سیف:

استقلال بانک مرکزی یکی از چالش‌های آن است

رئیس کل سابق بانک مرکزی، استقلال بانک مرکزی را یکی از چالش‌های آن دانست و گفت: در شرایط موجود نباید انتظار عملکرد مناسبی همتراز بانک‌های مرکزی دنیا را داشت.

اصلاح ساختار بانکی به طرحی مدون تبدیل شده است/ علاقمندم به نقاط ضعف بیشتر بپردازم به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ولی الله سیف رییس کل سابق بانک مرکزی درمراسم تودیع خود اظهارکرد: درحال حاضر اصلاح نظام بانکی به طرحی مدون تبدیل شده است چرا که از سال 93 تا به امروز کارشناسان بانک مرکزی تلاش های متعددی برای رسیدن به اصلاح ساختاری داشته اند.

وی با بیان اینکه ساماندهی موسسات غیرمجاز یکی دیگر از دستاوردهای 5ساله بنده دراین مدت بود، تصریح کرد: متاسفانه در دوران گذشته نه تنها با این موسسات برخورد نشد بلکه موجبات رشد و توسعه آنها نیز  گسترده ترشد.

سیف در ادامه از مهار تورم و بهبود رشد اقتصادی طی این مدت خبر داد و گفت: دستیابی به تورم تک رقمی و بهبود رشد اقتصادی از دیگر دستاوردهایم دراین مدت بود که این امر در سایه تیم اقتصادی و همچنین هدایت رئیس جمهور به نتیجه رسید.

وی  تصریح کرد: بانک مرکزی می توانست با استفاده از ذخایر ارزی  التهابات بازار ارز را مهار کند اما ترجیح دادیم که ذخایر محافظت شود.

رییس کل سابق بانک مرکزی اظهار کرد: ارتقای نظارت و شفافیت اطلاعات مالی از اقدامات برجسته این دوره است .در سال مالی ۱۳۹۴ مطالبات مشکوک‌الوصول مورد رصد قرار گرفت و با ابلاغ استاندارهای صورت‌های مالی یا IFRS تلاش شد این استانداردها در نظام بانکی رعایت شود که این اقدامات زمینه‌ساز برقراری ارتباطات بین‌المللی است.

این مقام مسوول گفت: اعداد نشان می‌دهد متوسط نرخ رشد نقدینگی از بلندمدت متوسط آن بیشتر است، بسیاری از نقدها توسط جامعه و رسانه‌ها در این ارتباط به بانک مرکزی وارد شد اما این در شرایطی قابل قبول است که بانک مرکزی مستقل باشد در حالی که چند سالی است هیچ تجدید نظر معناداری در قوانین برای استقلال این بانک صورت نگرفته است.

سیف همچنین در اظهاراتش از شرایط موجود گله کرده و با اشاره به اینکه استقلال بانک مرکزی یکی از چالش‌های آن به شمار می رود گفت: در شرایط موجود نباید انتظار عملکرد مناسبی همتراز بانک‌های مرکزی دنیا را داشت. باید اختیارات لازم به این بانک داده شده و قوانین اصلاح شود.

وی اظهار کرد: استقلال واقعی بانک مرکزی مستلزم قانون مناسب، اختیارات کافی و نیروی انسانی مناسب است که خود مستلزم ایجاد نظام انگیزشی و معنوی است.

رییس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به اجرای IFRS بیان کرد: این طرح در جلسه فرادستگاهی بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که ناترازی ترازنامه بانک ها به شکلی بود که اگر اصلاح نشود مشکلاتی در پی خواهد داشت.

به گفته وی، نرخ سود بانکی با چسبندگی بالا به دلیل عدم اجرای IFRS در نظام بانکی بوده است.

سیف با بیان اینکه مبارزه با فساد در کشور واقعیت تلخی است که عرصه را بر بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد و نظام پولی تنگ کرده است گفت: این امر به تهدیدی جدی برای نظام بانکی تبدیل شده است.

وی به پدیده فساد در نظام اقتصادی و پولی و بانکی نیز اشاره داشت و گفت: متاسفانه ریشه دواندن فساد به تهدیدی جدی برای نظام بانکی تبدیل شده که مقابله با آن به تجدید نظر درقوانین نیاز دارد. ما گزارش‌هایی را در این چند سال به حضور رئیس جمهوری ارائه کردیم.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در بخش پایانی اظهاراتش خطاب به کارکنان شبکه بانکی گفت: در طول این پنج سال نگران بودم تغییر رفتارم که ناشی از جایگاهم در بانک مرکزی بود باعث دوری من از روابط قبلی با شما شده باشد که این گونه نبود و خشنودم که همچنان روابط ما حفظ شده است.

سیف همچنین خطاب به هیات عامل بانک مرکزی از آنها برای همراهی در این چند سال تشکر کرد و برای همتی -رئیس کل جدید بانک مرکزی_ آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام/

گفت‌وگو از سحر آرام

ساماندهی موسسات غیرمجاز دستاورد 5 ساله سیف در بانک مرکزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار