سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تهیه کارتخوان آسان است و برخی پزشکان از این وسیله استفاده می‌کنند، اما الزامی برای آن ندارند.
 
تغییر و تحولات اخیر در وزارت رفاه هیچ ارتباطی به جایگاه بیمه سلامت ندارد/ پزشکان اجباری برای استفاده از کارتخوان ندارند/ نگران کردن مردم با گز اصفهان و سوهان قم شیطنت استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی امکان تهیه کارتخوان بسیار آسان است و این تسهیلات در بسیاری از مطب‌های پزشکان فراهم شده است اما هیچ الزام قانونی برای استفاده از کارتخوان در مطب وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: استفاده از کارتخوان کاری است که بیشتر جنبه اخلاقی و عرفی دارد و از نظر قانونی سازمان مالیاتی برخی از صنوف را ملزم به استفاده از کارتخوان در صندوق کرده است ولی هنوز برای گروه بهداشت و درمان این الزام وجود ندارد.
 
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: قانون جامعه پزشکی براساس صنوف دیگر است اما از نظر اخلاقی بهتر است پزشکان برای راحتی مردم شرایط لازم مانند استفاده از دستگاه کارت خوان را در مطب هایشان فراهم کنند.

وی در خصوص کمبود دارو در بازار دارویی ایران و کشورهای با درآمد بسیار بالا گفت: به طور متوسط 1 تا 2 درصد کمبود اقلام دارویی اجتناب‌ناپذیر است که امروزه در برخی از موارد به دلیل بروز نوساناتی میزان 50 تا 60 قلم دارو در کشور دچار کمبود شده بود که اکثر آنها مربوط به داروهای  خارجی است.

حریرچی  با اشاره به اینکه یک قلم کمبود دارو هم برای ما بسیار اهمیت دارد، افزود: در مواردی احتکار داروهای تاریخ گذشته بعضا مشاهده شده است یا برخی از شرکت‌های دارویی به دلیل مطالبات و نبود نقدینگی داروی خود را دیرتر عرضه کرده یا فروش دارو را منوط به دریافت وجه به صورت نقدی می‌دانند و وزارت بهداشت با همه این موارد برخورد شدیدی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از افرادی که صاحب تریبون بوده و مورد اعتماد هستند سعی کرده چراغ سبزهایی در خصوص عرضه نشدن دارو به دلیل مطالبات به شرکت‌های دارویی بدهند نشان دهند، ادامه داد: برخی از افرادی که صاحب تریبون بوده در فضای مجازی اظهارنظر کرده که به دلیل مطالبات شرکت‌های دارویی حق دارند دارو را در داروخانه‌های سطح کشور عرضه نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در برخی موارد پزشکان بیش از نیاز دارو تجویز کرده یا مردم بیشتر از نیاز واقعی خود از پزشک معالج خود طلب دارو می‌کنند که در هر دو صورت این کار اقدام مناسبی نیست.

هزینه های جاری دارو به طور مستقیم و غیرمستقیم از جیب مردم پراخت می شود

حریرچی در خصوص هزینه دارو و ملزومات مصرفی در کشور ادامه داد: هزینه‌های جاری دارو و حق فنی در داروخانه‌ها به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از جیب مردم پرداخت می‌شود و در حساب‌های ملی هزینه دارو، ملزومات پزشکی و مصرفی به دو بخش سرپایی و بستری تقسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: هزینه دارو و ملزومات مصرفی همچنین هزینه‌های جانبی بین 1.35 تا 1.57 درصد از کل تولید ناخالص ملی ما را تشکیل می‌دهد به طوری که هزینه‌های دارو در بخش سرپایی در سال 94، 18 هزار و 544 میلیون تومان، در سال 95، 21 هزار و 800 میلیارد تومان و در سال 96، 25 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال 93 کل پرداختی مردم از جیب در حوزه دارو 30.3 درصد بوده که این میزان در سال 94، 31 درصد رسیده است، افزود: سهم دارو در بخش سرپایی در سال 93، 27.3 درصد بوده که در سال 94 این میزان به 27 درصد رسیده است و مردم بابت هزینه دارو در سال 93، 9 هزار و 301 و در سال 94، 10 هزار و 740 میلیارد تومان از جیب خود پرداخت کردند و مابقی به وسیله بیمه‌ها و دولت پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در سال 93 مردم در طی یکسال 117 هزار تومان و در سال 94، 134 هزار و 500 تومان از جیب بابت دارو پرداخت کرده‌اند.

تسهیلات سه و نیم میلیارد دلاری دولت برای تامین دارو

حریرچی بیان کرد: مردم از بابت دارو نگرانی نداشته باشند زیرا دولت 3 و نیم میلیارد دلار ارز دولتی بابت تأمین دارو اختصاص داده است.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: در سال‌های گذشته حدود 700 میلیون دلار مکمل وارد کشور شده است به طوری که در سال 96 این رقم به 150 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است و امروزه بازار مکمل در ایران حدود 500 میلیارد تومان است.

حریرچی اظهار کرد:‌ مکمل‌ها به دلیل آنکه جزو دارو دسته بندی نمی‌شوند به وسیله سازمان غذا و دارو قیمت گذاری نشده و فقط در موارد خاصی که بیماران و افراد خاص نیازمند مکمل بوده، سازمان غذا و دارو بر روی این مواد قیمت می‌گذارد.

وی گفت: برخی اقلام دارویی قیمت‌شان بستگی زیادی به بسته بندی دارند، به طوری که این بسته‌بندی هزینه دارو را افزایش می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت برای بسته بندی دارو ارز جداگانه در نظر گرفته است و  برای این منظور25 میلیون و 81 هزار و 380 دلار گشایش اعتبار اختصاص داشتیم.

ذخیره دارویی هشت ماه است

حریرچی با اشاره به اینکه ما بر توزیع مکمل‌هایی مانند ویتامین D نظارت داریم، ادامه داد:‌ میزان ذخیره دارویی در کشور در شرایط کاملا عادی 8 ماه است که اگر این زمان به 4 ماه کاهش پیدا کند، در سیاست‌های خودمان تجدید نظر انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت از اهرم‌های لازم برای برخورد با افرادی که می‌خواهند از این موقعیت سوءاستفاده کنند برخوردار است و امروزه دادستانی هم در موضوع دارو ورود پیدا کرده و نظارت‌ها بر داروخانه‌ها و بازار دارویی کشور به دقت انجام می‌شود.

حریرچی بیان کرد: داروی وارفاین که تولید کننده داخلی قادر به تولید نبوده به همین دلیل در مقطعی از زمان دچار کمبود شده بود و وزارت بهداشت اقدام به واردات این دارو کرده بود و به طور کلی برای داروهای مشابه وزارت بهداشت برای آنکه داروهای خاص به دست مصرف کننده واقعی برسد، در داروخانه‌های دولتی و بزرگ، اقلام دارویی را توزیع کرده است.

وی با اشاره به اینکه مردم عادت دارند که از داروخانه‌های محل خودشان داروی مورد نیاز را تأمین کنند، افزود: در این شرایط به دلیل نبود داروی خاص معمولا اظهار نگرانی در محافل عمومی مشاهده می‌شود.

نبود نقدینگی؛ عرضه اقلام دارویی را به تاخیر انداخت

وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های دارویی به دلیل مطالبات و نبود نقدینگی عرضه اقلام دارویی را با تأخیر انجام می‌دادند و این مسئله کاری غیر اخلاقی و غیر شرعی محسوب می‌شود، افزود: مردم ما همه مسائل را رصد می‌کنند و برحسب مسائل فرهنگی و سیاسی کسانی که سعی کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، به سازمان‌های مربوطه اطلاع و وزارت بهداشت ابزارهای لازم را برای برخورد با آنها در اختیار دارد.

شرکت های متخلف دارویی در لیست سیاه قرار می گیرند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت با شرکت‌های متخلف دارویی برخورد و آنها را جزو لیست سیاه قرار می‌دهد، ادامه داد: براساس گزارش‌های دریافتی داروخانه‌ها نسبت به سایر صنوف از تخلفات کمتری انجام داده‌اند.

وی در خصوص مدیریت پسماندهای بیمارستانی گفت: پسماندهای بیمارستانی به چهار دسته عادی، عفونی، شیمیایی و دارویی و برنده تقسیم می‌شوند و امروزه 98.3 درصد از بیمارستان‌های سراسر کشور وظایف خود را در این موضوع به خوبی عمل کرده است که از این تعداد 93.8 درصد از بیمارستان‌ها دستگاه‌های مناسبی برای جداسازی پسماندها داشته و بقیه مراکز درمانی به صورت سنتی این کار را انجام می‌دهند.

حریرچی ادامه داد: دولت 255 میلیون و 344 هزار دلار ارز برای دارو گشایش اعتبار ایجاد کرده که برای ماده اولیه دارو 137 میلیون دلار، بسته بندی به میزان 25 میلیون و 80 هزار دلار در نظر گرفته است که این آمار تا هجدهم مرداد ماه است.

وی در خصوص وضعیت بیماران خاص ادامه داد: شرایط بیماران خاص تغییری پیدا نکرده است و وزارت بهداشت با عنوان متولی سلامت است و خانواده‌های بیماران نگران هیچ مسئله‌ای نباشند.

وی با اشاره به اینکه اگر مصوبه بازنشستگی در خصوص بیماران خاص قانون بشود،‌ وزارت بهداشت آن را سریعا اجرا می‌کند، افزود: در مقاطعی از امسال تخصیص ارز به صورت آزاد بوده و وارد کنندگان به صورت مقطعی ارز دولتی را راحت‌تر دریافت می‌کردند اما امروزه سیاست بانک مرکزی سخت گیرانه تر شده به طور مثال ارز دولتی برای تأمین مواد اولیه دارویی که در کشور مورد نیاز یا کم بوده است اختصاص پیدا می‌کند و این وزارت خانه سهم خود را از ارز سهمیه بندی کرده است و اگر تولید کننده‌ای بابت تأمین مواد اولیه دارویی که در کشور موجود است تقاضای ارز دولتی کند وزارت بهداشت به آن ارز دولتی نمی‌دهد.

اما و اگرهای ابتلای مردم سیستان و بلوچستان به ایدز

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر ابتلای تعداد زیادی از مردم منطقه سیستان و بلوچستان به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند، افزود: وزارت بهداشت نسبت به مناطق محروم و به خصوص سیستان و بلوچستان بسیار حساس است و همه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر مانند ایدز و هپاتیت را رصد و کنترل کرده است.

وی اضافه کرد: مردم یک منطقه‌ای از سیستان و بلوچستان ممکن است دچار بیماری خاصی شده باشند اما ابتلای آنها به عارضه ایدز مسئله‌ای کاملا نادرست است.

موضع شفاف وزارت بهداشت برای توزیع داروی وارداتی

وی با اشاره به اینکه یک شرکت دارویی برای توزیع داروی وارداتی شرط افزایش قیمت را در میان گذاشته است، افزود: وزارت بهداشت در قبال بازار دارویی موضعش کاملا شفاف است، زیرا قیمت دارو براساس ارز اختصاص یافته تعیین می‌شود و به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم  تا  تغییر قیمتی انجام شود.

وی اضافه کرد: اگر وزارت بهداشت در خصوص بازار دارویی و مسئله قیمت گذاری کوتاهی کند، با ما از سوی سازمان ذیربط برخورد می‌شود، به همین دلیل ما اجازه هیچ‌گونه تخلفی در بازار دارویی را نمی‌دهیم.

وی در خصوص تغییر و تحولات در وزارت رفاه ادامه داد: تغییر و تحولات رخ داده در وزارت رفاه هیچ گونه ارتباطی با وزارت بهداشت و بیمه تامین اجتماعی ندارد و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت تأکید می کند تا درمان مردم برای حفظ سلامتی آنها تحت سیاست‌گذاری‌های این وزارتخانه باشد.

حریرچی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی حوزه‌های مختلفی مانند بازنشستگی دارد و وزارت بهداشت در آن حوزه‌ها دخالت نکرده ولی در بخش درمان و بیمه با توجه به گستردگی زیادی که این بخش‌ها دارد، ترجیح دادیم که از سیاستگذاری های یکسانی در این خصوص تبعیت شود.

وی  با اشاره به اینکه مدیرانی بازنشسته در وزارت بهداشت فعالیت می کنند، بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی یا وزارتخانه ممکن است مدیرانی باشند که مشمول بازنشستگی بوده اما تا به این لحظه هیچ مصوبه یا بخشنامه‌ای به صورت قانونی در این خصوص اعلام نشده است و من شخصا نیز در این مسئله اظهارنظر نمی‌کنم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تخصیص ارز دولتی به از برخی رشته‌های علوم پزشکی مانند رادیولوژی و محرومیت آنها از ارز دولتی، ادامه داد: تخصیص ارز دولتی با توجه به شرایط حاکم در کشور انجام می‌شود به طوری که امروزه بسیاری از معیارهای سختگیرانه شده و وزارت بهداشت هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی اضافه کرد تخصیص ارز براساس سهمیه بندی وزارت بهداشت اختصاص پیدا می‌کند و این وزارتخانه براساس نیاز کشور به دارو و مواد اولیه دارویی، صنایع جانبی، تجهیزات پزشکی، ملزومات مصرفی و داروهای ساخته شده ارزی را اختصاص می‌دهد.

وی اضافه کرد: تجهیزات سرمایه‌ای، قطعات یدکی و مواد مصرفی به آنها ارز دولتی اختصاص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: امروزه دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی دارند و به دلیل آنکه تعداد قابل توجهی از داوطلبان در کنکور قبول نشده بسیاری از آنها برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند

حریرچی اضافه کرد: وزارت بهداشت براساس اعتبارسنجی بین‌المللی 700 دانشگاه برتر را در سایت خود برای ادامه تحصیل اعلام کرده است که در این میان داوطلبانی به دلیل آنکه توانایی ثبت‌نام در 700 دانشگاه برتر را نداشته در سایر مراکز آموزشی که مورد تأئید وزارت بهداشت نبوده اقدام به تحصیل می‌کنند که انتقال آنها به داخل کشور و اشتغال‌شان با مشکل روبرو می‌شود.

وی در خصوص درمان معتادان متجاهر گفت: وزارت بهداشت مشکلی برای درمان معتادان متجاهر ندارد و هنگامی که اینگونه افراد در  سیستم ما کار درمان بر روی آنها انجام می‌شود اما به دلیل آنکه بیمارستان بهتر از محیط خارج است، بسیاری از معتادان هیچ تمایلی برای ترخیص ندارند

حریرچی اضافه کرد: کار درمان اعتیاد برعهده سازمان‌های ذیربط است و وظیفه وزارت بهداشت، درمان بیماری معتادان متجاهر بوده و نگهداری از این افراد براساس تقسیم بندی کارها جزء وظایف وزارت بهداشت محسوب نمی‌شود.

ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب رسان گفت: ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب رسان از اسفندماه سال گذشته مطرح بوده است به طوری که وزیر بهداشت به صورت علنی نامه‌ای را در این خصوص به سازمان‌ ذیربط داده است و این مسئله ربطی به تولیدات شهرهای مهم کشور یا مراکز استانی ندارد.

وی اضافه کرد: براساس بند ج ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور هرگونه تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت براساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد از سوی همه رسانه‌های جمعی ممنوع است و این مسئله هیچ ارتباطی با پروانه نداشتن تولید برخی مواد مانند شکر، روغن یا نمک نیست و نگران کردن مردم با  محصولاتی مانند گز اصفهان و سوهان قم و مواردی از این قبیل  شیطنت است.

حریرچی  با اشاره به اینکه میزان مصرف روغن ترانس را در تهیه موادغذایی باید به صفر برسد، ادامه داد: وزارت بهداشت بودجه خاصی را برای مقوله سلامت در مناطق محروم و به خصوص استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته است و نسبت به مسئله بهداشت و درمان این استان حساسیت ویژه‌ای دارد.

وی در خصوص ساخت همراه‌سرا در مجاورت بیمارستان‌ها گفت: مردم سعی کرده برای درمان بیماری‌شان به ویژه بیماری‌های صعب‌العلاج به بیمارستان‌های مراکز استان‌ها یا تهران مهاجرت کنند که در اینجا به این افراد توصیه کرده ام  تا به بیمارستان محل سکوت خود که از نظر درمان اعتماد کامل داشته باشند، مراجعه کنند.

حریرچی ادامه داد: مهاجرت بیماران و خانواده‌های آنها برای درمان یکی از آنها مشکلات مختلفی را ایجاد کرده است، اما وزارت بهداشت با کمک خیرین شهرداری در مجاورت بیمارستان‌های بزرگ اقدام به ساخت همراه‌سراهایی کرده است  که همراه بیماران با معرفی نامه بیمارستان می‌توانند در این مکان‌ها اسکان داشته باشند.

ایجاد 40 هزار تخت همراه در همراه سرای بیمارستان ها

وی اضافه کرد: حمل و نقل بیمار و خانواده‌ها به سایر شهرها برای درمان هزینه‌های زیادی را به حوزه سلامت تحمیل می‌کند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که افراد برای درمان به بیمارستان‌های محل سکونت خود اعتماد کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: 40 هزار تخت همراه در حال حاضر کنار تخت بیمار ایجاد شده است.

حریرچی در خصوص درگیری بیماران با کادر پزشکی گفت: خشونت به هر نحوی غیرمطلوب است و مورد نکوهش باید قرار بگیرد و افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند به دلیل شرایطی که برایشان پیش آمده از ناراحتی روحی و حتی جسمی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: 2 مورد درگیری با کادر پزشکان هفته گذشته ایجاد شده بود که هیچ‌گونه ارتباطی با وزارت بهداشت و درمان و حوزه سلامت ندارد که علت آنها  یکی به دلیل مسائل خانوادگی در مجاورت بیمارستان و دیگری به خاطر مشکل مالی درگیری با کادر پزشکی بیمارستان بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار