پیروز بخت گفت: برای کمک به صادرات محصولات دانش بنیان استاندارد‌های خاصی برای این شرکت‌ها تدوین شده‌ است.

کمک سازمان ملی استاندارد به شرکت‌های دانش بنیان/ وضع استاندارهای خاص برای تسهیل در صادرات محصولات دانش بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد کشور در مراسم اعطای گواهی‌نامه کیفیت به شرکت‌های دانش بنیان که امروز در معاونت علمی و فناوری برگزار شد، با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان ساختار ویژه‌ای دارند، گفت: هر یک از این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و به دنبال این هستیم تا با روش‌های جدید و خلاق کسب و کارهای نوین را رونق دهیم.

وی با بیان اینکه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در قانون قدیم استانداردهای پژوهشی وجود نداشتند اظهار کرد: برای استانداردسازی شرکت‌های دانش بنیان محورهای مختلفی مشخص شده است و امروز به 6 شرکت دانش بنیان استانداردهای خاصی تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد کشور اشاره به اینکه به کمک سازمان ملی استاندارد حمایت‌های جدیدی تدوین شده‌اند، گفت: برای کمک به نوآوری و انطباق با شرکت‌های دانش بنیان با استانداردهای جهانی در داخل کشور موفق به تدوین استانداردهایی شده‌ایم که برپای ملی، بین‌المللی و محصول داخلی شرکت‌ها تدوین شده‌ است.

پیروزبخت در خصوص اهمیت استاندارد برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: هنگامی که شرکتی بخواهد در مجامع بین‌المللی وارد شود و کالای خود را به دیگر کشورها صادر کند باید استانداردهای خاصی را داشته باشد تا خریدار به آن اعتماد کند.

وی ادامه داد: محصولات دانش بنیان ضوابط مخصوص به خود را دارند و در گذشته خیلی بسیاری از شرکت‌ها می‌توانستند استانداردهای آمریکایی و اروپایی را دریافت کنند اما امروزه با حدود برخی از مشکلات به فکر تدوین استانداردهایی خاص افتاده‌ایم.

رئیس سازمان ملی استاندارد کشور با بیان اینکه برای آنکه یک کالایی بتواند به دیگر کشورها صادر شود، نیازمند استانداردسازی است، گفت: تأییدیه‌های سازمان ملی استاندارد برای بسیاری از کشورهای جهان قابل قبول است و اگر شرکت دانش بنیانی بخواهد محصولات خود را صادر کند باید به این استانداردها مجهز باشد.

پیروزبخت در خصوص نگرش جدید در سازمان بیان کرد: نگرش قدیمی از بین رفته است و برنامه‌ریزی‌های جدیدی برای سازمان به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان پس از آنکه محرز شدند باید بتوانند استانداردهای لازم را دریافت کنند گفت: پس از آنکه شرکتی دانش بنیان شد برای دریافت استانداردهای لازم به ما مراجعه می‌کند و سازمان ملی استاندارد به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارها را به جلو می‌برد.

پیروزبخت در خصوص تعداد ایرانیانی که در سازمان ملی استاندارد جهانی فعالیت می‌کنند،  اظهار کرد: در شرایط فعلی در سازمان ملی جهانی اصالت سنجی از سوی ایران تعیین شده است و یک ایرانی عضو هیئت مدیره کمیته فنی شده است که  امیدواریم به کمک سازمان‌های مختلف بتوانیم استاندارد سازی محصولات دانش بنیان را روز به روز جلو ببریم.

هیچ محدودیتی برای صدور گواهی‌نامه انطباق شرکت‌های دانش بنیان نداریم

مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در مراسم اعطای گواهی‌نامه کیفیت به شرکت‌های دانش بنیان درباره استاندارد سازی محصولات دانش بنیان گفت: اگر بخواهیم مدیریت دانش را به درستی در کشور انجام دهیم باید محصولات دانش بنیان استانداردهای لازم را دریافت کنند.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در خصوص اقدامات انجام گرفته برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: شیوه نامه‌ای برای محصولات دانش بنیان در دنیا وجود دارد و متخصصان مختلفی در کنار یکدیگر برای استاندارد سازی محصولات دانش بنیان گرد هم آمدند.

وی در خصوص استانداردهایی که به شرکت‌های دانش بنیان تعلق می‌گیرد، گفت: برخی از استانداردها با نام ارزیابی انطباق شناخته می‌شوند و در این نوع ارزیابی محصول مطابق با نظر افراد شناسایی می‌شوند یعنی سازمان تشخیص می‌دهد، که آیا محصول مطابق با معیار بین‌المللی هست یا خیر.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای صدور گواهی‌نامه انطباق شرکت‌های دانش بنیان نداریم و تمام شرکت‌ها دانش بنیان می‌توانند این گواهی‌نامه را دریافت کنند.

بیات در خصوص نوع دیگری از استانداردها که به محصولات دانش بنیان داده می‌شود، گفت: برخی از شرکت‌های دانش بنیان خود نخبه هستند و هنگامی که آنها بگویند محصولاتشان چه خصوصیاتی دارد به عنوان گواهی استاندارد به آنها تعلق می‌گیرد.

وی درباره تعداد شرکت‌هایی که موفق به کسب استانداردهای لازم شده‌اند، اظهار کرد: تا به امروز 240 شرکت دانش بنیان 2هزار و 447 محصول را معرفی کرده‌اند و استاندارد محصولات را دریافت کرده‌اند.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با اشاره به تمرکز شرکت‌ها در شهرهای مختلف بیان کرد: در استان تهران 163 شرکت با 2 هزار و 7 محصول پیشتاز دریافت استاندارد هستند و پس از استان‌های اصفهان، البرز و خراسان در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

بیات با بیان اینکه برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان نیازمند همکاری و سیاست‌گذاری‌های مختلف هستیم گفت: میان معاونت علمی و سازمان ملی استاندارد تعاملاتی باید صورت گیرد تا به واسطه آن به شرکت‌های دانش بنیان استانداردهای لازم تعلق گیرد.

وی یادآور شد: معاونت علمی و فناوری باید اعتبارات خاصی را به استاندارد شرکت‌های دانش بنیان بدهد تا از محل آن اعتبارات برای هزینه‌های آزمون و بازرسی‌ شرکت‌ها بهره بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار