نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی از مرمت و مقاوم سازی بازار سنتی جهرم خبر داد.

مقاوم سازی بازار سنتی جهرمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در بازدید از روند اجرای این طرح در نشست با هیات امنای بازار سنتی جهرم، گفت: سقف، کف و دیواره‌های بازار جهرم به عنوان یکی از اماکن فاخر تاریخی این شهرستان با حفظ جلوه‌های میراث فرهنگی آن با حمایت وزارت راه در حال مرمت و مقاوم سازی است.

وی افزود: در اجرای این طرح کانال‌های انتقال آب سطحی، سیستم اطفای حریق و کابل‌های برق و مخابرات آن تصحیح و بازسازی می‌شود.

رضایی با بیان اینکه این طرح با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مدت دو سال به پایان می‌رسد گفت: برای مرمت و حفاظت بازار جهرم به طول ۸۵۰ متر، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

بازار سرپوشیده جهرم، با بیش از ۱۰۰ حجره و هشتصد هزار متر مربع زیربنا از بنا‌های تاریخی اواخر دورهٔ زندیه و اوایل قاجاریه است و از آن به‌عنوان خواهر دوقلوی بازار وکیل شیراز نام برده می‌شود.

این بازار، از نوع بازار‌های صلیبی با چهار راسته شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است که با یک چهارسوق در وسط به هم متصل شده اند.

حاج محمد حسین خان جهرمی حاکم جهرم و فسا در سال ۱۲۵۰ هجری قمری این بنا را با چند کاروانسرا، تیمچه، مسجد و حمام متصل به آن، طی ۶ سال ساخت و در دوره‌های بعد، این بنا توسعه یافت.

بیشتر حجره‌های این بازار سنتی به پارچه فروشی اختصاص دارد و از این رو به بازار پارچه‌ای نیز معروف است.

بازار جهرم در سال ۱۳۵۲ با شماره ۹۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز است.
انتهای پیام/ر

مرمت و حفاظت از بازار جهرم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار