ماهی صبور یکی از ماهیان بسیار مهم رودخانه های بهمن شیر و اروند رود است که حیات آن در معرض خطر قرار گرفته است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ماهی صبور نوعی ماهی از راسته "شگ ماهیان" است که حداکثر تا 61 سانتیمتر قد و تا 800 گرم وزن دارد .البته میانگین قد این ماهی 42 سانتی متر و میانگین وزن آن 680 گرم اعلام شده است .

این ماهی در آبهای شور سواحل اقیانوس آرام،دریای عمان و خلیج فارس زندگی میکند اما برای تخم ریزی به رودخانه ها می آید. فصل تخم ریزی این ماهی از فصل بهار شروع می شود و تا پایان تابستان ادامه می یابد.

یکی از نواحی بسیار مهم زیست ماهی صبور خلیج فارس و یکی از مناطق مهم تخم ریزی آن رودخانه های اروند رود و بهمن شیر است .متاسفانه به علت آلودگی های زیست محیطی و صید بی رویه حتی در فصل تخم ریزی ، روز بروز صید این ماهی کاهش یافته و حیات آن از مرز خطر نیز گذشته است . علاوه بر آن قیمت این ماهی به علت کاهش صید آن بسیار گران شده و گاه تا هر کیلو 200 هزار تومان رسیده است.

این ماهی در سفره غذایی اهالی جنوب کشور جایگاه ویژه ای دارد و گرانی آن موجب محروم شدن بسیاری از شهروندان از خرید این ماهی مغذی شده است.

یک از ماهی فروشان آبادانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گفت: صید این ماهی خیلی کم و قیمت آن خیلی زیاد شده است و من که خودم ماهی فروش هستم از اول سال تا حالا فقط یکبار موفق شدم ماهی صبور بخورم.

یک صیاد آبادانی نیز گفت: سالهای گذشته هر قایق که به آب میزد روزانه 200 تا 250 کیلو ماهی صبور صید میکرد و امسال به زحمت میتواند روزانه 20 کیلو صید کند.

خانم دکتر سلطانی یکی از فعالان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ ، یکی از منابع مهم کاهش جمیت ماهی صبور در صیدگاههای منطقه را آلودگی محیط زیست و بویژه ورود پسابهای شهری و صنعتی به رودخانه های اروند و بهمن شیر اعلام کرد و گفت:پسابهای زیادی به این دو رودخانه وارد می شود که بیش از ظرفیت خود پالایی رودخانه است و لذا درصد آلودگی در این دو رودخانه بسیار بالا رفته و به طبع آن ماهی های زیادی تلف می شوند.

جاوید رییس اداره محیط زیست خرمشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت : متاسفانه فقط در خرمشهر در 8 نقطه پسابهای شهری وارد رودخانه کارون در محدوده خرمشهر می شود .

البته آلودگی رودخانه کارون ، آلودگی رودخانه های مرتبط با آن یعنی بهمن شیر و اروند رود را نیز به دنبال دارد.

آبسیه رییس ایمنی پتروشیمی آبادان ، پساب کارخانه پتروشیمی آبادان را مبرا از آلودگی دانست و گفت : پساب پتروشیمی آبادان بصورت کاملا شفاف ، فیلتر شده و با تصفیه کامل وارد اروند رود می شود و مقدار این پساب تصفیه شده هم خیلی زیاد نیست.

خانم دکتر سلطانی در مورد تصفیه پسابهای صنعتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: شاید کارخانه های منطقه آلودگی میکروبی را از پسابهای خود بزدایند اما آلودگی صنعتی را چه کار میکنند؟

دهقان رییس اتحادیه صیادان خوزستان نیز گفت: سدهای زیادی بالا دست رودخانه کارون ساخته شد که این سدها ، ورودی آب به رودخانه های منطقه را کاهش داده و همین امر ضریب آلودگی را در این رودخانه ها افزایش داده است .

وی افزود : نگاه توسعه ای به ساخت سد و استفاده از آب بالا دست رودخانه کارون موجب شد که پایین دست رودخانه کارون در محاسبات انها خیلی لحاظ نشود .

غضنفری مسول نظارت بر منابع طبیعی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت: "ای سی " یا املاح موجود در آب رودخانه های منطقه 9100 است که میزان بسیار بالایی است .

به غیر از آلودگی محیط زیست و صید بی رویه ، باید روشهای غیر قانونی صید را هم به این علل اضافه کرد .به عنوان نمونه برخی صیادان شبانه با استفاده از موتور برق ، اقدام به صید ماهی میکنند که غیر قانونی و اقدامی بسیار خطر ناک در ضربه زدن به محیط زیست آبزیان است .

روند نزولی صید ماهی صبور از سال 1394 آغاز شده و هر ساله نیز بیشتر می شود و تاثیر منفی زیادی روی زندگی و معیشت 50 هزار صیاد خوزستانی گذاشته است .

چند تن از صیادان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ نیز از اوضاع صید آبزیان در منطقه بسیار گله مند بودند و از مسولان خواستار چاره اندیشی شدند.

یکی دیگر از صیادان گفت : اگر روند کاهش صید به همین طریق سال به سال بیشتر شود ، سالهای آینده دیگر هیچ ماهی برای صید وجود نخواهد داشت .

البته این را هم نباید فراموش کرد که 70 گونه آبزی در رودخانه های منطقه مثل شوریده ، شانک و حلوا سفید وجود دارد که حیات همه آنها هم در خطر است .

کاکایی رییس اداره شیلات آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ در این زمینه گفت: طی جلساتی که در این زمینه داشتیم بدنبال این هستیم که مانع ورود پسابها به رودخانه های منطقه شویم .

حال باید دید که مسولان چه اقدام عاجلی برای نجات آبزیان منطقه می کنند .آبزیانی که معیشت بسیاری از اهالی منطقه در گرو وجود آنهاست و اگر این آبزیان نباشند علاوه بر نابود محیط زیست و اکو سیستم منطقه ، باید منتظر افزوده شدن خیل بیکاران در منطقه باشیم.

انتهای پیام/ز

ماهی صبور در معرض نابودی قرار گرفت

برچسب ها: محصط زیست ، صید ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.