نمایندگان امضا کننده طرح سوال از رئیس جمهور عقیده دارند که توضیحات مسئولان درباره عملکردهایشان به ایجاد شفافیت کمک می کند.

عزم جزم نمایندگان برای سوال از رئیس جمهوربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین فرهنگی نماینده مجلس با حضور در تیتر امشب درباره محورهای سوال از رئیس جمهور گفت: محور سوال اول که قبلا پرسیده شده درباه موسسات مالی اعتباری بود که بحران در کشور ایجاد کرد و بخش عمده ای از مردم را درگیر خطر از بین رفتن اموالشان کرد که سوال مجلس این بود که چرا دولت نظارت نکرده که این سوال فقط از رئیس جمهور نبود در جلسات غیر علنی و مکاتبات این سوال از سایر سران قوا نیز پرسیده شد و سوال در طی یکسال پیشرفت و عملا منتفی شد.

سوال دوم همین سوالی است که اکنون مطرح است و محورها تغییر نکرده شامل محورهای ذیل است:

1- عدم موفقیت کنترل دولت در قاچاق کالا
2- شرایطی که بر تحریم بانکی علی رغم قول های مفصل در سالهای متعدد داده شد حاکم شد و این که تحریم ها برداشته خواهد شد و نشد
3- چرا در مورد اشتغال اقدامات موثر انجام نمی شود
4- نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی که چرا دولت در این باره و کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم تدابیر لازم را نداشته است
5- موضوع رکود که تشدید شده و اینکه چرا بسیاری از شهرک های صنعتی با ظرفیت پایین کار می کنند و چرا بیشتر بنگاه های اقتصادی تعطیل شده اند؟

عزم جزم نمایندگان برای سوال از رئیس جمهور

فرهنگی در ادامه گفت: اهداف این 5 محور سیاسی نیست و فقط درباره مسائل جاری کشور است. آیا نوسان ارز بدون برنامه رشد نکرده؟ ما نمی گوییم واکنش های خارجی تاثیر نداشته بلکه باید گفت: وقتی رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی گفتند: مسائل اقتصادی و مشکلات اقتصادی دوره های قبلی همه اش سیاسی و خارجی نبوده و بلکه به مدیریت داخلی نیز ربط دارد پس حال ما نمایندگان انتظار داریم که رئیس جمهور خودشان درباره این مسائل پاسخگو باشند؟ رئیس جمهور نباید منتظر سوال باشد بلکه باید خودش با حضور در صدا و سیما و تلویزیون به مردم توضیح دهد. بنده خودم یکی از امضا کنندگان هستم و از سوال خود منصرف نشده ام و می خواهم بدانم چرا این مشکلات وجود دارد؟

او افزود: اگر کسی درباره آیین نامه سوالی داشته باشد مرجع پاسخگویی باید مشخص باشد. آیین نامه معلوم است قانون اساسی هم معلوم است و امروز رئیس مجلس محورها را خواندند و همه ابعاد آیین نامه را اعلام کردند.

فرهنگی در ادامه گفت: قاچاق از مناطق رسمی کنترل نشده است و سوال ما این است که به دلیل اینکه مبادی و سیاست های مناطق رسمی دست دولت است پس چرا قاچاق کنترل نمی شود؟

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دیگر نماینده مجلس درباره سوال گفت: متن آیین نامه داخلی در این باره روشن است؛ بعد از اینکه یک هفته از طرح سوال از رئیس جمهور گذشت و نمایندگان رئیس جمهور توضیح دادند، اگر تعداد نمایندگان امضا کننده باقی مانده 73 نفر باشند سوال در صحن علنی اعلام وصول می شود و از زمانی که کمیسیون جلسات را تشکیل می دهد و اعلام می کند بررسی کرده، رئیس جمهور یک ماه فرصت خواهد داشت با حضور در جلسات کمیسیون پاسخگوی سوالات باشد.

عزم جزم نمایندگان برای سوال از رئیس جمهور

او افزود: سوال این است که بالاخره مجلس کی باید به وظیفه قانونی خود عمل کند؟ قانون اساسی به جز مسئله جنگ همه اختیارات را به رئیس جمهور داده و در کنار آن مجلس را قرار داده که وظیفه آن مراقبت از کارهای رئیس جمهور است که راحت ترین راه سوال کردن است. وقتی چالش های اقتصادی مزمن در ساله ای طولانی ادامه دارد و فزاینده است، نمایندگان حق دارند از رئیس جمهور که این همه اختیارات دارد سوال کند.

قاضی زاده هاشمی درباره قاچاق گفت: سوال ما این نیست که چرا قاچاق کنترل نمی شود بلکه ارتباط قاچاق با تولید داخلی است چون امکان عملی وجود ندارد که قاچاق با توجه به مرزهای طولانی ما به طور کامل از بین برود. او افزود: سوال ما این است که یک خود موضوع مبارزه با قاچاق باید مشخص شود و دیگر اینکه چرا در حال حاضر که تولید داخل کاهش پیدا کرده قاچاق نیز چرا کاهش یافته است؟ در مورد مناطق آزاد که به طور صد درصد در کنترل دولت است پرسیده ایم که چرا قاچاق از این مناطق کنترل نمی شود.

عزم جزم نمایندگان برای سوال از رئیس جمهور

ابراهیمی نماینده مجلس در ارتباط تلفنی گفت: طرح سوال نمایندگان به روشن شدن مسائل کشور کمک می کند و درست نیست که طرح سوال سیاسی شود. محورهای مطرح شده اقتصادی هستند و به معیشت مردم مربوط می شود. قاچاق چندین سال است که به اشتغال و اقتصاد کشور آسیب می زند که نمایندگان می خواهند توضیح رئیس جمهور را بدانند.

او در ادامه گفت: در خصوص تحریم ها که منشا خارجی دارد به عدم همکاری کشورها با ما بر می گردد.

قاضی زاده هاشمی گفت: ما با یک هزینه بالایی وارد برجام شدیم ، اساس و کلید این بود که ما در مبادلات بانکی مشکل داریم که باید این مشکل را برطرف کنیم. سوال جمع سوال کنندگان این است که برای این دستاورد چرا هدف اصلی انجام نشد؟ چرا اقدامات جوری صورت گرفت که مسئله اصلی انجام و محقق نشد؟

فرهنگی در این باره گفت: در تحریم ها به طور کامل امریکا مقصر اصلی دانسته شد اما دولت معتقد بود که ما مراودات خود را انجام می دهیم درصورتیکه امریکا از این امر استفاده کردند و مسیر بانک ها را بستند.

ابراهیمی نماینده مجلس درباره سوال در محور بیکاری و اشتغال گفت: بیکاری یکی از عوامل اصلی تورم است که دولت در این زمینه خوب عمل نکرده است.

قاضی زاده د ر این باره گفت: دولت معتقد است که منابع ارزی و سرمایه گذار خارجی را با توجه به هدایت منابع داخلی آورده شود و در نتیجه آن اشتغال ایجاد شود که سوال این است که سرمایه گذاری خارجی کجاست و هدایت نقدی که اکنون سه برابر افزایش یافته چرا الان نقش مخرب را بازی می کند. دولت قرار بود با حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال موجب اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری شود به نظر می رسد دولت سرمایه گذاری از خارج را متوقف کرده که این کار رشد نکرده که منتظر هستیم رئیس جمهور خودشان در این باره پاسخگو باشند.

فرهنگی نیز درباره اشتغال گفت: از جمله مواردی که مجلس وارد شده و تکالیفی برای دولت تعیین کرده رفع موانعی است که سازمان ملی آمار دارد و منطبق بر سایر دستگاه ها نیست و هم اینکه تعریفی که درباره اشتغال ارائه شده نیز زیر سوال برده شده تا تعریف جدیدی ارائه شود.

ابراهیمی درباه محور پنجم که کاهش ارزش ملی است گفت: کاهش ارزش پول ملی یک پدیده خطرناک است و کاهش قدرت خرید مردم در حال حاضر خطرناک شده است. ما از دولت می خواهیم که برنامه های خود را ارائه کند و صادقانه مسائل را با نمایندگان مطرح کنند و اگر کمکی از سایر قوا می خواهند با همکاری هم انجام دهیم تا شرایط را بتوانیم پشت سر بگذاریم.

قاضی زاده گفت: در مجلس سال هاست درباره عملکرد بانک ها و رشد نقدینگی هشدار داده ایم، مجلس باید به مردم پاسخگو باشد و نظارت داشته باشد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار