معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت‌ تشریح کرد؛

جزییات تکمیل‌ خط‌‌ آهن چابهار - زاهدان/ پیشرفت 33 درصدی پروژه

خطیبی گفت: پیشرفت فیزیکی خط آهن چابهار – سرخس به 33 درصد رسیده و تا به امروز هزار میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

جزئیات تکمیل‌ خط‌‌ آهن چابهار - زاهدان/ پیشرفت 33 درصدی پروژهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس خطیبی معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در نشست خبری امروز (چهارشنبه سوم مرداد) با بیان اینکه پروژه خط ‌آهن چابهار – سرخس از دو قطعه اصلی تشکیل شده است، گفت: قطعه اول از چابهار آغاز و تا زاهدان ادامه می‌یابد و قعطه دوم از زاهدان شروع و شهرهای زابل، بیرجند، گناباد و ایستگاه یونسیه در راه‌آهن بافق ـ مشهد را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: این دو طرح کاملا جدا و مستقل هستند به طوری که قطعه اول سال 89 ردیف بودجه گرفت و قطعه دوم در سال 93 آغاز شد.

خطیبی با اشاره به اینکه از سال 89 قطعه اول به صورت تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم‌الانبیاء آغاز شد اما به مرحله اجرایی نرسید و اوایل سال 93 این پروژه به صورت رسمی کلید خورد.

معاون راه‌آهن شرکت ساخت تصریح کرد: بودجه مورد نیاز قطعه اول این پروژه 4 هزار و 500 میلیارد تومان است که تاکنون 460 میلیارد تومان از این پروژه تخصیص یافته و برآورد بودجه این قطعه حدود هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه به 33 درصد رسیده است، گفت: مسیر این پروژه از چابهار تا ایرانشهر 310 کیلومتر و مسیر ایرانشهر تا زاهدان 300 کیلومتر تعیین شده است و هم اکنون پیشرفت زیرسازی مسیر چابهار – ایرانشهر به 65 درصد رسیده است.

خطیبی تأکید کرد: مسیر زیرسازی ایرانشهر به زاهدان پیشرفت 12 درصدی و زیرسازی کل مسیر 45 درصد پیشرفت داشته است.

معاون راه‌آهن شرکت ساخت با اشاره به اینکه اهمیت خط آهن چابهار – سرخس از منظر ترانزیتی بسیار با اهمیت است، گفت: بنابر اعلام مدیر راه‌آهن ظرفیت ترانزیت این مسیر با احداث خط آهن به 6 میلیون تن کالا از کشورهای CIF به مقصد آب‌های آزاد در جنوب کشور به 6 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی توضیح داد: به ازای هر تن ترانزیت 285 دلار به صورت درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم سرمایه به کشور اضافه خواهد شد.

خطیبی با اشاره به اینکه اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران با آبخور بیش از 15 متر مناسب کشتی‌های اقیانوس‌پیما خواهد بود، گفت: اتصال این بندر به شبکه ریلی از منظر ملی برای کشور بسیار با اهمیت است.

معاون راه‌آهن شرکت ساخت ادامه داد: فعال شدن ظرفیت بندر شهید بهشتی، ایجاد اشتغال‌زایی در شرق کشور، جلوگیری از مهاجرت و فراهم شدن زمینه های سرمایه‌گذاری از دیگر مزیت‌های این پروژه ملی به شمار می‌آید.

 پروژه چابهار – سرخس یک ابر پروژه عمرانی برای کشور است

در ادامه قبادی معاونت برنامه‌ریزی شرکت ساخت با اشاره به اینکه این پروژه خط آهن به عنوان یک پروژه مهم و ملی برای کشور به شمار می‌آید گفت: هند برای سرمایه‌گذاری و تأمین فاینانس این پروژه بی میل نبود، اما همزمان با اعمال تحریم‌ها مشکلات سرمایه‌گذاری در این پروژه ایجاد شد.

وی افزود: اولویت اول سرمایه‌گذاری در تمامی پروژه‌ها BOT است اما زمانی که نتوانیم از طریق BOT سرمایه‌گذاری کنیم پیمانکاران مجبور می‌شوند به سمت فاینانس بروند.

قبادی گفت: شرکت های سرمایه‌گذاری در ایران مایل به سرمایه‌گذاری در این شرکت بودند، اما ثبت این قرارداد با این کشورها عملی نشده و اخیرا با چینی‌ها وارد مذاکره در این پروژه شده‌ایم.

بر اساس این گزارش روند تکمیل پروژه‌های عمرانی کشور به دلیل محدودیت‌های منابع دولتی با مشکل مواجه است. محور ریلی چابهار – سرخس به عنوان زیرساخت لازم بهره‌برداری از این کریدور شمال – جنوب از این قاعده مستثنی نیست و همین موضوع به عنوان دلیل کندی پیشرفت این پروژه به شمار می‌رود. تجربه سایر کشورها در توسعه زیرساخت حمل و نقل نشان می دهد که یکی از روش‌های مؤثر تأمین مالی استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی در قالب مشارکت عمومی – خصوصی است.

انتهای پیام /

برچسب ها: خط راه‌آهن ، سرخس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار