صالحی با اشاره به مهمترین راهکار پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی گفت: استفاده کمتر و بهینه از آنتی بیوتیک‌ها جهت مقابله با مقاومت‌های آنتی بیوتیکی امری ضروری است.

عفونت‌های بیمارستانی را چگونه مهار کنیم؟به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا صالحی مسئول کارگاه کنترل عفونت در نوزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران در ارتباط با موضوع عفونت‌های بیمارستانی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده و بزرگ سیستم‌های بهداشتی و درمانی در دنیا از جمله ایران گسترش روز افزون عفونت‌های بیمارستانی است ، به ویژه بخش های مراقبت های ویژه از این قضیه مستثنی نبوده و گاها ممکن است تعداد زیادی از بیماران در این بخش ها درگیر این مسئله شوند.

وی افزود: مهمترین اقدام در مقابله با این مسئله،آموزش راهكارهی پیشگیری و احتیاطات مرتبط، تشخیص به موقع و درمان عفونت‌ها، استفاده از دانش همکاران میكروبیولوژیست و به کارگیری متدهای جدید تشخیص میکروبی است، همچنین باید توجه داشت که این عفونت‌ها باید در اسرع وقت تشخیص داده شود تا با دقت بیشتری پیشگیری از انتشار و درمان بیماران آنها انجام شود.

مسئول کارگاه کنترل عفونت در نوزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ادامه داد: همکاران میکروبیولوژی در هر سایت درمانی که کار می کنند به صورت دوره ای باید الگوی میکروارگانیسم‌ها را ترسیم و مقاومت آنها را پایش کنند تا چراغ راهی پیش روی متخصصین بیماری های عفونی از جهت پیشگیری از انتقال و درمان دقیق تر روشن کنند.

مهمترین راه پیشگیری از انتقال و ایجاد عفونت‌های بیمارستانی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه کرد: مهمترین راه پیشگیری از انتقال و ایجاد عفونت‌های بیمارستانی بر اساس گایدلاین‌های معتبر کنترل عفونت و توصیه سازمان بهداشت جهانی جهت شست و شوی دست با آب و صابون یا شست و شو بر پایه محلولهای الکل به صورت مکرر توسط بیمار، همراه آنان و پرسنل درمانی است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت استفاده کمتر و بهینه از آنتی بیوتیک‌ها جهت مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی گفت: تجویز منطقی آنتی بیوتیک از عفونت مقاوم و مکرر جلوگیری می‌کند همچنین باید توجه داشت مصرف خودسرانه آنتی بیوتیکها به غیر از بحث ایجاد مقاومت میکروبی، عوارض زیادی می‌تواند برای کلیه، کبد و سایر ارگان‌های بیمار به همراه داشته باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین بیماریهای عفونی خاطر نشان کرد: از چالش هایی که همکاران میکروبیولوژیست ما با آن مواجه هستند عدم وجود امکانات پیشرفته لازم برای تشخیص میكروارگانیسمها است ، در اکثر مراکز درمانی و بیمارستانی متاسفانه كماكان مجهز به سیستم های سنتی كشت بوده که دقت کمی در زمینه تشخیصی دارند.

صالحی گفت: همچنین باید همکاران میکروبیولوژیست توسط مدیران بیمارستان‌ها و معاونان درمان دیده شوند و هزینه‌های بیشتری در این زمینه اختصاص داده شود تا شاهد كمک هر چه بیشتر به تشخیص سریعتر این عفونت ها و کنترل هرچه بیشتر آنها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار