به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: این طرح پس از طی کردن روال قانونی در استان برای بررسی و اظهار نظر به دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال و در صورت تایید برای اجرا به استان ابلاغ خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی با تشریح جزییات طی شده برای تهیه و تصویب طرح خیابان شهید انصاری شرقی گفت: با وجود مخالفتهای موجود، همه بررسی و تلاشهای لازم برای اجرای یک پروژه با رویکرد گردشگری در طرح محله بلاغی به کار گرفته شد که البته اگر در طرح پیشنهادی مشاور تغییرات کمتری صورت میگرفت شاهد طرح اثرگذار و ماندگارتری درکشور بودیم.
حق لطفی دافزود: طرح خیابان شهید انصاری شرقی از جمله برنامههایی است که با همه پیگیریها مشمول زمان شد و همین موضوع مسایل بسیاری را ایجاد کرد.
وی افزود: در سال ۸۸ و پس از تغییرات بسیار، سرانجام مسیر اجرای این خیابان از شکل مورب خارج و مقرر شد به صورت مستقیم اجرا شود با عرضی در حدود ۲۵-۳۰ متر و با تراکم چهار طبقه به همراه پلاکهای تجاری، که در همین راستا تملکهایی توسط شهرداری صورت میگیرد.
دبیر کمیسیون ماده ۵ استان اضافه کرد: آن طرح در سال ۹۴ که طرح جامع شهر قزوین برای بررسی و اظهار نظر به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع شد مورد مخالفت قرار گرفت و مقرر شد که موضوع پروژه خیابان شهید انصاری در بندی جدا و بر اساس تهیه طرحی ویژه در مقیاس طراحی شهری محله بلاغی به انجام برسد.
حق لطفی با اشاره به دلایل مخالفت شورایعالی با طرح مصوب استان در سال ۸۸ گفت: توجه ویژه به تحقق نقش ترافیکی، بر هم خوردن یکپارچگی و انسجام بافت تاریخی محله بلاغی، تخریب بخشی از عرصه تاریخی ثبتی (مسجد مدرسه حیدریه و گرمابه بلاغی) تناسب نداشتن ویژگیهای کالبدی مسیر و ضوابط ساختمانی بناهای مجاور آن و اختلال در جریان زندگی محلی و ایمنی و امنیت ساکنان محله در اثر هدایت ترافیک عبوری مرکز شهر به درون محله مسکونی از جمله دلایل مخالفت با طرح سال ۸۸ خیابان شهید انصاری شرقی بود.
مدیرکل راه و شهرسازی افزود: در سال ۹۵ شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهرسازی مشاور صاحب نام و با تجربهای را برای تهیه طرح بر اساس اصول ابلاغ شده شورایعالی شهرسازی و معماری ایران انتخاب کرد.
حق لطفی گفت: نقش خیابان شهید انصاری در این طرح از یک محور شریانی به یک دسترسی محلی تغییر یافت و با توجه به لزوم غلبه پیاده و با ایجاد عرض متغیر در طول مسیر، پیش بینی لازم برای آرام سازی ترافیک در آن انجام شد.
حق لطفی با تاکید بر اینکه رویکرد غالب طرح تهیه شده بر اساس توسعه صنعت گردشگری قرار داشت، گفت:: به علت نبود پایداری فنی و اجتماعی محله، تراکم ساختمانی از چهار طبقه به دو و نیم طبقه با سطح اشغال ۷۰ درصد کاهش یافت و کاربریها و خدمات عمومی در راستای جذب توریست در آن لحاظ شد.
وی با بیان اینکه این طرح رتبه نخست مسابقه نظرسنجی چهره برتر ساختمان کشور را در بخش طرحهای عمرانی به خود اختصاص داد، افزود: طرح تهیه شده در جلسات با سطوح مختلف و با حضور نمایندگان و مقاماتی از وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری، استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و شورای شهر قزوین، بارها مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل راه و شهرسازی افزود: در جلسه کمیسیون با توجه به اینکه طرح باید توسط شهرداری اجرا میشد، مقرر گردید که طرح پیشنهادی توسط مشاور در جلسه علنی شورای شهر مطرح شود که در آنجا مورد مخالفت اعضای شورا قرار گرفت.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: موضوع دوباره توسط استان به معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع داده و مقرر شد طرح با پایه مطالعات مشاور در استان دوباره جمع بندی و نهایی شود.
دبیر کمیسیون ماده ۵ ادامه داد: سرانجام این طرح با رویکرد محله محوری و غلبه پیاده بر سواره با عرض پیش بینی شده به اندازه ۱۴ متر به طور ارگانیک و هماهنگ با بافت، در راستای تملکات صورت گرفته با حفظ بناهای تاریخی و عدم تخریب کالبدی بافت و کاربریهای خدماتی عمومی با رویکرد گردشگری مورد نیاز محور و همچنین با تراکم سه طبقه در تاریخ ۲۷ تیرماه جاری در کمیسیون مصوب شد.
به گفتهی حق لطفی، این طرح پس از طی کردن روال قانونی در استان برای بررسی و اظهار نظر به دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال و در صورت تایید برای اجرا به استان ابلاغ خواهد شد.
انتهای پیام/