تلاش اهالی روستای مزرج برای احیای قنات روستایشان پس از چند سال بی آبی به ثمر نشست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، با بروز خشکسالی در منطقه کم آب، کشاورزان روستای مزرج را با مشکل مواجه ساخته بود که با همت و تلاش جهاد کشاورزی و همیاری مردم این روستا آب این قنات به جریان افتاد و خوشحالی کشاورزان را بدنبال داشت.
جان دوباره قنات‌ها در روستا‌های قوچان/ میزان آبدهی قنات ها افزایش یافت
با لایروبی قنات‌ها در این روستا و جاری شدن آب روان امید تازه هم برای کشاورزان قوچان ایجاد شده است تا فصل پرباری را پشت سر بگذراند.
 
علی جنانی مدیر جهاد کشاورزی قوچان در گفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: لایروبی و مرمت و هدایت صحیح آب این قنات‌ها می‌تواند باعث افزایش تولید و کاهش خسارت‌های خشکسالی شود.

وی با اشاره به اینکه با لایه روبی این قنوات میزان آبدهی از ۱۵ لیتر بر ثانیه به ۲۸ لیتر بر ثانیه می‌رسد، گفت: با اتمام عملیات طرح لایه روبی این قنات ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات این روستا از مزایای آب این قنات بهره مند می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان بیان کرد: برای لایه روبی این تعداد قنوات ۱۵۰ میلیون تومان اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است.
 
جان دوباره قنات‌ها در روستا‌های قوچان/ میزان آبدهی قنات ها افزایش یافت
جنانی با اشاره به تامین آب مورد نیاز ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی از طریق قنوات است، افزود: برای لایه روبی و مرمت قنوات ۶ میلیارد ریال اعتبار بخش دولتی اختصاص یافته است که به تعداد ۱۳ قنات هزینه شده است و احیای این تعداد قنات با همکاری دولت و مشارکت خود کشاورزان انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان افزود: در حال حاضر ۲۷۵ رشته قنات در شهرستان قوچان وجود دارد که که حدود ۲۰۰ قنات فعال بوده و آب دهی دارند که نیمی از آن‌ها نیاز به لایروبی و مرمت دارند

جنایی ادامه داد: اغلب این قنوات برای آبیاری مزارع کشاورزی و باغات و تامین آب شرب دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد مشارکت درلایروبی قنات‌ها با خودیاری اهالی روستا صورت می‌گیرد، گفت: تاکنون ۱۰۰ رشته قنات در شهرستان قوچان لایروبی و مرمت شده است.

مدیرجهاد کشاورزی قوچان افزود: لایروبی، کول گذاری، ترمیم میله چاه و ریزش برداری از مهمترین اقدامات لایروبی و بهسازی قنوات است.  
جان دوباره قنات‌ها در روستا‌های قوچان/ میزان آبدهی قنات ها افزایش یافت
جنانی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی ۶ هزار و ۸۶۸رشته قنات دارد، گفت: حدود ۵ درصد از این رشته قنات‌ها درقوچان واقع شده که ۵۳ درصد قنوات این شهرستان تاکنون مرمت و لایروبی شده است.

جنانی گفت: بیشترین مناطقی که از کم آبی و خشک شدن قنوات متاثر شده اند روستا‌هایی هستند که در دشت‌ها واقع شده اند و از این حیث کشاورزی آن‌ها هم سیر نزولی داشته  و منجر به مهاجرت به شهرها شده است

وی  خاطرنشان کرد: لایروبی قنوات می تواند احیای دوباره کشاورزی را به همراه داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان تصریح کرد: قنوات علاوه بر اینکه از قدیم الایام منبع تأمین آب مطمئنی برای کشاورزی محسوب می‌شوند، به عنوان یک میراث فرهنگی اجتماعی دارای اهمیت خاصی نزد مردم هستند.

انتهای پیام // ح. خ.
 

آبدهی ۲۰۰ قنوات در قوچان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.