مدیر گروه مهندسی مواد دانشگاه تبریز گفت: با خشک شدن بخش بزرگی از دریاچه ارومیه، طوفان‌ها و ریزگرد‌های نمکی ممکن است در سطح شهر پخش شده و باعث تشدید خوردگی در صنایع شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاهین خامنه اصل مدیر گروه مهندسی مواد دانشگاه تبریز در خصوص زیان ناشی از خوردگی مواد به صنایع، اظهار کرد: یکی از مکانیسم‌های اصلی انهدام در مواد مهندسی، خوردگی است؛ چراکه فلزات مایل هستند تا به حالت پایدار ترمودینامیکی برگردند که این پدیده باعث می‌شود به مرور زمان صنایع دچار خوردگی شود.

وی با اشاره به این‌که اغلب صنایع آذربایجان شرقی صنعت فولاد و ماشین سازی هستند، گفت: خوردگی در این صنایع به اندازه صنعت نفت و گاز نیست و اصلی‌ترین عامل خوردگی در این صنایع به علت عدم آگاهی است.

وی با بیان این‌که خوردگی صنایع در آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ها کم است، متذکر شد: آب‌وهوای خشک استان، چندان رقیب داستان خوردگی نمی‌شود و افق‌های روشنی هم در چشم انداز وجود ندارد.

خامنه با بیان این‌که جهت ورزیدن باد در خوردگی پلنت‌های صنعتی تاثیر گذار است، عنوان کرد: در غرب تبریز لوله‌های پالایشگاه در جهت باد، خورده می‌شوند.

وی با بیان این‌که به علت خوردگی، تمام تجهیزات کارخانه‌ها باید هر ۱۰ سال یکبار نوسازی شود، اضافه کرد: در برخی کارخانه‌های تبریز از ماشین آلات بسیار قدیمی استفاه می‌شود که هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار سخت بوده و خسارت‌های غیرمستقیم بیشتری را وارد می‌کند. برخی از این صنایع که با تجهیزات ۴۰ سال پیش کار می‌کنند.

خامنه با اشاره به این‌که اغلب صنایع، صنایع مربوط به نفت و گاز است، ادامه داد: نفت ایران به علت ترش بودن، بیشتر تحت تاثیر خوردگی قرار می‌گیرد؛ بنابراین خسارت‌های خوردگی در کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها بیشتر و پر هزینه است، البته سایر صنایع ایران فاقد این مشکل نیست.

وی عنوان کرد: براساس مطالعه آماری انجام شده، حدود هفت درصد درآمد‌های ناخالص ملی کشورصرف خوردگی مستقیم می‌شود.

خامنه با اشاره به این‌که مدیریت خوردگی در صنایع، هنوز جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده است، گفت: جای دانش و مدیریت در صنعت خالی بوه و با این دانش و تکنولوژی، نمی‌توان خوردگی را به صفر رساند؛ ولی کاهش چند دهم درصد از این خسارت‌ها بسیار موثر است.

وی با بیان این‌که فلزات اکسید شده به سختی و با هزینه بالا مجدداً احیا می‌شوند، متذکر شد: باتوجه به این‌که هزینه‌های جبران خوردگی در صنایع بسیار زیاد است؛ بنابراین باید از قبل از اتفاق افتادن، از خسارت‌های آن پیشگیری شود که استفاده از طراحی‌های صحیح، ممانعت کننده‌ها و پوشش کاتدی کمک بسزایی برای پیشگیری از خوردگی می‌کند.

آمار دقیقی از خسارت‌های غیرمستقیم خوردگی وجود ندارد

استاد گروه مهندسی مواد دانشگاه تبریز در خصوص آمار میزان خسارت‌های وارد شده به صنایع براثر خوردگی، بیان کرد: خسارت‌های خوردگی مستقیم و غیر مستقیم می‌باشد که خسارت‌های مستقیم به ابعاد ریال و تومان و نرخ مشخصی در می‌آید، در حالی که برآورد خسارت‌های غیر مستقیم سخت است؛ به عنوان مثال متوقف شدن خط تولید یک کارخانه به دلیل خوردگی یک قطعه کوچک خسارت‌های غیر مستقیم محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که خسارت‌های غیرمستقیم خوردگی در صنایع بیشتر از سوء مدیریت و عدم آگاهی ناشی می‌شود، اضافه کرد: موفقیت محصولات تولیدی و کارخانه‌ها بستگی به کنترل خسارت‌های غیر مستقیم دارد، ولی به غیر از صنعت نفت در سایر صنایع چندان رعایت نمی‌شود.

وی با بیان این‌که استفاده از مهندسان متخصص و با تجربه، موثرترین راه برای جلوگیری از خوردگی است، ادامه داد: برخی اقتصاددانان خوردگی را بحث اقتصادی مطرح می‌کنند و براین باور هستند که تورم، نرخ سود بانکی و مالیات در خوردگی بسیار تاثیرگذار است؛ اما شرایط اقتصادی تنها فرمول‌های محاسبه را عوض می‌کند و در خوردگی تاثیر چندانی ندارد.

خامنه خاطرنشان کرد: تجهیزاتی که در فضای شهر استفاده می‌شود، به دلیل طراحی‌های نادرست توسط افراد غیرمتخصص، خورده شده و هزینه‌های نگهداری آن‌ها افزایش می‌یابد، از این رو باید هر سال یکبار تعویض شوند؛ از سوی دیگر در صنعت کشاورزی و در آبیاری‌های قطره‌ای از لوله‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند که  دقت نداشتن در نگه‌داری آن‌ها، خسارت شدیدی را وارد می‌کند.

 

منبع:ایسنا

 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار