اوضاع تاسف‌باری بر روهنگیا حاکم است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع روایت تلاش های فعالان حقوق بشر مسلمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روایت تلاش های فعالان حقوق بشر مسلمان موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 15 مردادماه بود که با حضور رکن الزمان فعال حقوق بشر در روهنگيا و تروند علی لينستاد برنده نروژی جایزه حقوق بشر اسلامی برگزار شد.

رکن الزمان فعال حقوق بشر در ابتدای برنامه درباره اقدام برای رعایت حقوق بشر روهینگیا اظهار کرد: بابد بگویم واقعا اوضاع اسف باری را در روهنگیا شاهد هستیم و صحبت های بسیاری درباره این منطقه می شود، اما وقتی وضعیت را ‌ می‌‌بینیم شاهد اوضاع دشوار زندگی مردم هستیم.

وی ادامه داد: مدت هاست شاهد تلاش های ادامه دار حقوق بشر هستیم، اما اوضاع خطرناک و وضعیت نابه هنجاری در این منطقه وجود دارد که اگر همین کمک‌های اندک نباشد، مشکل ساز است.

این فعال حقوق بشر در روهنگیا با اشاره به اینکه بسیاری از نهادهای بین المللی برای نجات مردم تلاش می‌کنند، بیان کرد: بعد از چندین ماه تلاش می بینیم که همچنان مشکلات تبعیض نژادی وجود دارد.

رکن الزمان با بیان اینکه بحران انسانی را در روهنگیا شاهد هستیم، گفت: باید این مساله را حل کرد و تصورم این است که حل این مشکل نیازمند مدیریت بیشتری است و این مساله را باید طبق نظرسنجی جهانی به ارزیابی گذاشت تا شاید این روند آهسته کمک کردن بهبود یابد.

وی درباره بیشترین نیازهای مردم گفت: مشکل غذا، حمایت پزشکی و پشتیبانی رسانه ای مهم ترین نیازهای مردم روهنگیایی است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها حتی به یک جرعه آب نیاز دارند، همچنین بیماری هایی جدید شیوعه پیدا کرده است که خدمات پزشکی می‌طلبد.

این فعال حقوق بشر با اشاره به اینکه روهنگیا جمعیت حدود ۱۹۳ هزار جمعیت و وسعتی ۵۹۳ کیلومتر دارد، تصریح کرد: مردم تمایل به بازگشت دارند، اما اوضاع منطقه مناسب نیست و بخش عظیمی از مردم زیر خط فقر هستند.

رکن الزمان کمک به مردم روهنگیایی را اقدامی جهانی دانست و بیان کرد: من یک مسلمان هستم و دلیلم برای کمک به این مردم وجدان انسانی و مسلمان بودنم است، همچنین در آیات قرآنی کمک و پشتیبانی از مردم توصیه شده است.

وی در تشریح علت کمک به مردم ادامه داد: به یکی از دوستانم که علت کمک کردن مرا پرسید گفتم که در قبال زحمات در این منطقه پاداش خوبی خواهیم داشت.

این فعال حقوق بشر با تاکید بر اوضاع نامناسب زندگی در این منطقه گفت: به عنوان کسی که جامعه شناسی خواندم و با شاخه های این رشته آشنا هستم نسبت به کمک مردم عزم جدی‌تری پیدا کردم.

رکن الزمان از احداث مدرسه ای در نقطه مرزی میانمار و بنگلادش خبر داد و گفت: در این منطقه، مدرسه ای با هشت دانش آموز و سه ساعت آموزش در نظر گرفتیم و به تدریج تعداد دانش آموزان افزایش یافت و امیدوارم که روزی بیاید تا دانش آموزان فعال روهنگیایی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه کمک به کودکان روهنگیا انگیزه بخش است، گفت: باید به این کودکان به لحاظ روانی کمک کنیم، چرا که این بچه ها به حداقل قانع هستند.

در ادامه پزشک داوطلب نروژی درباره علت کمک به مردم فلسطین گفت: در پایتخت نروژ و در خانواده ای معمولی رشد کردم و بعد از آن مدرک پزشکی ام را اخذ کردم و سعی داشتم در زندگی توازن کار و تحصیل برقرار باشد، اما موضوعات جنایات جنگی پیش کشیده شدند.

وی ادامه داد: وقتی به اعمال آمریکایی‌ها نگاه می کردم و مسائلی که در فلسطین وجود داشت را می دیدم، به سمت کمک یه این مردم سوق داده شدم و وجدانم را بیدار و بیدارتر کرد.

این پزشک داوطلب بیان کرد: کار کردن با مردم را دوست داشتم و بر همین اساس بنیاد دوستی با مردم فلسطین را ایجاد کردم که سالیان متمادی است در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: هر سال که می گذرد مساله فلسطین کهنه نمی‌شود و الان مساله فلسطین مساله مهمی است و باید با رژیم کودک کش دشمن فلسطین برخورد جدی حاصل شود.

تروند علی لينستاد برنده نروژی جایزه حقوق بشر اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تلاشمان در جهت ارتقاء وحدت و همبستگی با فلسطینی‌ها در همه جهات است گفت: حقوق بشر یک مفهوم پیچیده است، کارهای ما جوانب بین المللی دارد، بنیاد اسلامی را در نروژ تاسیس کردم که کار مهمی بود، تاسیس این بنیاد اقدام بین المللی را می طلبيد.

وی با اشاره به اینکه ابر قدرت ها بیشترین اقدامات تهاجمی را علیه ملت های دیگر تحت عنوان حقوق بشر انجام می دهند در صورتی که نقض کننده ترین معیارهای حقوق بشر توسط دولت‌های غربی و آمریکا انجام می‌شود اظهار کرد: باید حقوق بشر واقعی را در سطح بین الملل افزایش دهیم.

این فعال حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید به حقوق بشر کمک کنند ادامه داد: شش مدرسه را در اسلو تاسیس کردم به طوری که دانش آموزان اوقات خود را در آنجا می گذرانند.

وی با اشاره به اینکه یک ایستگاه رادیویی را برای معرفی و ارتقاء اسلام راه اندازی کرده ایم و در پایتخت نروژ تمرکز زیادی بر موضوع فلسطین داریم خاطرنشان کرد: با بچه هایی روبرو هستیم که يتيم هستند و لذا نیاز به رسیدگی بیشتر دارند.

لينستاد با اشاره به اینکه آیا حقوق بشر براساس معیارهای آمریکایی است عنوان کرد : حقوق بشر آمریکایی این وضعیت را به سر مردم عراق آورد.

رکن الزمان فعال حقوق بشر رو هینگيا بیان کرد: باید یک سری اطلاعات را جمع آوری کنیم و مستند سازی های قوی داشته باشیم به طوری که اگر وضعیت بهتر نشود بر اساس مستندهایمان افرادی را که اهمال کرده‌اند به دادگاه معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در روهینگیا با پاکسازی نژادی روبه‌رو هستیم و با ندانم کاری دولت ها مواجهیم گفت: باید وضعیت بهبود پیدا کند و این مسئله یکی از وظایف رسانه ها است که باید به خواسته های ما توجه کنند، دولت هایی که اهمال کرده اند باید در دادگاه های بین المللی پاسخگو باشند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار