معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به مطالب مطرح شده اخیر در مورد مشکلات دارویی بیماران تالاسمی، گفت: تامین دارو‌های این بیماران از لحاظ تعداد و میزان دارویی موردنیاز ایرانی و خارجی از نوع تزریقی و خوراکی، با مشکل مواجه نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حسین نیک نهاد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پارسال در استان فارس حدود هزار آمپول دیسفرال، حدود ۳۰ هزار آمپول‌های تولید داخل، حدود ۲۲۰هزار قرص «اکسجید» (بسته بندی شده در کشور) و حدود ۲۴۰ هزار قرص تولید کارخانه‌های داخلی مصرف شده است، البته مصرف آمپول «دیسفرال» در استان فارس نسبت به دارو‌های تولید داخل نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است، همچنین تمامی دارو‌های تولید داخل از نوع تزریقی و خوراکی، تنها با هزینه حدود یک تا دو هزار تومان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی، رفع این مشکل را مستلزم تامین مبلغ افزایش قیمت از سوی سازمان‌های بیمه گر خواند و ادامه داد: حمایت وزارت بهداشت یا سازمان‌های حمایتی برای پوشش این افزایش قیمت نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

نیک نهاد با بیان اینکه دارو‌های تولید داخل تمامی مراحل کنترل کیفیت و اثربخشی را تحت نظر سازمان غذا و دارو گذرانده اند و مجوز تولید و مصرف دریافت کرده اند، اضافه کرد: در برخی مبتلایان به تالاسمی، بدن بیمار به نمونه‌هایی از دارو‌های داخلی واکنش نشان داده و فرد لازم است از نمونه خارجی استفاده کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس آمار‌های موجود، با افزایش قیمت داروی «دسفرال»، بسیاری از این دارو‌ها در داروخانه‌های بیمارستان‌ها استفاده نشده و مقداری باقی مانده است.

برای بیماران خاص سقف درمانی تعیین نشود

رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از سازمان‌های بیمه‌گر خواست نسبت به رفع مشکل اختلاف هزینه بیماران تالاسمی اقدامی عاجل داشته باشند، زیرا با وجود اینکه دارو به اندازه نیاز وجود دارد، اما بیماران از پرداخت اختلاف هزینه در تنگنا قرار دارند.

مهران کریمی با بیان اینکه نباید برای بیماران خاص، سقف درمانی تعیین شود، افزود: برخی از بیماران در پرداخت اولیه هزینه دارو با مشکل مواجه هستند و لازم است در مورد بیماران تالاسمی و هموفیلی، استثناء قائل شود.

او با اشاره به تلاش‌های جدی برای مهار بیماری تالاسمی در استان همانند دیگر استان‌های کشور، ادامه داد: در نتیجه این تلاش ها، کاهش آمار تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی بوده که در سال گذشته به تولد تنها یک نوزاد مبتلا به این بیماری کاهش یافته و این در حالیست که بر اساس آمار‌ها در دهه هفتاد، هر شش ساعت یک نوزاد مبتلا به تالاسمی در کشور به دنیا آمده که هم اینک با غربالگری‌های تخصصی، این آمار به کمتر از یک نفر رسیده است.

این پزشک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: مشکلی که هم اینک برای این بیماران به وجود آمده در پرداخت هزینه دارو‌های خارجی و اعمال قانون از سوی سازمان‌های بیمه‌گر است چرا که افزایش قیمت دارو، بیماران تالاسمی را با مشکل مواجه کرده و آنان ناچار به پرداخت ماهانه مبلغی حدود ۶۰۰ هزار تومان برای دارو‌های موردنیاز خود هستند.

کریمی از پیگیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی چند ماه گذشته با وزارت بهداشت در خصوص مسایل بیماران تالاسمی مبنی بر تامین هزینه‌های بیماران خاص از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و حمایت ویژه از آنان خبر داد.

رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان اینکه تولید دارو‌های مصرفی بیماران در داخل کشور، از افتخارات نظام سلامت کشور محسوب می‌شود، از سازمان‌های نظارتی و مسوول در امر تولیدات دارویی خواست تا با پزشکانی که با بیماران تالاسمی ارتباط مستقیمی دارند نشست‌های مشترکی به صورت منظم و ماهانه تشکیل داده و در امر کیفیت و اثربخشی برخی از دارو‌ها بازنگری شود
انتهای پیام/ر

برچسب ها: درمان ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار