با توجه به حساسیت دارو‌های فشارخون برای بیماران پیگیری مسئولان برای رفع مشکل ضروری است.

سهل‌انگاری برخی داروخانه‌ها برای جمع‌آوری یک داروی ممنوعهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، چندی پیش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: داروی والسارتان تولیدی برخی شرکت‌های داروسازی از جمله حکیم، جالینوس، داروپخش، ابوریحان، آوه_سینا، پورسینا و عبیدی به علت ترکیبات اولیه به کار رفته برای بیماران مشکل زاست.

بر اساس اعلام معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر داروخانه‌ها باید داروی والسارتان تولیدی این شرکت‌ها را جمع آوری کنند.

با وجود فراخوان جمع آوری داروی تولیدی این شرکت‌ها برخی داروخانه‌ها هنوز داروی منع شده را به مردم عرضه می‌کنند، یا اینکه داروی تولیدی شرکت‌های معتبر در بیشتر داروخانه‌های بوشهر یافت نمی‌شود.

با توجه به حساسیت دارو‌های فشارخون برای بیماران پیگیری مسئولان برای رفع مشکل ضروری است.

گفتی است داروی «والسارتان» به دلیل دارا بودن یک نوع ماده شیمیایی خطرزا به نام NDMA و تاثیر احتمالی این ماده در بروز بیماری سرطان از ۲۲ کشور از جمله آلمان، نروژ، فنلاند، سوئد، مجارستان، هلند، اتریش، ایرلند، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، بلژیک، فرانسه، لهستان، کرواسی، لیتوانی، یونان، کانادا، بوسنی و هرزگوین، بحرین و مالتا جمع‌آوری شده است.

بررسی‌های انجام شده روی نمونه‌های جانوری نشان می‌دهد ماده NDMA می‌تواند سمی باشد و به رشد تومور‌ها در کبد، کلیه و مجاری تنفسی منجر شود. همچنین این ماده در مقدار مشخصی برای انسان مضر است.

انتهای پیام/م

داروی والسارتان برای بیماران مشکل زاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.