خیالبافی یكی از مكانیسم های دفاعی انسان است كه در آن فرد جهت مقابله با ناكامی ها به صورت خیال و تصور به امیال و آرزوهای خود واقعیت می بخشد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خیالبافی یكی از مكانیسم های دفاعی انسان است كه در آن فرد جهت مقابله با ناكامی ها به صورت خیال و تصور به امیال و آرزوهای خود واقعیت می بخشد و گاهی هم امیال شكست خورده خود را به تخیلات فریبنده و لذت بخش تبدیل می كند تا آنچه را كه در عالم واقع بدان نرسیده است در عالم خیال برای خود تصور كند. اولین و مهمترین اثر مخرب تخیل، این است كه ممكن است مانع درک واقعیات شده و باعث گردد فرد نتواند به طور مطلوب با محیط خود ارتباط برقرار كند؛ زیرا بهداشت روانی فرد در نگرش های مربوط به خود، دیگران و زندگی براساس اصل درک واقعیت امكان پذیر است تا فرد با محیط و نگرش های مربوط به خود و دیگران سازگار گردد.

در هر حال آنچه مسلم است باید برای رفع این مشکلات اقدامات درمانی جدی داشته باشید و مراجعه حضوری برایتان ضرورت دارد. 


بیشتربخوانید: چگونه در چند قدم حساب شده روياهايمان را به واقعيت تبديل كنيم؟


- همواره بدانید انسان موجودی با اراده و مختار است و همانطور كه نمی گذارد هر كسی به حریم شخصی و خانوادگیش نفوذ كند، باید با اراده خودش از نفوذ افكار و اندیشه های مزاحم و خیالی در ذهنش نیز جلوگیری نماید و كنترل افكار و اندیشه های خود را در دست خود داشته باشد.

- یكی از روشهای دیگر این است كه كشی به مچ خود ببندید و با شروع خیالپردازی آن كش را كشیده و رها كنید طوری كه اندک سوزشی بدستتان وارد شود آنگاه شروع به شمارش معكوس نمایید.

- تکنیک موثر دیگر اینست كه وقتی استارت خیال پردازی در ذهنتان زده شد بلافاصله كش را گرفته و رها كنید و به فكری كه قبل از این فكر خیال پردازانه به ذهنتان آمد و باعث شد كه شما دست به كار این فكر شوید را بیابید و بعد از یافتن آن به فكری كه قبل از آن به ذهنتان آمد و باعث شد كه این فكر به ذهنتان بیاید فكر كنید و همینطور به فكرهای قبلی بپردازید با اینكار كم كم كنترل فكر خود را بدست خواهید آورد البته اینها تکنیک هایی هستند كه باید زیر نظر روان درمانگر و در طی چندین جلسه انجام شوند.

یكی از بهترین راههای غلبه بر خیالبافی های افراطی، تنها نبودن و جابجایی مكانی است، یعنی به محض شروع افكار خیالی، مكان خود را تغییر دهید.

استفاده از تکنیک حواست را جمع كن: این شیوه ممكن است ظاهراً ساده به نظر بیاید، ولی در عین حال بسیار مؤثر است. هنگامی كه حواستان پرت می شود و ذهنتان سرگردان است، مرتب به خودتان هشدار دهید كه حواست را جمع كن. این روش كم كم سبب می شود كه توجه شما به موضوع مورد نظرتان جلب شود.

- یكی از بهترین راههای غلبه بر خیالبافی های افراطی، تنها نبودن و جابجایی مكانی است، یعنی به محض شروع افكار خیالی، مكان خود را تغییر دهید. سعی نمایید خیلی تنها نباشید، خصوصا در مواقع هجوم افكار خیالی، زیرا تنهایی بهترین محرک برای ایجاد افكار خیالی می باشد. قبل از شروع این خیالات خودتان زمینه بروز آن را از بین ببرید.

- فرصتی برای افكار و خیالات مزاحم: در طول روز ، زمان ویژه ای را به فكر كردن درباره مسائل و خیالاتی كه به ذهن شما خطور می كنند و تمركزتان را به هم می زنند اختصاص دهید. به طور مثال ساعت 30/ 4 تا 5 بعد از ظهر زمانی است كه شما می توانید به این خیال پردازی بپردازید. هنگامی كه این افكار مزاحم در طول روز به ذهن شما خطور كرد و باعث نگرانی شما شد، به یاد آورید كه زمان ویژه ای را برای آنها در نظر گرفته اید و اجازه دهید كه از ذهن شما خارج شوند. كسانی كه از این روش استفاده كرده اند، توانسته اند 35 درصد از افكار مزاحم را در طول 4 هفته در خود كاهش دهند. این تغییر بزرگی است.

- موقعیت هایی كه این گونه افكار و خیالبافی ها بیشتر به سراغ شما می آید را شناسایی و از رفتن به این مكان ها خودداری كنید.

- از خیالپردازی خود به درستی و آگاهانه استفاده نمایید؛ زیرا در این صورت است كه متوجه این موضوع می شوید كه از زندگی خود چه می خواهید. از خیال می توان به عنوان یک ابزار تعیین كننده هدف برای خود استفاده كرد.

- ورزش را جزء ضرورى ‏ترین فعالیت‏هاى خود قرار داده هر روز حداقل نیم الى یک ساعت ورزش كنید. (هر ورزشى كه مورد علاقه شماست)

- روابط اجتماعى خود را افزایش دهید مثلاً شركت در مجالس عمومى مثل مجالس جشن یا مجالس مذهبى.

- سعى كنید هیچگاه بیكار نباشید و با برنامه ریزى براى اوقات شبانه روزى خود همه اوقات خود را به نحوه صحیح و منطقى پر كنید زیرا یكى از دلایل اینكه این خیالپردازی به ذهن خطور مى‏ كنند بیكارى است.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

خیال پردازی ممنوع!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mona
۲۳:۱۴ ۱۹ فروردين ۱۴۰۳
من از ۸ سالگیم شرو به خیالبافی کردم هیچ روزی نبود ک من ب جز تایم هایی ک خواب بودم خیالبافی نکنم من الان ۱۸ سالمه و باز هم دارم خیالبافی میکنم ۲۴ ساعت روز رو و حتی نمیتونم بخوابم و این خیالات من ۸۰ درصدش خیالات منفی هستش با ادمای واقعی زندگیم .
خیلی تلاش کردم خوب شم ولی نمیشه من بچگی خوبی نداشتم و خیلی تنها بودم تا جایی ک تو۱۱ سالگی ب فکر خودکشی بودم ولی چیزی ک من رو تا الان زنده نگه داشته همین خیالاتمه ولی الان دیگه داره من رو به کشتن میده ۲ ماه مونده به کنکورم ولی من هیچی هیچی بلد نیستم الانم تنهام و فکر خودکشی توی سرمه من هر وقت ب اینه نگا میکنم حالم بد میشه چون اعتماد به نفس خیلی کمی دارم و بعدش شرو ب خیالبافی میکنم انقده ک توی یه روز خیالبافی میکنم توی خوابام هم همون خیالا رو میبینم من واقعا خستم تا الان چند بار سعی کردم بمیرم ولی نتونستم جرعتشو نداشتم و همین الان هم فکر خودکشی توی سرمه
ولی من میخوام اخرین تلاشمم بکنم
از امروز اینه رو نگا نمیکنم و اهنگ گوش نمیدم و اصلا فیلم و سریال نمیبینم و فقد درس میخونم و خودمو مشغول میکنم اگ جواب نداد دیگ واقعا خودمو میکشم:)
Iran (Islamic Republic of)
فاطی
۰۷:۱۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۳
بیا باهم رفیق شیم از تو بدترم صد برابر تو رویا بافی میکنم :)و دقیقا ۱۲ روز دیم کنکوره و ۱۸ سالمه و منم مث توام:)
Iran (Islamic Republic of)
ملیه
۲۳:۴۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
کاش من بمیرم یا تخیلم نابود شه دیگه خستم خسته از شدت تفکرات نابجا تخیلات پوچ که هیچ فایده‌ی نداره توی زندگی و نمیذاره زندگی کنم
Iran (Islamic Republic of)
عبدالوهاب یاراحمدی
۱۶:۵۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
با سلام خیال پردازی بنظر شخصی در کشیدن منظره سازه و بناهای خاص بدرد می‌خورد چون هرچقدر هم وسیع فکر کنیم نهایتش اگر طراح خوبی باشیم می‌توانیم نقشه بنای عالی ایی داشته باشیم که به مخ فعال و آرامی نیازمند میباشد لذا جهت بدست آوردن آرامش نیاز هست از خیال پردازی های غیر واقعی بشدت اجتناب گردد مخصوصا زمانی که ممکن هست خسارت در پی داشته باشد
Hong Kong
Daydreamer
۰۰:۰۷ ۲۶ مهر ۱۴۰۲
من از موقعی که ۶،۷ سالم بود تا الان که سی سالمه همیشه مشغول دی‌دریمینگ یا خیال‌پردازی بودم، تو رویاهام من یه سوپر استار بزرگ یا بهترین خواننده دنیا بودم، هر موزیکی یه جرقه واسه یه کنسرت بود? هر فیلم اکشنی شروع یه سناریوی جدید از همون فیلم با کارگردانیه خودم و پایان دلخواهم بود، تا نوجوونی فکر میکردم چون بچم ذهن فعالی دارم اما یهو دیدم سی سال گذشته و من همچنان همون رویاپردازم اما با شدت کمتر، الان بجای شخضیت اصلی فیلم خودم رو پارتنر یه دختر همه چی تموم یا رئیس یه شرکت بزرگ میدونم، اینو هم بگم رویا پردازی قبل انجام هر کاری انگار بهم اعتماد به نفس میده مثلا قبل رفتن به یک جلسه یا کار اداری یه دور اتفاقاتی که قراره بیفته رو مرور میکنم و جملات آماده رو تو ذهنم میسپرم که اگه واقعا همون سوالات تخیلی تو ذهنم واقعا پرسیده شد بتونم راحت جواب بدم و واقعا موثر بوده. اما هیچوقت رویاهامو با واقعیت قاطی نکردم، هر چی تو ذهنم بگذره حالا با هر پایانی که تهش داشته باشه به خودم میگم این فقط یه خیالبافی تو ذهنت بود و تموم شد واقعیت شاید یه جور دیگه رقم بخوره و همین باعث شده با این مسئله کنار بیام.
Iran (Islamic Republic of)
Lisa
۱۹:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
اوکی Empower. دوسال از قولت میگذره و من نمیدونم چقدر توش موفق بودی
ولی منم میخام مثل تو قول بدم از این لحظه ک دستم داره روی کیبورد حرکت میکنه تا اخر عمرم دیگه خیال پردازی نکنم.امیدوارم موفق باشم.
Iran (Islamic Republic of)
Zeynab
۱۶:۱۱ ۰۲ تير ۱۴۰۲
این کامنت رو کسانی که این مشکل رو دارن بخونین بچه ها من خودم درگیر این مسئله بودم ۴سال به خاطرش پشت کنکور موندم در حالی که من از لحاظ درسی خیلی پتانسیل بالایی داشتم تا اینکه به روانپزشک خوبی مراجعه کردم و بهش گفتم مدام راه میرم وخیال پردازی میکنم بعد یه تست ازم گرفت فک کنم اسمش تست تواا بود ولی مطمئن نیستم مشخص شد که من اختلال بیش فعالی دارم از نوع بزرگسالان که باعث عدم تمرکز میشه نمیشه باهاش درس خوند حالا میگم راهکار چیه ۲راهکار داریم ۱دارو درمانی که معمولاً ریتالین میدن ولی خیلی بده اصلادرمان کننده نیست فقط مهار کننده اس بعد یه مدت تمام سلول های مغز رو ازبین می‌بره من ۲ماه استفاده کردم وضعیت ام بدتر شد حالا بریم سراغ راهکار دوم که درمان کننده‌س روشی به اسم نوروفیدبک که با یه دستگاه میان مغزتو آموزش میدن حالا کامل بازش نمیکنم خودتون یه سرچ کنین همه چیو راجبش بخونین پس اصلا ناراحت نباشین این مشکل درمان داره ومن مطمئن هستم همه تون اگه اجرا کنین به زندگی عادی برمیگردین حق نگه دارتون باشه
Iran (Islamic Republic of)
مهی
۱۹:۱۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
کتاب وقتی نیچه گریست کمک کننده‌است
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۲۰:۱۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
من از 9 سالگی درگیرشم. الان 25سالمه .
کاش به این راحتی بود که بگی نیا و اونم بچه چشم
Iran (Islamic Republic of)
جانا
۲۳:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
سلام من ۱۵ سالم هست و تقریبا سه سال میشه که به سریال های ترکی نگاه میکنم و در خیالاتم ، خودم رو جای شخصیت اصلی میذارم و در ذهنم داستان نویسی میکنم .
الان هم میخوام از خیالاتم فاصله بگیرم و هرچه به شخصیت های خیالیم فکر نمی کنم بعضی از رفتار هام منو به یاد اونا میندازه و بعد میبینم ساعت هاست که غرق خیالات و سناریست هایی که خودم در ذهنم می سازم هستم .
آیا کارهایی که من در ذهنم میکنم علائم افسردگی هست ؟
آیا من شخصیت چند قطبی دارم ؟
(چون سناریو های زیادی ساختم و در هر یکیش فرد و شخصیت جداگانه ای دارم)
میشه راهکاری واسه من ارائه بدید که بتونم بدون نیاز به مشاور حلش کنم ، ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۰۲:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
من ۱۸ سالمه و نزدیک به ۶ ساله که خیال پردازی میکنم ، اولاش خوب بود و فکر کردم همه اینجوری میشن گاهی اوقات اما الان حس میکنم چنذین ساله من و از همچی تو زندگیم عقب انداخته ...واقعا یه نوع بیماری محسوب میشه ولی امیدوارم این راه ها واقعا جواب بده و من راحت بشم یا حداقل این خیال پردازیا به حد نسب برسه ...من هر روز هر شب بعده هر اهنگ و فیلم خودمو جای یکی از بازیگرا یا خواننده ها تصور میکنم و سناریو تو مغزم میسازم که همشون به طور کامل غیر ممکنن ، نه تنها همین بلکه شروع به چرخیدن و رقص میکنم ب مدت ۱ یا ۲ ساعت بعد که تموم میشه سناریو دوباره میشینم یگوشه میگم چرا اینکارارو میکنم هی خودمو مشغول میکنم دوباره ۳ ۴ ساعت نگذشته میرم تو فاز توهم و خیال پردازی
Iran (Islamic Republic of)
Rael
۰۰:۲۹ ۳۰ تير ۱۴۰۱
سلام به همه منم خیال بافی می کردم اما دیگه نمی کنم از سال جدید تصمیم گرفتم که اینکار را نکنم و نکردم من 5 وقت نماز خواندم هر روز این کار را کردم هر روز و باعث می شد خیال بافی نکنم وقتی هوای خیال بافی می گرفتم می رفتم حموم فکر می کردم می تونم خیال بافی رو بزارم کنار با این کارا ولی نه اینجوری نمیشد شما باید خودتون بخواید همه چی دسته خودتونه من از درسام جا موندم خیلی زیاد اونم جوری که یه سال درس نخوندم از همه چی جامونده بودم برای امتحانات ترمم اما خوشبختانه زمان امتحانات ترم دیگه خیال بافی نمی کردم و تونستم کتابام برسونم من موفق شدم ولی خیلی سختی کشیدم خیلی زیاد من دوسال جهشی خونده بودم وتوی دبیرستان سنم از بقیه کمتر بود من زنگ های تفریح می رفتم تو دستشویی و تا زمانی که زنگ می خورد اونجا می موندم و بعدش بیرون می اومدم بچه های کلاس باهام حرف نمی زدن منو بچه می دیدن ولی من بخاطر خیال بافی اونقدری بزرگ شده بودم که شاید فکرشو نکنید من دوسال تمام هر روز شکست می خوردم اما تسلیم نمی شدم هر بار که می افتادم قوی تر بلند می شدم هر بار قوی تر به امید اینکه شاید سه ماه بعد خیالی نباشه این امید باعث شد که من بتونم به راهم ادامه بدم من نماز خوندن قطع کردم و دیگه خیال بافی نکردم من فکر می کردم که بدون نماز نمی تونم اما تونستم خداوند دعا های منو قبول کردش من شبا بیدار می موندم قران می خوندم کل شب راخلاصه خیلی عذاب کشیدم و حالا می خوام یه چیز کلی بگم الان بعد 4 ماه که دیگه خیال بافی نمی کنم و از این کار متنفرم بگم من می خوام ارزوهام که با کسی با شماها در میان بزارم من میخوام 10 سال بعد یه سلبرتی خیلی معروف بشم اونموقع تمام سختی هام را با بقیه در میان می گذارم خیلی خوب حالا تجربیاتم خلاصه می کنم شماها هیچ تقصیری ندارید هیچی ولی از الان به بعد اگر این کار را ادامه دهید دیگه تقصیر شماست شما اراده خودتون را کاملا به عهده دارید اگر یکبار شکست خوردید تسلیم نشید دوباره امتحان کنید دوباره و دوباره ودوبارهههه چون شما قدرتمندید من مطمعنم که شماها همتون موفق میشید همتون وقتی من تونستم شماها چرا نتونید شماها چیتون از من کمترهه ها چیتون شماهاهم می تونید فقط کافیه اراده کنید شیطان می خواد شمارا شکست بده پس شما نباید تسلیم بشید یه خدایی هست و اون به شما کمک می کنه همون توری که به من کمک کرده شماها خیلی قدرت مندید خیلی زیاد خدا با هیچکی پارتی بازی نمی کنه همون طوری که من تونستم شما هم می تونید پس بخودتون اطمینان کنید وقتی من تونستم شماهاهم میتونید و من هر شب براتون دعا می کنم هر شب اسم من رائل را بخاطر بسپارید چون من یه روزی افتخار همتون میشم من به رهبری از همه شماها موفق می شم بهتون قول می دم پس همون طور که من براتون دعامی کنم شماهام برا دعا کنید همتون را دوست دارم ممنون بخاطر اینکه پیامم رو خوندید و باور کنید هرچی که گفتم از ته دلم گفتم و واقعیت گفتم پس لطفا منو باور کنید ممنونم از همتون این پیام بار سنگینی را از قلبم بیرون اورد چیزی که به کسی نگفتم بودن را باشما ها در میان گذاشتم لطفا به حرفای من قشنگ فکر کنید خیلی دوستون دارم برام دعا کنید که بتونم به دعاهام برسم منم برای شماها دعا می کنم:)
Iran (Islamic Republic of)
Aitak
۱۲:۰۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
و منی که هعی روی افراد مختلف کراش میزنم و دائم سناریو باهاش میچینم
خیلی بدم میاد ولی همش تو ذهنمه
نمی تونم بیرونش کنم تمرکز برام نزاشته
ما خیال پردازا نباید فیلم ببینیم و آهنگ گوش بدیم
اگر دیدیم شب و روز نداریم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۰۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
سلام بنده هم خیلی خیال پردازی میکردم الان هم زیاد این کار را انجام میدهم
ولی برای اینکه این کار را کم کنید و تمرکزمان روی کاری که میخواهید بیشتر کنید
آیت الله طباطبایی یک شیوه ای داشتند، حتما شیوه ایشان را امتحان کنین
تاثیر داره
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۳:۰۹ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام من دچار این تفکرات لعنتی شدم دلم شده یک تفنگ رو پیش گوشم بگیرم تمام کنم از شر این تفکرات لعنتی تمام بشم هر کار کردم نشد تنها چاره اینه خود کشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خیال بافی نکید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
بهترین راه رجب بنویس پاره کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
من چند ماه دیگه کنکور دارمو مدرسه تیزهوشان درس میخونم از بچگی خیال پردازی میکردم و الان انقدر شدید شده ک حتی نمیزاره یک کلمه ام درس بخونم هیچ راهکاری تا الان روم جواب نداده خیلی از زندگیم بدم اومده و دیگه دارم امیدم به پزشکیم از بین میره لطفا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
من از بچگی شروع به خیال بافی کردم به همین دلیل از درس و کنکور افتادم خاهشن اگه اول این کاری دست بکشید
Iran (Islamic Republic of)
یه ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
خیلی خوب بود امیدوارم دیگه خیال پردازی نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
سلام
من از دوران بچگی آدم خیال‌پردازی هستم
حتی تو خیالم با آدم های هستم که اصلا توی زندگیم نیستن نمیدونم چیکار کنم تموم این روشهارو استفاده کردم ولی ناموفق بود
United States of America
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
سلام حامد هستم از افغانستان من اصلن از خیال پردازی خوشم نمیاد من خیلی تو خیالم اصلن از خودم بدم اموده میخام بمیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
سلام من اوایل از این خیالاتم لذت میبردم و به نظرم فقط فانتزیای قشنگ بود ولی الان انگار کابوسمه و همه جا باهامه حتی تو جمعا واقعا دارم اذیت میشم و خیلی استرسی شدم حتی درسمم لطمه میبینه داره بیشتر روزم تو خیالاتمم حتی وسط درس خوندن امید وارم راهکارا جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۲:۰۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
سلام من یک سالی میشه تخیل هام از فانتزی بودن و سرگرم شدن به کابوس رسیده اصلا دست خودم نیست یهو فکرم میره سمتش مخصوصا وقتی اهنگ گوش میدم . میخواستم اهنگ رو بزارم کنار نتونستم . هر وقت اهنگ گوش میدم اینقدر فکرو خیال های متفی میکنم که همیشه چشمام پر اشکه اینقدر فکر میکنم همیشه تو خواب هامم اون فکرامه . همش بیشتر تنها بودنه که پدر و مادر یا خواهرمو از دست داده باشم تنها باشم هیچ کس نباشه . یه وقتایی دیکه یادم میره این خیاله فکر میکنم جزئی از خاطراتم شده . خیلی دارم اذیت میشم راهکار و تنها نبودنن هم کمکی بهم نکرده
Iran (Islamic Republic of)
Empower
۱۳:۰۴ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
خب
الان اینو مینویسم و با خودم عهددددد میبندم دیگه حتی یک دقیقه هم خیال پردازی نکنم:)))))
و میدونم که میتونم!:")
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
یک را درمان :دونستن این موضوع که :
عقل همچون شمشیرهست و بردباری همچون پرده ای پوشاننده
مشکلات اخلاقی را با بردباری بپوشان
و هواهای نفسانی را با شمشیر عقل بکش
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۱۳:۳۲ ۱۳ تير ۱۴۰۰
من حدودا از ۴ ۵ سالگی تو تخیلاتمم حتی الانم که دارم اینو تایپ می کنم
همش جلو فامیا کم میوردم و از ۱۱ سالگیم شدید شد تا الان که ۱۳ سالمه حتی تو تاکسی یکی قیافمو میبینه سریع بهم میگه چته چرا اینطوریی خیلی از خودم بدم اومده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۱۹ ۲۵ تير ۱۴۰۰
تو هیچیت نیست شاید بعداً هم فکر می که دچار فراموشی شدی
سعی کن فکر کردن رو بزاری کار اون موقع همه چی درست میشه
چرا؟ چون حواست میاد سر جایش و کار هارو درست انجام میدید من هم همینجوریم وسنمم خیلی بیشتر از تو هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
سلام من 1 سالی هست که خیالپردازی میکنم طوری که دست خودم نیست هر روز خیالپردازی هام بیشتر میشه تا 1 صبح بیدار میمونم چشام از خستگی بسته میشه ولی ذهنم همچنان فعال هست الات هم تابستونه و من تعطیل و بیارم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
سلام خیلی خوب بود راه های ترک رویا پردازی من وقتی تو خونه بیکار هستم همش رویا پردازی میکنم و از موقعی که برنامه ریزی کردم برای کارهام دیگه رویا پردازی نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیال پردازی چیز خیلی بدیه واقعا مثل ی خورس ، من تو ذهن خودم فیلم سینمایی ساختم و کلی چرت و پرت دیگ چند بارم خواستم ترک کنم اما نشد اما این بار زدم تو گوگل کی ی درمان جدی پیدا کنم براش و با اراده ترکش کنم ، فک میکنم خیال پردازی بیشتر از تنها بودن میاد که ادمو وادار به فکرای بیخود می کنه اما از همین امروز با خودم عهد می بندم که ترکش کنم تا بیشتر از این کلافه نشم
خواستن توانستن است
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۰۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام. من از دورانی که مدرسه اول راهنمایی بودم همش تو رویا و خیال بودم همینجور زیاد شد شبا تا ساعت یک و دو بیدار بودم و خواب نمی‌رفتم جوری شده که همش تو فکرو خیالم حتی وقتی تو جمع هستم همش تو فکرم حرف نمیزنم وقتی سوار ماشین هستم کلا میرم تو رویا و حواسم نیست شبا دوست دارم زود بخابم و خیال پردازی کنم الانم تو زندگی هیچی ندارم سنم بالا رفته ولی هنوز هم درگیر این بیماری هستم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
Ala
۱۳:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
خیال پردازی خیلی زیباست
اما از عواقبش می ترسم . از بچگی خوابیدن برام سخت بود و از تکنیک خیال پردازی استفاده می کردم اما الان کاملا پشیمانم
Netherlands (Kingdom of the)
محمد رضا
۰۲:۳۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
الان که دارم این نظر رو می‌نویسم جفت پاهام درد میکنن، بس که راه رفتم و خیال پردازی کردم... از کار و زندگی و درس و همسرداری هم افتادم... رفتار درمانی هم سخته ... خدا خودش کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۱۱:۰۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
انقد خیال بافی کردم دارم پاره میشم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۲۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
من گاهی انقدر درگیر تخیل میشم که در هنگام تخیل کاملا واقعیت را فراموش میکنم.البته اینطور نیست که دنیا تخیل را ببینم،ولی رفتار های ژانگولری از خود در میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
بیمار
۱۰:۰۵ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
خیال بافی یک احساس زیباست اما وقتی که از حدش خارج می شه دیگه غیر قابل کنترل می شه چون از وقتی بچه بودم و مامان و بابام سر کار بودن و خواهر برادرم که از من بزرگ تر بودن و سر درس و مشق خودشون بودن تنها دوست من خیال پردازی بود من از 4 سالگی خیال پردازی رو شروع کردم الان هم 14 سالمه می خوام کنارش بزارم اما نمی تونم چی کار کنم می خوام حواسم جمع باشه و تو هوا نباشم اما اصلا نمی تونم ترکش کنم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۳۰ ۰۹ دی ۱۳۹۹
خیال بافی زیباست.

انقدر زیبا که میتوان اموخت که فکر کرد
اندیشید و گذراند.
Iran (Islamic Republic of)
بیمار
۲۰:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام من هم یک نوجوان دچار این اختلال هستم از بچگی باهاش بزرگ شدم در اوایل خیلی لذت بخش بود تا یک سال اول دنیایی رو بهت میده که تو دنیای واقعی غیرممکنه اما وقتی بهش اعتیاد پیدا میکنی مثل مواد مخدر عمل میکنه تمام زندگیتو ازت میگیره و باعث میشه افسرده و بی اراده و بی کنترل بشید پیشنهادم اینکه اگر در اوایل این مشکل هستید در روز تنها ۳۰ تا ۶۰ دقیقه واسش وقت بذارید و بیخیالش بشید و دیگه بهش فکر هم نکنید تازه ۶۰ دقیقه هم شاید خیلی زیاده روی باشه اگه راهی هست خوشحال میشم بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خیال پردازی خیلی بده گاه کلافم میکنه ولی گاهی هم خوبه دارم سعی میکنم ترکش کنم و میدونم موفق میشم

دوستان بدونین میتونین یادتون باشه خواستن توانستنه
France
مسافر
۱۴:۱۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
من از بچه گی گرفتار خیال پردازی بودم بیشتر از ۳۰ سال اصلا تمرکز نداشتم ولی نا اومید هم نشدم تلاش میکردم برای ترکش چند سالی هست که تلاش هام داره نتیجه میدهد الان خلی بهتر شدم من روزی ۳ ساعت پیاده روی میکنم تو پیاده روی تمام تلاشم اینه که تمرکزم بهم نخوره خلاصه تمام تلاشم را میکنم که نرم تو خیالات اولش سخت بود خلی ولی الان خلی بهتر شدم کمتر میرم تو خیالات تمرکزم هم بهتر شده دارم به کمک خدا شکستش میدهم زکوشش به هر چیزی خواهی رسی
Iran (Islamic Republic of)
yasi
۱۵:۱۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
جالب بود.واسه منی ک موقع خیال پردازی حواسم پرت نمیشه زیاد سخت نیس.خیال پردازیمم افراطی نیس.خیلیم فکرای ناجور نمیکنم. ولی مثلن وقتی ی اهنگی فیلمی میبینم خیلی تو نقشش فرو میرمو خودمو جا اون میذارم.کامنتا رو دیدم دلشاد شدم اتقد خوشبختم.مخصوصن اون بدبختی ک 76 جلسه رفته بود.دمت گرم حاجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
سلام من از ۱۱سالگی خیالبافی میکنم الان ۱۸سالمه نمیتونم بزارمش کنار مشکلات زیادی برام ب وجود آورده مثلا همه چی رو خیلی زود فراموش میکنم خیلی حواس پرت شدن لطفا راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
بیخوابی
۲۲:۵۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
من از بچگی و از وقتی یادم میاد تو دنیای خیال بودم.خدامیدونه تو این مدت چقدر شخصیت و مکان تو ذهنم طراحی کردم .من شیش ساله که تو ذهن خودم یه سریال ساختم!!هر چیزی تو این دنیا یه جرقه است برای اینکه برم تو خیال و اکثر اوقات موقع خیال پردازی تو یه اتاق تنها راه میرم و اهنگ گوش میدم بعضی اوقات این کار ساعتها طول میکشه طوری که به خودم میام و میبینم کف پام تیر میکشه و واقعا دست خودم نیست.بشدت درونگرام و توی جمع چه دوست چه فامیل احساس معذب بودن دارم این اعتیاد داره دیوونه ام میکنه...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
انقدرخیال بافی کردم دارم میمیرم
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۹:۴۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
واقعن برا خودم متاسفم بی جنبه ترین ادم روی کره ی زمین ینی ی اهنگ گوش می دم هزاران بار خودمو جای خواننده ،تماشاگر،بازیگرو..... تصور می کنم وقتی ی فیلم میبینم دیگ شب و روز ندارم. امیدوارم هیچکس به درد من نیوفته ولی باز ناامید نیستم ینی هیچکدوم نباید ناامید باشیم خدای عزیزمون همه جوره حواسش با ماس❤
Iran (Islamic Republic of)
XIUM
۰۱:۵۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
به نظر من یکی این خیال پردازی نمره های مدرسمو گرفت و کلی از دوستامو گرفت و اعتماد به نفسمم گرفت و سلامتی جسمانیمم گرفت ینی هیچ تحرک ندارم و اسم و سینوزیت و بیماری کبد هم دارم ولی چند چیزو بهم داد که دیگه از جهان هیچی نمیخوام و حتی بمیرم هم دیگه تو فک نیستم فقط راحت بمیرم

این یک جهان تازه بهم داد جوری که هرروز و هرشب توی خواب و بیدار توی اون جهان زندگی میکنم که مثل یک کشوره با ۲۱ شهر که تمامشو دونه به دونه تو مغزم طراحب کردم با تمام چزعیات و خیابوناش و ادماشو تکلونوژی و اینا...
اینقدر واقعی درستش کردم که بعضی وفطا اینقد میرم تو خیالش که نمیفهمم کی خوابیدم و چند ساعت گذشت
این کاملا منو پر ایده و خلاقیت کرده و الان دارم موزیک و البوم میسازم و اگه بتونم با ادوبی افتر افکت و پریمایر موزیک ویدیو هاشم میسازم
هر چیزی رو که میخوام به هر نحوی میتونم به شعر تبدیل کنم و اهنگ اینگلیسی و ایرانی بسازم
بیشتر سبک ار اند بی و هیپ هاپ و جوری میسازم که نوتاشو هیچوقط یادم نمیره و با اف ال استادیو ۲۰ میسازم
داستان های تصویری ۴۰ صفهه ای قبلا میساختم که ابر قهرمانانه بود و بیشتر کمدی بودن و یادمه که سر خر داستان دوماه شبانه روز کار میکردم با تنها دوستم میدادمشون معلم هنرمون میبرد میخوند و همین داستانا بدون هیچ ازمون و چیزی نمره هنرمو ۲۰ کرد
وسواس فکری تنها خیلی ازیتم میکنه که میرم تو خیال اصلا دیگه نمیفهمم
و بگم که هرگز یک ادم خیالبافو با یک ادم ورزشی و یک ادم بیزینس و یک ادم معمولی و کاری مقایسه نکنید
ادمای خیال باف با زدن انگشت به هرچیز ازش یک داستان سینمایی درست میکنن
موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۱۹:۴۹ ۱۷ تير ۱۳۹۹
من خیال پردازی رو دوست دارم چون بهم کمک میکنه اون چیز هایی رو که نیاز دارم فکر کنم یا تصور ولی واقعیت چیز هایی دیگست
Iran (Islamic Republic of)
Hashemi74
۱۲:۱۵ ۰۵ تير ۱۳۹۹
هیچ چیزی به در نمیخوره ,مگرخودت بخوای به چیزی فکرنکنی،من شخصاخیلی خیالبافم ونتونستم به خودت کمک کنم چون خیلی ادمواذیت نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
اهورا
۲۲:۳۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
من هم چند سالی هست که درگیرشم ومیخوام ترکش کنم،لطفا پیام های منفی وناامید کننده نزارید،چون توی دنیا تنها خود غیر ممکنه که غیر ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
spatial
۲۰:۰۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
واسه منی که هدف های بزرگی دارم خیلی بده.میترسم خیال پردازیم ایندمو خراب کنه.نمیتونم درس بخونم
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۱۵:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام مطالبتون مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
دریا
۲۱:۱۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
من امتحان میکنم و مطمئنم از پسش برمیام
United States of America
یس
۱۶:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی سخته
Iran (Islamic Republic of)
Sh
۱۹:۲۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی خیال پردازی لذت بخش و کبود ها رو جبران می‌کنه واقعا اعتیاد داره من سالهاست نتونستم ترکش کنم تمام وقتم رو میگیره و نمی‌ذاره از استعداد هام در دنیای واقعی استفاده کنم
Iran (Islamic Republic of)
الشن
۱۹:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام آقا شما چرا این مقاله رو نوشتید ای کاش مقاله ای در مورد خوبی های قوه تخیل و راه های تقویت آن مینوشتید هم خوب بود هم قوه تخیل رو بد جلوه نمیدادید
Iran (Islamic Republic of)
کوثر
۱۹:۵۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
اگه میدونستی چه پدری از من درآورده اینجوری نمیگفتی
Netherlands (Kingdom of the)
پرهام
۱۵:۲۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
ذکر گفتن خیلی موثره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
درمان نداره، این قدر باید خیال بافی کنیم تا بمیریم.
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۰۰:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
خیال بافی افراطی خیلی بده......
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۰۷ ۲۱ دی ۱۳۹۸
هیچ چی جواب نمیده ... من ۶ ۷ جلسه پیش روانشناسم رفتم جواب نگرفتم - همش الکی بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
خب الکی بوده چون خودت نخواستی بستریش کنار
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
هيچ ترفندي به درد نميخوره من خودم همه رو امتحان کردم
آخرین اخبار