به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ،در پنجاهمین جلسه شورای شهر رشت دو طرح ارائه شده از سوی کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر رشت شامل امکان سنجی و مکان یابی در محدوده شهر به منظور برنامه ریزی و شهرک سازی برای مهاجران به گیلان به ویژه در محدوده زمینهای شرکت صنعتی سپیدرود و همچنین طرح الزام شهرداری به ایجاد ستاد توسعه گردشگری شهرداری رشت از سوی اعضای شورا تصویب شد.
طرحهای یاد شده به منظور برنامه ریزی برای مهاجرتهای آتی به گیلان برای جلوگیری از رشد سکونتگاههای غیر رسمی را در حاشیه شهر تصویب شده است.
رئیس شورای شهر رشت در این جلسه با اشاره به دیدار خود با مدیر و معاون سازمان همیاریها و شهرداریهای وزارت کشور، اظهارکرد: اختصاص سهیمه قیر و تخصیص وام برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی با سازمان همیاری و شهرداریها در حال پیگیری است تا با دریافت ارز مناسب دولتی، برنامه خرید خودروی منطقه آزاد را برای نوسازی تاکسیرانی در دستور کار قرار دهیم.
امیرحسین علوی همچنین به دیدار خود با محمدباقر نوبخت نیز اشاره کرد و یادآورشد: به جزء مساعدتهای سازمان برنامه و بودجه، امروز تصفیه خانههای بیمارستانی و شهرصنعتی در حال پیگیری است و با اجرایی شدن آن آلودگی رودخانهها کاهش مییابد.
وی در ادامه با بیان اینکه پیش پرداخت برای راه اندازی زباله سوز به صورت کامل انجام نشده است، گفت: برای حل معضل دفن زبالههای سراوان جلسات فشردهای با فرمانداری برگزار شده، ولی تا زمانی که ۲۵ درصد پیش پرداخت، پرداخت نشود، امکان اجرایی آن در بازه زمانی مشخص وجود ندارد.
رئیس شورای شهر رشت با اشاره به اینکه در این باره با رئیس سازمان برنامه و بودجه مذاکره شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی از آغاز قرارداد زباله سوز دریافت و ۱۷ میلیارد تومان دیگر نیز از سوی سازمان شهرداریها واریز شده، ولی برای آغاز قرارداد نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر هستیم.
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با ارائه دو طرح به شورا، یادآور شد: این طرحها حاصل بررسی در کمیسیون توسعه و عمران شورا است.
رضا رسولی افزود: طرح امکان سنجی و مکان یابی در محدوده شهر به منظور برنامه ریزی و شهرک سازی برای مهاجران به گیلان به ویژه در محدوده زمینهای شرکت صنعتی سپیدرود و همچنین طرح الزام شهرداری به ایجاد ستاد توسعه گردشگری در شهرداری رشت از جمله طرحهایی است که باید اجرایی شود.
وی در ادامه گفت: در حوزه گردشگری و همچنین ورود مهاجران به گیلان باید مدیریت شهری برنامه بلند مدت داشته باشد تا دوباره شاهد رشد سکونتگاههای غیررسمی نباشیم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با اشاره به اینکه علاوه بر سیاستگذاری برای گردشگری و اسکان، باید توسعه گردشگری در همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: ایجاد گردشگری شهری و ساختارهای جذاب به لحاظ معماری، بافت و رنگ بدون دخالت مدیریت شهری امکان پذیر نیست.
به گفته رسولی ستاد توسعه و مدیریت گردشگری شهرداری رشت میتواند در آینده با تصویب شورا تبدیل به سازمان گردشگری شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت در ادامه این جلسه گزارشی از عملکرد یکساله این کمیسیون تخصصی ارائه و اظهار کرد: با خرید ۱۵ دستگاه اتوبوس و تعمیر ۱۹ دستگاه دیگر، اکنون ۶۲ دستگاه اتوبوس حمل و نقل درون شهری در رشت فعال است.
اسماعیل حاجی پور با اشاره به انعقاد قرارداد اجرای فیبر نوری به طول ۱۰۰ کیلومتر، ادامه داد: شرکت طرف قرارداد ملزم شده ۱۱۰ دستگاه دوربین ترافیکی به مرکز کنترل ترافیک رشت اضافه کند.
وی از پیگیری برای بازگشایی خیابان اقتصاد رشت نیز خبر داد و افزود: با بازگشایی این معبر، در مرکز شهر تردد از سمت خیابان شریعتی به خیابان سعدی تسهیل میشود.
حاجی پور همچنین احداث مرکز کنترل ترافیک در راهور را یکی از دستاوردهای این کمیسیون در شورای پنجم عنوان کرد و گفت: ۶ میلیارد ریال برای مرکز مونیتورینگ آن هزینه شده و همزمان ۱۳ دوربین ترافیکی نیز اضافه شده است.
کاهش ۵۰ درصدی تخلفات رانندگی با نصب دوربینهای کنترل
رئیس کمیسیون ترافیک شورای شهر رشت همچنین درباره اصلاح هندسی برخی معابر نیز توضیحاتی داد و تصریح کرد: این اصلاحات به منظور دریافت کد گذر واژه از سوی راهور صورت گرفته است. با اخذ کد گذر واژه و عقد قرارداد با تعاون ناجا، برای متخلفین، بلافاصله پیامک جریمه تخلف رانندگی صادر میشود.
وی یادآور شد: با نصب دوربینهای ترافیکی، طبق آمار پلیس راهنمایی و رانندگی تخلفات رانندگی ۵۰ درصد کاهش داشته است.
حاجی پور احداث پارکینگ برای مرکز شهر را ضروری برشمرد و افزود: مکان یابی و امکان سنجی برای احداث پارکنیک در چهار راه میکاییل و محور احسان بخش صورت گرفته است.
وی با اشاره به حذف برخی میادین موجود در شهر رشت، اظهار کرد: در یک بازه زمانی ۱۴ روزه وضعیت همه میادین به شورا گزارش میشود و اعلام خواهیم کرد کدام میادین باید به طور کامل حذف شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت به منسوخ شدن احداث میدان در بسیاری از شهرها، ادامه داد: به همین منظور بررسی ضرورت ماندن این میادین در شهر رشت نیز در دستور کار کمیسیون است. برداشتن این میادین به کاهش ترافیک و تسهیل در تردد خودروها کمک میکند.
انتهای پیام/ف