به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس خطیبی معاون راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در نشست خبری امروز (چهارشنبه سوم مرداد) با بیان اینکه پروژه خط آهن چابهار – سرخس از دو قطعه اصلی تشکیل شده است، گفت: قطعه اول از چابهار آغاز و تا زاهدان ادامه مییابد و قعطه دوم از زاهدان شروع و شهرهای زابل، بیرجند، گناباد و ایستگاه یونسیه در راهآهن بافق ـ مشهد را شامل میشود.
وی در ادامه افزود: این دو طرح کاملا جدا و مستقل هستند به طوری که قطعه اول سال 89 ردیف بودجه گرفت و قطعه دوم در سال 93 آغاز شد.
خطیبی با اشاره به اینکه از سال 89 قطعه اول به صورت تفاهمنامه با قرارگاه خاتمالانبیاء آغاز شد اما به مرحله اجرایی نرسید و اوایل سال 93 این پروژه به صورت رسمی کلید خورد.
معاون راهآهن شرکت ساخت تصریح کرد: بودجه مورد نیاز قطعه اول این پروژه 4 هزار و 500 میلیارد تومان است که تاکنون 460 میلیارد تومان از این پروژه تخصیص یافته و برآورد بودجه این قطعه حدود هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه به 33 درصد رسیده است، گفت: مسیر این پروژه از چابهار تا ایرانشهر 310 کیلومتر و مسیر ایرانشهر تا زاهدان 300 کیلومتر تعیین شده است و هم اکنون پیشرفت زیرسازی مسیر چابهار – ایرانشهر به 65 درصد رسیده است.
خطیبی تأکید کرد: مسیر زیرسازی ایرانشهر به زاهدان پیشرفت 12 درصدی و زیرسازی کل مسیر 45 درصد پیشرفت داشته است.
معاون راهآهن شرکت ساخت با اشاره به اینکه اهمیت خط آهن چابهار – سرخس از منظر ترانزیتی بسیار با اهمیت است، گفت: بنابر اعلام مدیر راهآهن ظرفیت ترانزیت این مسیر با احداث خط آهن به 6 میلیون تن کالا از کشورهای CIF به مقصد آبهای آزاد در جنوب کشور به 6 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی توضیح داد: به ازای هر تن ترانزیت 285 دلار به صورت درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم سرمایه به کشور اضافه خواهد شد.
خطیبی با اشاره به اینکه اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران با آبخور بیش از 15 متر مناسب کشتیهای اقیانوسپیما خواهد بود، گفت: اتصال این بندر به شبکه ریلی از منظر ملی برای کشور بسیار با اهمیت است.
معاون راهآهن شرکت ساخت ادامه داد: فعال شدن ظرفیت بندر شهید بهشتی، ایجاد اشتغالزایی در شرق کشور، جلوگیری از مهاجرت و فراهم شدن زمینه های سرمایهگذاری از دیگر مزیتهای این پروژه ملی به شمار میآید.
در ادامه قبادی معاونت برنامهریزی شرکت ساخت با اشاره به اینکه این پروژه خط آهن به عنوان یک پروژه مهم و ملی برای کشور به شمار میآید گفت: هند برای سرمایهگذاری و تأمین فاینانس این پروژه بی میل نبود، اما همزمان با اعمال تحریمها مشکلات سرمایهگذاری در این پروژه ایجاد شد.
وی افزود: اولویت اول سرمایهگذاری در تمامی پروژهها BOT است اما زمانی که نتوانیم از طریق BOT سرمایهگذاری کنیم پیمانکاران مجبور میشوند به سمت فاینانس بروند.
قبادی گفت: شرکت های سرمایهگذاری در ایران مایل به سرمایهگذاری در این شرکت بودند، اما ثبت این قرارداد با این کشورها عملی نشده و اخیرا با چینیها وارد مذاکره در این پروژه شدهایم.
بر اساس این گزارش روند تکمیل پروژههای عمرانی کشور به دلیل محدودیتهای منابع دولتی با مشکل مواجه است. محور ریلی چابهار – سرخس به عنوان زیرساخت لازم بهرهبرداری از این کریدور شمال – جنوب از این قاعده مستثنی نیست و همین موضوع به عنوان دلیل کندی پیشرفت این پروژه به شمار میرود. تجربه سایر کشورها در توسعه زیرساخت حمل و نقل نشان می دهد که یکی از روشهای مؤثر تأمین مالی استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی در قالب مشارکت عمومی – خصوصی است.
انتهای پیام /