مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار از اجرای طرح تحقیقاتی آزمایش سازگاری و تعیین لاین برنج مقاوم و متحمل به شوری در حوزه شهری فریدونکنار خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  هادیزاده مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار گفت: استان مازندران یکی از مناطق عمده کشت برنج در ایران است، ولی متاسفانه حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان به دلایل گوناگون از جمله، همجواری با دریا از شوری خاک و آب و کاهش عملکرد ناشی از آن رنج می‌برد.

وی افزود: قسمتی از اراضی این شهرستان که در مجاورت دریای خزر قرار دارند در سال‌های کم آب و خشک به علت مصرف بی رویه از آب‌های زیرزمینی و پیشروی آب دریا به سمت آب‌های شیرین، آب چاه‌ها و اراضی زراعی شور و لب شور می‌شوند و در نتیجه بعضی از کشاورزان در اراضی متاثر از شوری علیرغم مشقت فراوان، عملکرد کمتری دریافت می‌کنند.

هادیزاده گفت: در این راستا پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای و موسسه تحقیقات برنج کشور (معاونت آمل) و مدیریت جهاد کشاورزیاین شهرستان، پروژه تحقیقاتی مشترکی را در شهر فریدونکنار انجام دادند و آزمایش مزرعه‌ای در زمینی با شوری ۶ تا ۱۰ دسی زیمنس انجام که در آن ۸ لاین برتر منتخب از آزمایش مقدماتی توسط تیم تحقیقاتی کشت و در نهایت پس از بررسی‌ها و آزمایشات، یک رقم متحمل به شوری که پایداری عملکرد بهتری دارد، انتخاب و معرفی خواهد شد.

الهیار فلاح محقق موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه حد بحرانی نمک برای گیاهان پنج، دهم درصد وزن خاک خشک می‌باشد و آستانه بحرانی برای رشد گیاه برنج ۳ الی ۴ دسی زیمنس بر متر است، افزود: نمک‌های محلول در آب‌ها در اراضی شالیزاری تجمع یافته و در دراز مدت سبب بروز مشکلات شوری یا سدیک شدن خاک می‌شود.

وی استفاده از ارقام برنج مقاوم به شوری را راهکار مناسب این امر بیان کرد و افزود: این ارقام زودرس و پاکوتاه بوده و توان پنجه زنی بیشتر و همچنین عملکردی حدود ۴ تن در شرایط شوری دارند.
انتهای پیام/آ

اجرای طرح تحقیقاتی سازگاری و تعیین لاین برنج مقاوم به شوری در فریدونکنار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار