ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن، اعلام کرد کشورش تنها زمانی مرز سوریه را باز می‌کند که آماده باشد.

تعلل اردن در بازگشایی مرز با سوریهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش فقط زمانی مرز سوریه را باز می‌کند که آماده باشد. این موضوع نشان می‌دهد امان تصمیمی را که باعث تقویت دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شود، به تعویق می‌اندازد.

تا آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، در تجارت خارجی با کشور‌های اروپایی و حوزه خلیج فارس، میلیارد‌ها دلار از گذرگاه مرزی سوریه و اردن (گذرگاه نصیب) عبور می‌کرد. این گذرگاه سال ۲۰۱۵ بوسیله تروریست‌ها اشغال شد و بسته شدنش به اقتصاد سوریه و کشور‌های همسایه ضربه وارد کرد.

دمشق در هفته جاری اعلام کرد این مسیر برای استفاده مهیا است، اما الصفدی مدعی شد هیچ درخواستی برای بازگشایی گذرگاه نصیب دریافت نکرده است. وی طی یک کنفرانس خبری با ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «ما با این درخواست با تمام جوانب مثبتی که در جهت منافع ما عمل می‌کند، برخورد خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه اردن همچنین گفت: موضوع بازگشایی گذرگاه نصیب را با مسکو در میان گذاشته است. بازپس گیری این گذرگاه بوسیله نیرو‌های سوریه یکی از اهداف اصلی کمپین دولت سوریه و نیرو‌های روسیه بود تا کنترل مناطق جنوب غربی سوریه دوباره پس گرفته شود.

مقام اردنی در ادامه تاکید کرد: «اردن در اصل خواهان بازگشایی مرزهایش با تمام همسایگانش است. اما چه زمان و چگونه، این موضوع به اینکه ما چه زمان نسبت به منافع و امنیت مان مطمئن شویم بستگی خواهد داشت.»

به گفته یک منبع دیپلمات دیگر که به این گفتگو‌ها نزدیک است «برای روسیه و سوریه، بازگشایی این گذرگاه یک تقویت بزرگ روانی خواهد بود. زیرا از این طریق نشان می‌دهند که اکنون همه چیز به سرعت در حال عادی شدن است و جنگ به پایانش نزدیک می‌شود.»

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار