عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: استفاده نابجا از گیاهان دارویی در درمان بیماری‌ها سبب دست رفتن زمان طلایی می‌شود.

استفاده نابجا از گیاهان دارویی دردرمان بیماری‌هابه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، معینی عضو هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: دارو‌های گیاهی هم میتوانند در صورت مصرف نادرست مثل دارو‌های شیمیایی ضرر داشته باشند منجر به تاخیر در مراجعه بیمار به پزشک و از دست رفتن زمان طلایی در بسیاری بیماری‌ها مثل سرطان می‌شود که حتی در مواردی منجر به فوت شده است.

وی افزود: استقبال مردم از طب ایرانی سوء استفاده‌های زیادی در این رابطه انجام می‌شود و کانال‌ها و سایت‌های زیادی توسط افرادی که کمترین اطلاعاتی از اصول پزشکی و درمان و حتی آناتومی بدن انسان ندارند به اسامی مختلف در حال ارایه رژیم غذایی، درمان و نسخه پیچی برای مردم هستند و سود‌های کلانی نصیبشان می‌شود.

عضو هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : در حال حاضر انواع و اقسام اطلاعات ضد و نقیض درباره علوم پزشکی به خصوص طب ایرانی در فضای مجازی منتشر می‌شود که بسیاری از ان‌ها هیچ منبع و سندی حتی در کتب طب سنتی ندارند.

وی افزود: حتی موضوع به شکلی است که گویا عده‌ای با هدفی خاص از جمله بالا بردن آمار بازدیدکنندگان در حال تولید این اطلاعات هستند و از انجایی که این مطالب هیچ سندی ندارند و اصولا ممکن است هیچ تحقیقی درمورد آن‌ها انجام نشده باشد نه می‌توان آن‌ها را رد کرد و نه می‌توان تایید کرد.

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بسیاری از این گروه‌ها با زیر سوال بردن و تهمت زدن به پزشکان، مردم را به سمت خود جلب می‌کنند، گفت: گزارش‌های مختلفی از انواع مشکلات و تاخیر در درمان از طرف مردمی که فریب این گروه‌ها را خورده اند وجود دارد.

معینی افزود : یکی از مهمترین اقدامات در راستای عدم سوء استفاده افراد سودجو نسبت به علاقه مردم به طب سنتی ایرانی، اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی مردم است و مردم نیز باید در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشند و در صورت مراجعه به مراکز طب مکمل و سنتی حتما از مجوز‌ها و اعتبار آن مرکز اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام /ر

تاکید بر مصرف درست از گیاهان دارویی  در جامعه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.