یابد ادامه داد: در دوره کودکی برخی از بیماری ها عفونی مانند سرخک باعث اسیب جدی به پانکراس می شود و بیماری سیستم ایمنی خصوصا در افرادی که سابقه فامیلی دارند باعث ابتلا کودکان به دیابت می شود.

 بیگلری گفت: دیابت فعلا درمان قطعی ندارد اما قابل پیشگیری در بروز عوارض جدی است که افراد بالای سی سال و چاق هستند و کم تحرک هستند و تغدیه نا مناسب دارند باید ازمایش قند خون بدهند .

 رییس کار گروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:   50 درصد افراد از ابتلای خود خبر ندارند .

وی بیان کرد: در مرحله اول کسانی که تحرک بدنی ندارند سعی کنند قند به عنوان دو سم سفید بدن کمتر مصرف کنند و نوشابه و مواد قندی کمتر مصرف کنند و از آب بیشتر استفاده کنند تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

وی افزود: در افراد مبتلا باید از  قند نان برنجی و سیب زمینی دارای نشاسته  که تبدیل به قند می شود  استفاده نکنند و اگر به جای ان از ماهی استفاده شود عاملی برای کنترل  دیابت و بیماری های قلبی و عروقی است.

بیگلری با اشاره به رژیم  مناسب برای تغذیه امروز  بیان کرد: سعی کنیم فعالیت ورزشی پیاده روی کوهنوردی دوچرخه سواری باعث اکسیژن رسانی به بدن می شود و در کنار آن فست فودها و نوشابه ها باید حداقل برسد و سبزیجات و لبنیات افزایش دهیم.

وی بیان کرد بیش از 7درصد در سطح کشور  به این بیماری مبتلا هستند و روز به روز در حال افزایش است و باید در کودکان چاق کم تحرک باید مورد توجه قرار بگیرد.

بیگلری  گفت: اگر قند خون بین 70تا زیر صد باشد طبیعی است و قند خون 126 و بالاتر دیابتی تلقی می شود در بیماران دیابتی هموگلوبین داریم که شاخص سه ماهه است و از اهمیت فراوانی برخوردار است.

انتهای پیام/ز

50 درصد افراد از ابتلای خود به دیابت  خبر ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.