مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سطح زیرکشت محصول خربزه در سال زراعی ۹۷ - ۹۶ در این شهرستان با ۴۰ درصد کاهش به ۷۰ هکتار رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مهدی غیب الهی  مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سطح زیرکشت محصول خربزه در سال زراعی ۹۷ - ۹۶ در این شهرستان با ۴۰ درصد کاهش به ۷۰ هکتار رسید.

غیب الهی  علت کاهش را تداوم ۲دهه خشکسالی و تغییر الگوی کشت بیان کرد و یادآور شد: سال‌های اخیر بیش از ۲۵۰ هکتار اراضی به کشت این محصول اختصاص داشت.

وی ارقام خربزه شهرستان را از نوع محلی و تخم مشهدی ذکر کرد و ادامه داد: برداشت این محصول از اواسط تیر ماه آغاز شده و تا اواخر مرداد ماه ۹۷ ادامه دارد.

وی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، متوسط تولید در هر هکتار را ۲۲ تن و در بعضی مزارع تا ۳۰ تن و مجموع تولید را یک هزار و ۵۰۰ تن ذکر کرد.

این مسئول افزود: در ۲ دهه اخیر به دلیل تداوم خشکسالی هر سال از ذخایر آبی منطقه کاسته شد که تداوم این پدیده حیات اقتصادی کشاورزان و روستائیان را به خطر انداخته است.

وی با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از قطب‌های کشاورزی استان یزد به شمار می‌رود و در برخی تولیدات مقام نخست و دوم را دارد، گفت: می‌توان با تکمیل زنجیره تولید، ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی علاوه بر برندسازی و معرفی کالا در ایجاد اشتغال و افزایش راندمان تولید، نسبت به افزایش درآمد کشاورزان نیز اقدام کرد.

سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی منطقه برداشت می‌شود که افزون بر ۸۵ درصد آن صرف کشاورزی می‌شود و در خوش بینانه‌ترین حالت میزان بهره وری در آبیاری سنتی ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

هم اکنون ۶۴۸ حلقه چاه کشاورزی و ۱۳ رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان است و به دلیل خشکسالی بسیاری از قنات‌ها خشک شدند.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هفت هزار و ۵۰۰ خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه ۱۵ هزار هکتار است که سالانه ۱۹۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از هزینه‌های زندگی آن‌ها را تامین می‌کنند.

انتهای پیام/ی

محصول خربزه در ابرکوه کاهش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار