معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب کرمان گفت: فاز عملیاتی طرح مبارزه با محتکران و مخلین نظام اقتصادی کشور شامگاه گذشته توسط ۵ تیم عملیاتی به منظور جلوگیری از اقدامات افراد سود جو در نابسامانی وضعیت بازار اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدعلی سلیمانی معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب کرمان گفت: متاسفانه علی رغم شرایط اقتصادی حاکم بر بازار و معیشت مردم، با کارخانجات تولید کننده و عرضه کننده عمده‌ای روبه رو هستیم که فرآیند تولیدشان از حیث کمیت مثل سابق فعال و انبار هایشان پر از کالاست و کمبودی وجود ندارد، اما در سطح بازار این کالا‌ها کمیاب و نایاب شده است.

وی افزود: اگراین احتکار در شرایط خاص کشور و به صورت عمده اتفاق بیفتد ماهیت بزه احتکار طبق بند ۲ ماده ۱ قانون اخلالگران در نظام تبدیل به بزه اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود.

سلیمانی گفت: در شرایط فعلی جامعه اقدامات افراد با هر قصد و نیتی که منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور و تغییر در شرایط خاص بازار شود برای این عمل درصورتی که مصداق افساد فی الارض باشد مجازات اعدام در نظر گرفته و در غیر این صورت مجازات تخمین شده ۵ تا ۲۰ سال حبس به همراه مصادره کامل اموالی که کشف شود و شلاق از ۲۰ تا ۷۴ ضربه در ملأعام پیش بینی شده است.

معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب کرمان اظهار داشت: در واقع در شرایط فعلی بزه احتکار مطرح نیست بلکه اخلال در نظام اقتصادی کشور است وآن چیزی که امروز اتفاق می‌افتد در واقع فاز عملیاتی طرح مبارزه با محتکرین و مخلین در نظام اقتصادی کشور است که مدت‌ها مراحل تدوین آن با جلسات هم اندیشی و همپوشانی و تقسیم وظایف آن بین شش دستگاه با محوریت دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان، دادگستری استان، اداره کل اطلاعات استان، سازمان صنعت و معدن استان، اداره کل تعزیرات استان، پلیس آگاهی و پلیس اماکن در حال انجام است.

این مقام قضائی اظهار داشت: شامگاه گذشته پنج تیم به صورت سرزده به انبار‌هایی که از قبل شناسایی شده‌اند، اعزام شدند و متهمین دستگیرو انبار‌ها پلمب شد؛ و بر مبنای توافقاتی که با سازمان صنعت و معدن صورت گرفته است و دستور صریح دادستان مرکز استان این کالا‌ها به موجب ماده ۲۱۵ قانون مجازات به طریق مقتضی به بازار تزریق می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح از ۷ انبار لوازم خانگی، وسایل سرمایشی و گرمایشی و مواد غذایی بازدید شد، گفت: دستگاه قضائی در قانون مجازات اسلامی این اختیار را دارد که کالا‌هایی که فساد پذیر هستند و یا امکان نگهداری آن‌ها وجود ندارد بفروشد و تا پایان تعیین تکلیف پرونده قضایی هم نیاز بازار را تامین و هم ارزش مادی کالا‌ها در صندوق سپرده دادگستری تا تعیین تکلیف پرونده نگهداری شود.

وی افزود: این آمادگی وجود دارد و پیش‌بینی شده است در صورت لزوم کالا‌هایی که مورد احتکار قرار گرفته اند، مانند توزیع کالا در شب عید در چهارراه‌ها و میدانگاه‌ها با همکاری سازمان صنعت و معدن و با تولیت آن سازمان که وظیفه تنظیم بازار و تامین نیاز‌های مردم را برعهده دارد، توزیع کنیم و این کار را تا ثبات کامل وضعیت بازار ادامه خواهیم داد.

معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت کشور سوداگران و سودجویان و سوء استفاده کنند کنندگان منتظر اشد مجازات تعیین شده در قانون باشند مجازاتی که در شرایط عادی شاید فکرش را هم نکردند.

سلیمانی گفت:: آنچه که در شرایط کنونی در کشور اتفاق می‌افتد ناشی از سوء تدبیر، سوءمدیریت تدبیر‌های صحیح و سوء استفاده‌های برخی افراد است، که هر سه در سطوح مختلف کشور در دستور کار دستگاه قضایی می‌باشد.

سلیمانی در پایان افزود: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که همه‌ی دستگاه‌های متولی کار بر مبنای وظایف ذاتی و مبنای دستور صریح دادستان مرکز استان پیگیر مقابله با احتکار در سراسر استان می‌باشند و با متخلفین برخورد قاطع صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/ی

کشف کالاهای احتکار شده در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار