مدیر مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی گفت: 10 شخصیت برتر بین کودکان ایرانی،کاراکترهای آمریکایی هستند که متاسفانه خانواده ها متوجه ضررهای انیمیشن های غربی نیستند.
سید سعید حسینی مدیر مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص وضعیت کنونی بازار نوشت افزارهای ایرانی اظهار داشت: ابتدا در مجمع نوشت افزارها به دنبال خودباوری برای تولید کننده هستیم که نگران تولید نوشت افزار با طرح ایرانی نباشند، اما این موضوع نیاز به زمان دارد، به همین دلیل نوشت افزار با طرح ایرانی در بازار کمتر به چشم میآید، اما از گذشته که هیچ نوشت افزاری با طرح ایرانی نداشتیم اوضاع خیلی بهتر است و این پیشرفت محدود هم با نیروهای خودجوش مردمی صورت گرفته است.
وی با تاکید بر فقر کاراکتر سازی در ایران بیان کرد: هنوز به چرخه تولید مستمر از یک انیمیشن نرسیده ایم؛ به طور مثال اگر ساخت انیمیشن مقطعی است، در حالی که در دنیا میبینیم که انیمیشنهای مختلفی ساخته و سالها هم در قسمتهای مختلف بازسازی میشوند؛ به همین دلیل کودکان با الگو سازی از کاراکترهای غربی بزرگ میشوند، اما ما حتی کاراکتری هم نداریم که برای آن برنامه ریزی کنیم.
حسینی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل تولید نوشت افزار با طرحهای خارجی نبود موضوع کپی رایت یا همان حق مالکیت است، زیرا به راحتی تصویر این کاراکترها به دستشان میرسد و روی تولیداتشان حک میکنند، اما میبینیم برخی صاحبان کاراکترهای ایرانی سخت گیری میکنند و از تولید کنندهای ایرانی حق مالکیت میگیرند.
وی افزود: اگر سازنده بازیهای کامپیوتری، طراحان انیمیشن، شخصیت خلق کنند میتوانیم در پروسه کمتر از ده سال بازار نوشت افزار با طرح ایرانی را دست بگیریم.
مدیر مجمع نوشت افزارهای ایرانی- اسلامی ادامه داد: ما برای اولین بار نظر سنجی کردیم متاسفانه ۱۰ شخصیت برتر بین کودکان ایرانی، شخصیتهای آمریکایی هستند؛ این در حالی است که هر کشوری حداقل دو شخصیت بومی بین کودکانشان محبوبیت دارد، به نظرم خانوادهها متوجه ضررهای انیمیشنهای غربی نیستند؛ به طور مثال خانوادهها تاکنون فکر کرده اند که چرا شخصیت باب اسفنجی بدون خانواده است؟! این انیمیشنها غربی با روانشناسی دقیق ساخته میشود و روی سبک زندگی کودکان تاثیر میگذارد.
حسینی گفت: به نظرم فضای ایجاد شده شخصیتهای غربی در لایههایی از اجتماع به طور حتم خطر دارد و موجب نگرانی است. ما موضوعات و شخصیتهای بزرگی در کشور داریم و در ادبیات بی نظیریم و در واقعیت قهرمانهای بزرگی داریم که میتوانیم با ساخت و تبلیغ، کودکانمان را با آنها آشنا کنیم.
وی با بیان اینکه در ۴ سال گذشته هر سال تولید کنندهای اضافه میشود که نوشت افزار با طرح ایرانی تولید میکند، گفت: امسال هم انگیزهای بوجود آمده تا برخی تولید کنندههای محصول خارجی که در گذشته این کار را انجام میدادند از این پس به دنبال تولید طرح و شخصیتهای ایرانی هستند.
مدیر مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی ادامه داد: مذاکراتی انجام شده که کاراکترهای ایرانی را از حالت انحصاری خارج کردیم و بیش از ۳۰ تولید کننده اقدام به کار کردند که برخی از آنها تیراژ بسیاری دارند و در مجموع امسال شاهد این هستیم که بیش از ۱۰۰ تولید کننده به این عرصه نوشت افزار ایرانی پیوستند که بسیاری از اینها برای اولین بار است طرح ایرانی روی نوشت افزارها تولید میکنند.
وی تصریح کرد: امسال در نظر داریم علاوه بر اینکه طرحهای ایرانی روی محصولات نوشت افزار قرار میگیرند روی محصولات دیگری از جمله پوشاک و محصولات خوراکی طراحی شوند تا چشم مخاطب با آن آشنا شود و رغبت خرید پیدا کند.
حسینی گفت: در تلاش هستیم برای مجموعه فیلشاه که بیش از یک میلیون مخاطب دارد نمونه سازی موفقی ایجاد کنیم و تولید کنندههای جدیدی را به این عرصه اضافه کنیم، اما از حق نگذریم استقبال خوبی از طرف مردم برای خرید نوشت افزار با طرح ایرانی وجود دارد، اما به دلیل اینکه بازار تجربه موفق و فروش خوب از کاراکتر خارجی دارد استفاده از طرح ایرانی را یک ریسک میداند و به این سمت نمیآید.
انتهای پیام/