مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی سال گذشته حدود 450 میلیون دلار گیاهان دارویی به خارج از کشور صادرشده که بخشی زیادی از میزان صادرات در خراسان رضوی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛حسین زینلی مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از کارخانه تولید عصاره گیاهان دارویی سبزوار افزود: کشور ما طی چند سال اخیر دچار خشکسالی‌های متعددی شده و رویکرد وزارت جهاد کشاورزی کشت گیاهان کم آب طلب همانند زیره سبز، زعفران، زیره‌سیاه، تخم شربتی و خاکشیر است.

وی گفت: این وزارتخانه از کشت گیاهان دارویی در سطح استان‌ها حمایت جدی می‌کند و در حال حاضر خراسان رضوی یکی از قطب‌های کشت گیاهان دارویی است که بخش عظیمی گیاهان دارویی کشور در این استان به تولید می‌رسد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که در زمینهٔ فرآوری گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند، مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند گفت: برای کشت و توسعه گیاهان کم آب طلب یارانه حمایتی از سوی دولت به کشاورزان اختصاص‌یافته است و به‌طور متوسط به ازای هر هکتار حدود دو میلیون تومان یارانه اختصاص می‌یابد.

زینلی با بیان اینکه سال گذشته حدود 700 میلیارد تومان برای توسعه گیاهان دارویی اختصاص یافته بود افزود: در سال جاری نیز حدود 180 میلیارد تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به موضوع توسعه گیاهان دارویی در کشور اختصاص یافت.

وی گفت: حدود 230 میلیون دلار صادرات زعفران و 20 میلیون دلار زیره سبز به خارج از کشور صادر شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت سبزوار در زمینه کشت گیاهان دارویی، تصریح کرد: این شهرستان از سال‌های گذشته در زمینه گیاهان دارویی و زیره‌سبز یکی از قطب‌های کشور بوده و سبزوار پتانسیل بالایی در زمینه صادرات زیره‌سبز به داخل و خارج از کشور دارد.

منصور برغمدی مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: با توجه به اینکه شهرستان سبزوار در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، منطقه‌ای مناسب برای توسعه کشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: حدود 6 هزار و 200 هکتار اراضی کشاورزی در زمینه کشت گیاهان دارویی در این شهرستان وجود دارد که محصولاتی همانند زعفران، زیره‌سبز، عناب، گل‌محمدی و چای ترش در سبزوار به تولید می‌رسد.

انتهای پیام//ح. ص
 



کشت گیاهان دارویی در 6 هزار و 200 هکتار اراضی کشاورزی سبزوار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.