مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از واکسیناسیون ۹۵درصد از دام های استان بر علیه بیماری تب برفکی خبر داد.

مهار تب برفکی در جمعیت دامی آذربایجان غربیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ کامیار داهیم مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به آخرین وضعیت کانون های بیماری تب برفکی و اقدامات انجام شده توسط این اداره کل از کاهش معنی دار در فراوانی کانون های تب برفکی گاوی در خرداد و بخصوص در تیر ماه نسبت به فراوانی کانون ها در ماه های اردیبهشت و فروردین خبر داد و افزود : در حال حاضر این این بیماری در استان مهار و تحت کنترل می باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تمرکز کانون های بیماری تب برفکی مربوط به شهرستان های جنوب است می باشد که بیشتر به علت حمل و نقل گسترده دام و وجود میادین دواب سنتی می باشد .

مدیر کل دامپزشکی استان گفت : در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی طی اجرای فاز بهاره تعداد ۱۹۳ هزار و ۹۷۳ راس دام سنگین و تعداد سه میلیون ۸۰۵ هزار و ۲۰۱ راس دام سبک بر علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی و مایه کوبی شده اند .

وی گفت: تا کنون بیش از ۸۰ درصد گاو و کوساله مایه کوبی شده با واکسن نیمه یارانه ای مایه کوبی شدند و افزون بر این اداره کل دامپزشکی هزینه واکسن و مایه کوبی دامداران بی بضاعت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را بطور کامل پرداخت نموده است.

داهیم افزود : پوشش جمعیت گوسفندی واکسینه شده با توجه به پیش بینی ۴ میلیون راسی در استان ۹۵ درصد دامهای سبک در سطح استان بر علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی و مایه کوبی شده اند که نشان از بهترین پوشش مایه کوبی تا کنون بوده است .

 داهیم یادآور شد: بدیهی است ادامه روند موجود در گرو، همکاری دامداران با اکیپ های مایه کوبی برای واکسیناسیون دامهای در فازهای مایه کوبی ، عدم خرید دام از میادین دام سنتی و غیر بهداشتی ، خرید دام از منابع معتبر و دارای سوابق بهداشتی مشخص و مایه کوبی ، قرنطینه دامها و جدا سازی دامهای تازه خریداری شده حداقل به مدت سه هفته از سایر دامها جهت احتزاز از اشاعه بیماری توسط دامهای بظاهر سالم ، ممانعت از ورود افراد متفرقه بخصوص چوبداران به صورت غیر بهداشتی به داخل دامداری، عدم تردد به میادین دواب و اطلاع رسانی سریع و بموقع وجود هر گونه بیماری به شبکه های دامپزشکی می باشد.


انتهای پیام/ی


واکسیناسیون دام ها برعلیه تب برفکی در آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.