مناقشه دیپلماتیک اخیر عربستان با کانادا نشان دهنده سیاست خارجی تهاجمی تازه ریاض برای مهار انتقادات بین المللی از سرکوب منتقدان داخلی آن هم در شرایط اصلاحات خطرناک است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه از ریاض، تحلیل گران معتقدند مناقشه دیپلماتیک اخیر عربستان سعودی با کانادا نشان دهنده سیاست خارجی تهاجمی تازه ریاض برای مهار انتقادات بین المللی از سرکوب منتقدان داخلی آن هم در شرایط تلاش این کشور برای اجرای اصلاحات خطرناک داخلی است.

عربستان سعودی روز دوشنبه سفیر کانادا را اخراج و همچنین فرستاده خود را از کانادا فرا خواند و همه طرح‌های سرمایه گذاری و تجاری را با کانادا متوقف کرد. این اقدامات پس از آن صورت می‌گیرد که دولت اوتاوا تازه‌ترین موج سرکوب فعالان حقوق بشر را در پادشاهی سعودی محکوم کرد.

کارشناسان معتقدند این اقدامات نشان می‌دهد چگونه عربستان به شکلی فزاینده در تلاش است از ابزار‌های اقتصادی و دیپلماتیک خود برای سرکوب انتقادات خارجی در دوران ولیعهدی محمد بن سلمان جوان بهره ببرد.

جیمز دورسی (James Dorsey) پژوهشگر دانشکده مطالعات بین الملل راجاراتنام سنگاپور گفت: «این اقدام آشکارا تلاشی برای ترساندن دیگر کشور‌ها و مجبور کردن آن‌ها به کاستن از شدت انتقادات از عربستان سعودی است. سوال اینجاست آیا کشور‌های دیگر اجازه می‌دهند عربستان آن‌ها را مرعوب کند؟ منتقدان با چنین اقداماتی تسلیم نخواهند شد.»

کانادا روز دوشنبه نشان داد با وجود به خطر افتادن توافقات تجاری با عربستان از جمله توافق پانزده میلیارد دلاری فروش زره پوش‌های سبک به ریاض حاضر به عقب نشینی نیست.

در صورتی که این توافق به هم بخورد احتمال دارد هزاران شغل در کانادا از میان برود.

این درحالی است که کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا گفته است، کانادا همواره از حقوق بشر چه در کانادا و چه در دیگر مناطق دفاع خواهد کرد و حقوق زنان همان حقوق بشر است.

انتهای پیام/

عربستان در پی ساکت کردن انتقادات بین المللی از این کشور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار