رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فرمان مشروطیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران بوده و بسیار مهم است.

فرمان مشروطیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز (یکشنبه 14 مرداد) با اشاره به فرا رسیدن سالروز فرمان مشروطیت، اظهار کرد: فرمان مشروطیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران بوده و بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه در زمان دیکتاتوری قاجار کشور بدون مرکزیت قانونگذاری بود، ادامه داد: با دخالت‌های مراجع عظام تهران و نجف موضوع تشکیل عدالتخانه و سپس پارلمان، مجلس و شورای ملی مطرح شد.

وی تصریح کرد:‌ در پنج دوره اول مجلس، نیروهای ملی و اسلامی قوی در مجلس بودند و کارهای مهمی را پیگیری کردند، اما رضاشاه دیکتاتوری خودش را به وجود آورد و مجلس را از حیز انتفاع انداخت و یک مجلس کاملا دولتی و دست نشانده ایجاد کرد.

لاریجانی افزود: پس از آنکه انگلیسی‌ها و دیگر کشورها رضاشاه را در زمان جنگ جهانی کنار گذاشتند، فضای بازی به وجود آمد و مجلس دوباره چند دوره‌ای نفسی قوی پیدا کرد و نمایندگان مردم چون آیت الله کاشانی و مصدق در مجلس ورود پیدا کردند و بحث ملی شدن صنعت ملی شدن نفت هم در این دوره بود که باز هم مجلس دچار دیکتاتوری صغیر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا پیروزی انقلاب اسلامی مجلس دست نشانده ادامه پیدا کرد، اظهار کرد: بنابراین تاریخ مجلس در این دوره کاملا متفاوت بود و بعد از انقلاب اسلامی نمایندگان واقعی مردم در مجلس حضور پیدا کردند و در این ده دوره منشأ خدمات زیادی بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار