رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای سفر به حج تمتع در نوبت انتظار هستند که اعزام این تعداد متقاضی حدود 13 سال طول میکشد.
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست تخصصی تحلیلی مقایسهای خدمات جمهوری اسلامی ایران به حجاج با سایر کشورها در هتل ویولت با حضور رئیس سازمان حج وزیارت و دست اندرکاران و جمعی از پژوهشگران برگزار شد.
حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت درباره این موضوع و خدمات ارائه شده اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم که خدمات ارائه شده در دو دهه گذشته چگونه بوده است و خدمات آینده چگونه باید باشد.
وی افزود: این موضوع که حج ایران همیشه مورد زبانزد بوده و حتی مسئولان حج سعودی بر این مهم تاکید کرده اند، بسیار حائز اهمیت است.
رئیس سازمان حج وزیارت گفت: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشته بحث ثبت نام زائران در سال ۸۵ و ۸۶ بوده یعنی با وجود اعزام به اندازه تعیین شده زائران، در نوبت انتظار چیزی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر وجود دارند که چندین سال انتظار را بیشتر میکند.
محمدی افزود: اگر سالانه ۱۰۰ هزار نفر نیز عزیمت کنند، در حدود ۱۳ سال به طول میانجامد و حتی باید به علاقمندان سفر حج که تاکنون ثبت نام نکرده اند و اشتیاق به این موضوع دارند، توجه شود.
وی افزود: برخی کشورها همانند مالزی رویکرد جالبی را دارد و برای کسانی که علاقه به این سفر دارند، از کودکی صندوق سپرده گذاری حج در اختیار دارند.
رئیس سازمان حج وز یارت افزود: حج جمهوری اسلامی ایران میتواند نمونه باشد و حجاج باید به عملکرد مسئولان خود در حوزه اسکان و تغذیه توجه داشته باشند.
محمدی افزود: سازمان حج وزیارت بستههای کاملی را به حجاج ارائه میدهد، یعنی اینکه از ابتدا تا انتهای سفر با سازمان حج وزیارت است.
وی افزود: بسیاری کشورهای دیگر این خدمات اعم از سیستم داشتن بستههای لازم برای حج اعلام نکرده اند.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در حمل و نقل نیز شاهد خدمات حمل و نقل درون شهری در نقل شهری، هستیم که هیچ کشوری به این ترتیب خدمات نمیدهد.
محمدی افزود: در بحث اسکان نیز ما مهمترین تلاشهای خود را داشته ایم و هتلهای مناسبی را اجاره کرده ایم؛ حتی بسیاری کشورهای دیگر چنین خدمات وسیعی را در اسکان ارائه نمیدهند.
وی افزود: در حوزه تغذیه و تدارک و وجود آشپزخانه ها، میتوان گفت که تقریبا کمتر کشوری همانند ایران به تدارکات و تغذیه به این ترتیب میپردازند.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آشپزخانه زائران ایرانی مناسب است، گفت: منظور بنده الافندیه است که به صورت متمرکز و با پیشرفتهترین دستگاهها به خدمات پخت غذا میپردازد.
محمدی به موضوع راهنمایان اشاره کرد و گفت: راهنمایان نیز یکی از خدمات به حجاج ایرانی محسوب میشود که ما را با کشورهای دیگر متفاوت و نشان میدهد.
وی تصریح کرد: پیشگامی ایران در نمونه بودن حج بر هیچ کس پوشیده نیست و امیدواریم با اجرای مناسب برنامهها این جایگاه را حفظ کنیم.
محمدی تاکید کرد: تمامی خدمات ارائه شده در حوزههایی مانند نقل، تغذیه، اسکان و. بوده است و شاید کشورهای دیگر نتوانسته اند به طور کامل در این زمینهها فعال باشد.
وی افزود: در حوزه فناوری و خدمات الکترونیکی نیز سازمان حج از جمله سازمانهای برتر محسوب میشود، چرا که به عنوان نمونه تمام کارها اعم از ثبت نام و غیره به صورت الکترونیکی انجام میگیرد.
انتهای پیام/