معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار گفت: روزانه ۷۵۰ راس دام سنگین در این شهرستان به طور بهداشتی کشتار و گوشت آن به بازار عرضه می‌شود.

کشتار روزانه ۷۵۰ راس دام سنگین در چابهاربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اولیا میرلاشاری معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار اظهار داشت: چابهار دارای ۲ کشتارگاه صنعتی است که علاوه بر تامین نیاز این شهرستان به سایر نقاط کشور نیز گوشت قرمز ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: شهرستان ساحلی چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و داشتن مرز‌های آبی و خاکی نقش مهمی در صادرات و واردات انواع فرآورده‌های خام دامی دارد.

معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار از طریق مرز‌های آبی و خاکی می‌تواند گوشت مورد نیاز این استان و کشور را تامین کند.

وی بیان کرد: واردات دام سبک و سنگین از طریق بازارچه مرزی ریمدان یک ظرفیت مناسب برای اشتغال و تامین گوشت مورد نیاز کشور است و باید هر چه سریعتر زیرساخت‌های آن برای صادرات و واردات کالا آماده شود.

میرلاشاری اظهار داشت: مرز ریمدان چابهار به عنوان یک ظرفیت برای ورود دام زنده به کشور و تولید گوشت قرمز محسوب می‌شود که نیاز است تا زیرساخت‌های آن هر چه سریعتر تکمیل شود.

وی به عرضه ارزان دام در پاکستان و واردات آن از طریق مرز ریمدان اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی برای قرنطینه و پرواربندی آن با استاندارد‌های روز دنیا در نقطه صفر مرزی می‌توان هزاران اشتغال در روستا‌های دشتیاری چابهار ایجاد کند.

میرلاشاری با بیان اینکه چابهار بویژه منطقه دشتیاری و پلان ظرفیت‌های فراوانی در پرورش دام و طیور دارد، گفت: سه نژاد اصیل گاو، گوسفند و مرغ دشتیاری در صورت سرمایه گذاری و توجه ویژه از سوی دولت و بخش خصوصی سبب ایجاد هزاران شغل و افزایش تولید گوشت سفید و قرمز می‌شود.

وی بر افزایش کشتارگاه صنعتی و واحد‌های بسته بندی گوشت قرمز تاکید کرد و افزود: ۱۲ واحد بسته بندی گوشت قرمز و بیش از ۵۰ درصد قرنطینه دامی سیستان و بلوچستان در چابهار انجام می‌شود.

معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: نظارت، کنترل، پیشگیری، مبارزه با بیماری‌های دامی و آبزیان و بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در آزمایشگاه‌های تخصصی و بازدید‌های مستمر انجام می‌شود.

وی گفت: سه شرکت خدمات دامپزشکی، یک داروخانه، سه درمانگاه تخصصی دامپزشکی، ۱۱ مرغداری صنعتی، هفت مرکز عرضه ماهیان تجاری تازه، ۲۶ مرکز بسته بندی ماهی و میگو، ۱۲ کارخانه پودر ماهی و ۳۰ کارخانه تن ماهی در چابهار و کنارک فعال هستند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان چابهار نیز اظهار داشت: این شهرستان و منطقه دشتیاری از نظر قابلیت‌های دامی سه نژاد شاخص کشور را دارد که می‌توان به گاو بومی دشتیاری، مرغ و خروس دشتیاری و گوسفند بلوچی اشاره کرد.

غلامحسین بامبری افزود: باتوجه به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و ناسازگاری نژاد‌های غیربومی اهمیت گاو دشتیاری به عنوان یک منبع مهم، مستعد، قابل توسعه و سرمایه گذاری در تامین فرآورده‌های مورد نیاز دامی از جایگاه ویژه‌ای در شهرستان چابهار برخوردار است.

وی بیان کرد: هم اینک ۱۲ هزار و ۳۱۰ راس از نژاد گاو دشتیاری در حوزه شهرستان چابهار وجود دارد.

بامبری ادامه داد: گوسفند نژاد بلوچی در برابر گرما و راهپیمایی‌های طولانی مقاوم و از استعداد زیادی در ظرفیت تولید شیر، پشم و تامین گوشت نیز برخوردار است.

وی گفت: طیور (مرغ و خروس) بومی دشتیاری برای جوجه کشی و تولید گوشت سفید بسیار مستعد و مناسب است.

مدیر جهاد کشاورزی چابهار اظهار داشت: این شهرستان با توجه به آب وهوای مساعد ظرفیت‌های زیادی در زمینه آبزی پروری (ماهی و میگو) و انواع دام سبک و سنگین دارد و این ظرفیت‌ها با همت و تلاش بخش خصوصی و حمایت دولت می‌تواند به فرصت گرانبهایی برای توسعه این منطقه تبدیل شود.

انتهای پیام/ع

واردات دام سبک و سنگین از طریق بازارچه مرزی ریمدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار