اقتصاد بیمار فیلم کوتاه باعث شده خیلی از هنرمندان این حوزه با مشکل مواجه شوند.

فیلم کوتاه به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیلم کوتاه یکی از انواع فیلم‌های سینمایی و به شکل استاندارد زمان آن‌ها زیر سی دقیقه است. طبق آمار هر سال در جشنواره‌های معتبری مثل کن و برلین نمایندگانی از فیلم کوتاه سینمای کشورمان حضور دارند. فیلم کوتاهی که در روزگار پر سرعت امروز، می‌تواند برای مخاطبی که زمان بسیار برای دیدن فضای مجازی می‌گذارد به دلیل مختصر و مفید بودنش تاثیرگذاز باشد. اما حلقه مفقوده در این میان قد و قامت کوتاه اقتصاد فیلم کوتاه و اکران و نمایش آن است.

 

اقتصاد فیلم کوتاه بیمار است

آرمان خوانساریان کارگردان فیلم کوتاه در همین رابطه گفت: اصولاً پروسه تولید دقیقی برای فیلم کوتاه در سینمای ایران وجود ندارد. کار به جایی رسیده که باید منتظر دوست پولدار و حمایت‌های این شکلی باشیم.

خوانساریان تصریح کرد: اقتصاد فیلم کوتاه سال هاست که بیمار است و وجود خارجی ندارد. برای مثال خود من بعد از پنج تا شش فیلم توانسته‌ام به اصل هزینه فیلم خود برسم.

این کارگردان اظهار کرد: اصولاً فیلم کوتاه اقتصادش را از جشنواره‌ها تامین می‌کند و هر جشنواره در هر جای جهان برای حضور فیلم مبلغی را دریافت می‌کند. این روز‌ها با این شرایط گرانی ارز برای شرکت در جشنواره‌های خارجی باید هزینه‌ای پرداخت کنیم که به قیمت ارز است. این یکی از مشکلات جدید حوزه فیلم کوتاه است.

وی همچنین در مورد شرایط اکران فیلم کوتاه هم تصریح کرد: برای بقای فیلم کوتاه با مخاطب می‌توان فیلم کوتاه را به لیست سایت‌هایی که درآن‌ها همه شکل فیلم یافت می‌شود، اضافه کرد.

 

باید مخاطب فیلم کوتاه را تربیت کنیم

نیما عباسپور کارگردان فیلم کوتاه و مدرس سینما هم درباره جایگاه فیلم کوتاه در جهان تصریح کرد: در سینمای جهان فیلم کوتاه هویتی مستقل دارد؛ اصولاً ساخت فیلم کوتاه و یا ساخت فیلم بلند تفاوتی ندارد، اما ما هنوز فیلم کوتاه را مستقل نمی‌بینیم. این به دلیل حمایت نشدن و اقتصاد بیمار فیلم کوتاه است. در حال حاضر در سطح کشور استعداد‌های خوبی در زمینه فیلم کوتاه داریم. استعداد‌هایی که به دلیل شرایط بد مالی برای تولید فیلم عطای فیلمسازی را به لقایش بخشیده اند.

عباسپور ادامه داد: انجمن سینمای جوان تنها ارگانی است که در این میان تولید فیلم کوتاه را در دست دارد؛ اما این ارگان هم در اندازه توان خود می‌تواند به تولید فیلم بپردازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از مخاطبان فیلم کوتاه مخاطبان جشنواره رو هستند که در اکران‌هایی که مخصوص فیلم کوتاه است، به تماشای فیلم کوتاه می‌نشینند. این موارد نشان می‌دهد ما در اولین گام باید مخاطب فیلم کوتاه را تربیت کنیم.

در پایان این بررسی اجمالی باید گفت؛ فیلم کوتاه حوزه حرفه‌ای از هنر سینمای ایران است که می‌تواند مستقل عمل کند و خود را به جریان اصلی اکران‌های سینمایی تبدیل کند؛ اما در طول این سال‌ها فیلم کوتاه در بسیاری مواقع برای فیلمسازان راه و وقت تمرینی بوده برای رسیدن به ساخت فیلم بلند سینمایی. این همان نگاه غلطی است که فیلم کوتاه سینمای ایران از آن رنج می‌برد و خود را به عنوان هنر سینمایی مستقل نمی‌شناسد.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: خبر ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار