به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ روحالله امراللهی ، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، روزگذشته در نشست خبری که در ساختمان شهید باکری شورای اسلامی شهر قم برگزار شد با اشاره به عملکرد یک ساله کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر قم گفت: در بودجه شهرداری قم حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی دیده شده که تقریبا ۷۰۰ میلیارد تومان تحت نظارت کمیسیون عمران قرار دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه در سه سال آینده چهار پنج تقاطع در شهر قم اجرایی خواهد شد، گفت: از این تعداد تقاطع فردوسی عملیاتی شده است.
وی با اشاره به لوایحی که در این کمیسیون بررسی شده و بازدیدهایی که توسط اعضای کمیسیون صورت گرفته اضافه کرد: لایحه ترمیم نوار حفاری و لایحه تقاطع غیر همسطح بلوار فردوسی و پیامبر اعظم(ص) که به زودی شروع میشود از جمله مصوبات این کمیسیون بودند.
متوقف شدن ساخت پارکینگهای طبقاتی
امراللهی گفت: مصوبه احداث پارکینگهای طبقاتی در سطح شهر از دیگر مصوبات کمیسیون عمران هستند که در بحث مناقصه متوقف شده و هنوز به مرحله عملیات نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل مهمترین پروژه متر است،عنوان کرد: تونل خط A بر اساس جانماییها و کارشناسیهایی که از قبل شده بود اجرا شد و تونل خط B هم بر همان اساس جانمایی شده است.
وی افزود: در حوزه عمران هم چند پروژه را خود سازمان توسعه عمران انجام میدهد از جمله تقاطع شهید کریمی با پیامبر اعظم(ص) و میدان ولیعصر(عج) که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
چالش بر سر انتخاب ایستگاه قطار پر سرعت
امراللهی با اشاره به جانمایی ایستگاه قطار پر سرعت قم - تهران - اصفهان در بلوار خلیج فارس عنوان کرد: خط A با ایستگاه خلیج فارس یک ایستگاه تبادلی خواهد داشت و از این ناحیه تا فرودگاه امام خمینی(ره) فاصله به ۴۰ متر خواهد رسید.
امراللهی با بیان اینکه محل ایستگاه قطار پر سرعت بین سه نقطه در چالش بود،تصریح کرد: بر اساس مطالعات مجموعه مشاور چینی، ظرفیتهای پردیسان شبکه بلوارهای جمهوری اسلامی شهید کریمی پیامبر اعظم(ص) و محور فردوسی در ایستگاه خلیج فارس به حداکثر میرسد و از طرفی این ایستگاه بهترین دسترسی را به شبکه معابر جدید ایجاد شده دارد.
وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که با ایجاد ایستگاه تبادلی بلوار خلیج فارس و فرودگاه امام ایستگاه بلوار خلیج فارس ایستگاه تبادلی ریلی کشور میشود.
وی با اشاره به اینکه تصمیمگیری درباره ایستگاه قطار پر سرعت قطعی شده اضافه کرد: کار در استان قم به جمع بندی رسید و ابلاغ شد و منتظریم وزارت راه و شهرسازی تصمیم بگیرد.
تداخل حریم تیمچه و مترو
این عضو شورای شهر قم با اشاره به بررسی لوایح مربوط به تغییرات خط B متروی قم خاطرنشان کرد: این تغییرات در کمیسیون ماده پنج و شورای ترافیک هم تصویب شد و امروز دغدغهای برای این خط نداریم چرا که مسیر روشنی دارد.
امراللهی اضافه کرد:خط B در محدوده بازار ایستگاه خواهد داشت و با ایستگاهی از خط A به صورت گالریهای زیر سطحی ارتباط میگیرد.
خط B متروی قم از پردیسان شروع می شود از زیر بلوار غدیر به خیابان صدوقی برمیگردد به محور خیابان شهدا آمده و بعد از عبور از ارم در نهایت به ایستگاه تبادلی با خط A مترو میآید.
وی با اشاره به اینکه قم به سومین خط مترو هم نیاز دارد، گفت: هر قدر تعداد خطوط مترو افزایش پیدا کند میتوانیم حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: مترو وقتی بهترین بهره برداری را دارد که ایستگاهها با هم اتصال داشته باشد. اگر انفصالی وجود داشته باشد عملا کارایی شبکه را به هم میزند.
وی همچنین به تداخل این عملیات عمرانی با حریم تیمچه فرش قم اشاره کرد و افزود: حفاریهای مترو برای تیمچه مشکلی ایجاد نمیکند و انتظار داریم در این زمینه میراث فرهنگی با ما همکاری داشته باشد و مانند میراث فرهنگی تهران عمل کند.
انتهای پیام/ح