برخی نمایندگان کنگره آمریکا در تلاش هستند تا با ایجاد تغییراتی در قانون مجوز دفاع ملی، اقدامات غیرقانونی واشنگتن در جنگ یمن را بررسی کنند.

فشار مجلس نمایندگان آمریکا بر پنتاگون برای بررسی اقدامات غیر قانونی این کشور در یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، لایحه بازبینی مطرح شده از سوی چهار نماینده کنگره آمریکا درباره قانون «مجوز دفاع ملی» سال 2019 این کشور ممکن است تغییراتی اساسی را در حمایت آمریکا از عربستان در جنگ ویرانگر یمن ایجاد کند.

آدام اسمیت، نماینده ایالت واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد: بحران انسانی وحشتناکی در یمن در حال وقوع است که مستلزم توجه ما در واشنگتن است. به همین علت در طول مذاکرات مربوط به تهیه نسخه نهایی قانون مجوز دفاع ملی تلاش کردیم تا شروطی را در این باره شامل شود.

اسمیت در این باره گفت: این اقدامات اساسی برای افزایش پاسخگویی و مسئولیت نسبت به جنگ یمن خواهد بود. من از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهم تا آتش بس را در سراسر این کشور برقرار کنند و با نماینده ویژه سازمان ملل برای حل و فصل صلح آمیز این بحران همکاری کنند. در کنگره ما برای ایجاد شفافیت و پاسخگویی درباره جنگ یمن تلاش خواهیم کرد.

رو خانا، از نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا اعلام کرد: در حال حاضر ما در حال کمک به عربستان سعودی برای انجام جنایات جنگی آن هستیم. از زمان حضور در کنگره تمام تلاش خود را برای حل بحران انسانی، که ائتلاف به سرگردگی عربستان مسئول آن است، بکار گرفته‌ام. می‌خواهیم که ائتلاف عربی بداند کنگره در حال نظارت بر اقدامات آنها است.

این لایحه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور و مارک گرین، مسئول نمایندگی آمریکا برای توسعه بین‌المللی را وادار می‌کند تا جزئیات مربوط به حمایت از استراتژی مربوط به یمن را ارائه کنند. همچنین در این لایحه تلاش می‎‌شود تا پیش نویس یک استراتژی دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در یمن ارائه شود و نقش آمریکا برای حمایت‌های بشردوستانه مشخص شود.

این لایحه متیس را وادار به ارائه گزارشی به کنگره در خصوص استراتژی دیپلماتیک آمریکا در یمن می‌کند یا در غیر این صورت ارزیابی اثربخشی و هزینه‌های کمپین آمریکا باید صورت گیرد که این کار مستلزم آن است تا وزیر دفاع مشخص کند آیا نیروهای آمریکایی و شرکای این کشور در جنگ یمن قوانین و حقوق بشر، از جمله قوانین مربوط به بازجویی از شهروندان یمنی در زندان‌ها را نقض کرده‌اند یا خیر.

بنا به گزارش اسپوتنیک گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل در گزارش 12 جولای خود، امارات را متهم به آزار زندانیان بازداشت در زندان‌های مخفی در جنوب یمن کرد و خواستار بررسی جنایات جنگی آنها شد.

این گروه از نمایندگان کنگره شروط مربوط به نسخه نهایی این قانون، که روز پنجشنبه به تصویب نمایندگان مجلس رسید، را مورد بررسی قرار دادند. این لایحه سپس برای تصویب در سنا و در نهایت برای تائید به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ارائه خواهد شد.

بنا به گزارش اسپوتنیک، با توجه به چراغ سبز کمیته کنفرانس مجلس نمایندگان و سنا، بعید به نظر می‌رسد این لایحه در سنا با مخالفت زیادی روبرو شود.

بر اساس گفته نمایندگان، شروط مربوط به این قانون انعکاس دهنده نگرانی کنگره نسبت به گرسنگی، شیوع وبا و فقر گسترده در یمن است و دولت ترامپ بدون اجازه کنگره مشارکت نظامی آمریکا در یمن افزایش داده و بدین ترتیب سبب تشدید شرایط ناگوار 8 میلیون یمنی در آستانه گرسنگی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار