مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمان گفت: سرشماری‌های رسمی که در سال گذشته و سال جاری در قرق‌های اختصاصی انجام شد، حاکی از رشد قابل توجه جمعیت حیات وحش در استان است .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جزینی زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان با بیان اینکه در اختیار قرار دادن قرق‌های اختصاصی به عنوان یکی از شاخص‌ترین الگوهای بهره‌گیری از ظرفیت‌های خصوصی در حوزه محیط زیست طبیعی و به‌طور مشخص، حفاظت از حیات وحش مطرح است، گفت: در راستای جلوگیری از انقراض برخی گونه های در معرض خطر و احیای زیستگاه های آسیب دیده٬ طرح تکثیر و پرورش قوچ و میش وحشی در کرمان اجرا شده است.

رشد قابل قبول جمعیت حیات وحش در قرق های اختصاصی کرمان

جزینی زاده افزود:شهرهای سیرجان ،جیرفت،رفسنجان و فهرج از جمله شهرستان هایی هستند که مراکز پرورش و تکثیر را راه اندازی کرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان گفت: خشکسالی ،نزدیکی و هم مرز بودن استان های شرقی و شکار غیر مجاز از تهدیداتی است که در آینده این گونه ها را تهدید می کند.

جزینی زاده افزود: در حال حاضر بیش از 20 هزار گونه جانوری در استان کرمان شناسایی شده است که از این میزان در مناطق قرق و پرورشی حیات وحش شاهد رشد هفت برابری داشته ایم .

جزینی زاده افزود:چهار طرح در استان کرمان ، به همت محیط بانان افتخاری و دوستداران محیط زیست در چهار شهرستان اجرا شده است و درحال حاضر700 رأس قوچ و میش وحشی در یکی از این مناطق در منصور آباد رفسنجان پرورش داده شده است .

وی با اشاره به اینکه نگهداری گونه های جانوری زخمی شده توسط شکارچیان دراین مکان ها نگهداری می شود،افزود: چنانچه این حیوانات قابلیت بازگشت به محیط قبلی خود را داشته باشند رها می شوند و درغیر این صورت در همین مکان از آنها نگهداری خواهد شد.

وی گفت: این طرح ها باعث شده که افراد زیادی برای مشاهده این حیوانات به استان سفر کنندو علاوه بر گردشگر پذیر بودن سبب اشتغال پایدار هم شدند.

رشد قابل قبول جمعیت حیات وحش در قرق های اختصاصی کرمان

وی افزود: بازسازی و مرمت منابع آبی و آبشخورها، ساخت و کارگذاری منبع آب و آبرسانی به آن‌ها با نظارت اداره کل محیط زیست استان کرمان، مشارکت و همکاری در اقداماتی از جمله خریداری ، به کارگیری نیروهای اجرایی و برگزاری گشت‌های مستمر در مناطق، همکاری و مشارکت در سرشماری‌های حیات وحش محدوده‌های مورد نظر از دیگر ویژگی‌های مناطق معرفی شده به عنوان قرق اختصاصی است.

جزینی زاده درخصوص متقاضیان مدیریت قرق های اختصاصی، گفت: این متقاضیان و سرمایه‌گذاران اغلب از اهالی بومی منطقه و علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات وحش هستند.

این امر از یک سو موجب همراهی و همکاری جوامع بومی و محلی منطقه در مسیر حفاظت از حیات وحش و شکل گیری قرق اختصاصی شد و از سوی دیگر باعث شد تا تعداد قابل ملاحظه‌ای از شکارچیان به امر حفاظت از حیات وحش و همکاری در اجرای برنامه‌های حفاظتی در این محدوه ها روی آورند و به‌صورت خودجوش و داوطلبانه، تجربیات و دانش بومی و سنتی خود را از شکار بی رویه به سمت حفاظت و حمایت از حیات وحش سوق دهند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان ،شاخص‌ترین مصداق برای استان کرمان در طرح های پرورشی را می توان در قرق منصورآباد رفسنجان مشاهده کرد که بیش از ۱۵۰ شکارچی بومی منطقه با تشکیل گروهی به نام گروه دوستداران طبیعت رفسنجان و افزایش اعضای این گروه به ۴۰۰ نفر، شکار در محدوده مذکورراکنار گذاشته‌اند و با اجرای برنامه‌های حفاظتی زمینه رشد چشمگیر و احیای مجدد جمعیت قوچ و میش در منطقه منصورآباد را فراهم ساختند.

وی گفت: نیروهای اجرایی یا قرق بان‌هایی که در این قرق‌ها به کار گرفته شدند همگی از جوانان و علاقه‌مندان بومی منطقه هستند که این امر علاوه بر منافع اقتصادی برای جوامع محروم منطقه، ضمانتی برای موفقیت اجرای برنامه‌های حفاظتی در محدوده قرق‌های اختصاصی است.

وی افزود: سرشماری‌های صورت گرفته به ویژه سرشماری‌های رسمی که با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته و سال جاری در قرق های اختصاصی انجام شد، حاکی از رشد قابل توجه جمعیت حیات وحش در این مناطق و در واقع موفقیت برنامه‌های حفاظتی اجرا شده توسط قرق‌داران است که در این منطقه از 10 راس اولیه و آغاز به کار این طرح اکنون 700قوچ و میش در حال نگهداری است و افزایش این گونه ها رشد هفت برابری داشته اند.

وی بیان داشت : در کنار قرق‌های اختصاصی، یکی دیگر از راهبردها و استراتژی‌های حمایت از حیات وحش که در دستور کار اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید قرار گرفت، بهره‌برداری پایدار، توسعه مشاغل سبز و کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع بومی و محلی از طریق طرح‌های تکثیر و پرورش است.

جزینی زاده افزود : متقاضیان در قالب این طرح، گونه‌های قابل شکار و صید را در شرایط محصور و قابل کنترل تکثیر می‌کنند تا علاقه‌مندان با پرداخت هزینه، نسبت به شکار آن‌ها بر اساس میزان ظرفیت گونه و هماهنگی محیط زیست اقدام کنند.

علاقه به محیط زیست ، سبب راه اندازی این طرح ها ازسوی سرمایه گذاران بخش خصوصی شده است .اکنون بر طبق سرشماری های صورت گرفته در کرمان جمعیت حیات وحش به 20هازر گونه افزایش یافته است .

گفتنی است: در استان کرمان 4 قرقگاه و مرکز پرورش قوچ و میش وحشی وجود دارد.

انتهای پیام/س

رشد حیات وحش در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.