مشاور تحصیلی درباره شرایط تحصیل در دوره‌های روزانه دانشگاه‌های کشور توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها که تب کنکور و انتخاب رشته به شدت داغ شده است، برخی سودجویان از این فرصت استفاده می کند تا از بازار موجود و الزامی که داوطلبان برای انتخاب رشته دارند، نهایت استفاده را برده و گاه با وعده های توخالی صرفا برای جیب داوطلبان کیسه دوختند.
 
در میان این بازار سیاه موجود آگاهی داوطلبان از اصطلاحات انتخاب رشته و دانشگاهی به انتخاب و تصمیم گیری بهتر آنها کمک می کند هرچند این اصطلاحات  در دفترچه انتخاب رشته موجود است اما یا ادبیات آن با حال و هوای داوطلبان جور در نمی آید یا آنقدر توضیحات پیچیده می شود که حوصله ای برای مطالعه آن وجود ندارد.
همه آنچه درباره دوره های روزانه تحصیلی آموزش عالی باید بدانید
 
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره اصطلاحات رایج در فرآیند انتخاب رشته که جز اصلی انتخاب های داوطلبان را شکل می دهد، توضیحاتی داد  و با توجه به اینکه شرایط تحصیل در دوره های روزانه  یکی از پرطرفدارترین دوره های تحصیلی است، به جزئیات این دوره پرداخت.


وی با اشاره به شرایط تحصیل در این دوره گفت: در دوره های روزانه تحصیل رایگان است و زمان تشکیل کلاس‌ها توسط دانشگاه تعیین می‌شود و حضور در کلاس اجباری است.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه  تغییر رشته در این دوره بسیار دشوار است، ادامه داد: انتقال و تغییر رشته از سایر دوره‌های به این دوره ممنوع است و محدودیت نداشتن از نظر تعداد، مقطع و درج اولویت انتخاب (حداکثر ۱۵۰ انتخاب) وجود دارد.

شرایط تعهد خدمت برای داوطلبان محصل در دوره های روزانه

پوردستمالچی با بیان اینکه تعهد خدمت (آموزش رایگان) پس از دوره روزانه وجود دارد، گفت: مدت زمان این تعهد برای افراد سهمیه نهایی منطقه یک، خانواده شهدا، ایثارگران و رزمنده یک برابر مدت تحصیل بوده و برای سهمیه نهایی منطقه ۲ یا ۳ دو برابر مدت تحصیل است البته برای افراد منطقه ۲ و ۳ در صورتی که حداقل نمره تراز سهمیه منطقه ۱ یا سهمیه آزاد را در کد رشته محل قبولی کسب کنند به تشخیص دانشگاه یک برابر مدت تحصیل تعهد خدمت دارند.

وی بیان کرد: پذیرفته‌شدگان کد رشته محل‌های خاص (برای مثال رشته‌های مخصوص داوطلبان استان یا شهر خاص)، بورسیه‌ها یا دوره مناطق محروم براساس قرارداد‌های منعقد شده بین ارگان‌های مربوط مشمول این موارد نیستند و میزان تعهد خدمت سهمیه مناطق فقط برای پذیرفته شدگان دوره روزانه است و پذیرفته شدگان سایر دوره‌ها شامل تعهد خدمت نخواهند بود.

همه آنچه درباره دوره های روزانه تحصیلی آموزش عالی باید بدانید

پزشکان چطور آموزش رایگان می بینند؟

این مشاور تحصیلی با اشاره به شرایط تحصیل و آموزش رایگان در رشته های پزشکی بیان کرد: دوره‌های پردیس خودگردان و شهریه پرداز موظف به تعهد تحصیلی دوره روزانه نیستند اما برای داوطلبان دوره های روزانه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر پس از گذراندن نیمی از مدت زمان تعهد امکانپذیر است.

وی افزود: در حین این تعهد فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور غیر مجاز است و امکان اخذ مدرک تحصیلی پس از اتمام این تعهد امکانپذیر است؛  در صورت گذراندن طرح نیروی انسانی، مدت این طرح از تعهد آموزش رایگان کسر می‌شود و باقی آن قابل خرید است.

کدام رشته های مشمول طرح نیروی انسانی هستند؟

پوردستمالچی با اشاره به اینکه شرایط تعهد خدمت اجباری (نیروی انسانی) مربوط به رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی است، گفت: رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، اتاق عمل، هوشبری، فوریت‌های پزشکی و مواردی از این دست دارای طرح تعهد خدمت اجباری هستند.

وی ادامه داد: مدت طرح تعهد خدمت ۲۴ ماه بوده که بسته به محل گذراندن طرح متغیر است همچنین  این تعهد غیر قابل خرید است و محل خدمت براساس سهمیه قبولی متفاوت  خواهد بود.

پوردستمالچی  با اشاره به معافیت برخی از گروه ها از اجرای طرح  گفت:  فرزندان و همسران شهدا و مفقودین جنگ تحمیلی، خواهر و برادر شهید، آزادگان و همسران و فرزندان آزادگان، جانباز بالای ۲۵ درصد،تک فرزند و مادری که حضانت فرزند خود را بر عهده دارد همچنین دانشجویان در دوره‌های شبانه، پردیس خودگردان ازاین طرح معاف هستند.

همه آنچه درباره دوره‌های روزانه تحصیلی آموزش عالی باید بدانید

چگونگی شرایط نظام وظیفه برای داوطلبان

پوردستمالچی بیان کرد: هر داوطلب در هر دوره‌ای (حتی روزانه) فقط یک بار حق انصراف از دانشگاه را دارد و در صورت انصراف به مدت یک سال از تاریخ انصراف از معافیت سربازی برخوردار خواهند بود.؛ اگر امسال سال دومی است که در آزمون سراسری شرکت می‌کنید و برای سال بعد هم تمایل به شرکت در این آزمون را دارید درصورتی که قبلا انصراف نداده اید می‌توانید از این مزیت استفاده کنید.

مشاور تحصیلی گفت: فارغ التحصیلان دوره‌های کارشناسی در صورتی که مشمول خدمت سربازی باشند، امکان تحصیل مجدد در همان مقطع قبلی یا رشته‌های گروه علوم پزشکی را ندارند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار