مدیرکل انتقال خون استان کرمان بر لزوم آگاهی رسانی به اهداکنندگان و فرهنگ سازی در خصوص اهدای خون اشعه دیده، پلاکت آفرزیس و پذیره نویسی سلول های بنیادی توسط رسانه ها تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، روح‌الله میرزایی مدیرکل انتقال خون استان کرمان در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک روز خبرنگار، رسالت خبرنگاران در زمینه انتقال اخبار صحیح و دقیق را کاری حساس و بزرگ خواند و گفت: این کار سبب افزایش سطح آگاهی عمومی مردم می‌شود.

وی افزود: جامعه‌ای موفق است که از مسائل کشور اطلاعات دقیق و شفاف داشته باشد و این امر توسط رسانه‌ها محقق می‌شود.

میرزایی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید اخبار را دقیق و درست منتشر کنند، تصریح کرد: عده‌ای به ویژه در فضای مجازی در پی تشویش اذهان عمومی هستند که در اینجا، وظیفه ی اصلی بر عهده ی خبرنگاران است که با راهکاری مناسب از این شایعات جلوگیری کنند.

وی با قدردانی از خدمات خبرنگاران در راستای فرهنگ‌سازی برای انتقال خون، یادآور شد: فرهنگ‌سازی در خصوص سازمان انتقال خون و اهدای خون سالم توسط مردم همیشگی است و مختص بازه زمانی خاصی نیست، چرا که هدفی مهم تر از نجات جان سایر هموطنان وجود ندارد.

اهدای خون اشعه دیده، پلاکت آفرزیس و پذیره نویسی سلول های بنیادی را ترویج دهید

وضعیت اهدای خون در استان کرمان

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با ابراز خرسندی از وضعیت اهدای خون در استان، بیان داشت: هم اکنون از نظر کمی هیچ مشکلی در تأمین خون کشور و استان ندارد، چرا که با راه‌اندازی شبکه ملی خون در کشور، اگر استانی به دلیل حوادث غیرمترقبه متقاضی خون شد، این از طریق سایر استان‌ها تامین می‌شود.

میرزایی از حضور هشت تا ۹ درصدی بیماران تالاسمی کشور در کرمان خبر داد و گفت: این افراد در ماه باید یک تا دو واحد خون مصرف کنند.

وی افزود: این افراد حتماً باید در زمان لازم از خون استفاده کنند، به ‌همین دلیل، استان کرمان همیشه متقاضی خون است و باید فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام شود.

میرزایی تصریح کرد: طی چهار ماهه نخست امسال، بیش از ۲۴ هزار واحد خون توسط مردم به این سازمان اهدا شده که در مقایسه با مدت مشابه ی سال قبل، این رقم تغییری نکرده است.

اهدای خون اشعه دیده، پلاکت آفرزیس و پذیره نویسی سلول های بنیادی را ترویج دهید

وی آمار اهدای خون در کشورهای در حال توسعه را 16 تا 17 واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت عنوان کرد و یادآور شد: ایران در زمینه اهدای خون سالم از جایگاه خوبی در بین کشورهای توسعه یافته برخوردار است، چرا که آمار اهدا خون در کشورهای توسعه یافته ۲۷ واحد به ازای هر هزار نفر است و کشور ما و حتی استان کرمان هم از لحاظ سطح کمی و کیفی خون، همطراز این کشورهاست.

 مدیر کل انتقال خون استان کرمان بیان داشت: در حال حاضر سه گروه اهدا کننده خون، شامل اهداکنندگان بار اول، اهداکنندگان با سابقه (که سالی یک بار خون اهدا می‌کنند) و اهداکنندگان مستمر ( حداقل سالی دوبار خون اهدا می کنند) در کشور وجود دارند.

میرزایی، مهمترین و با ارزش‌ترین گروه اهداکننده ی خون را گروه مستمر دانست و گفت: این گروه در سال دو یا سه بار خون اهدا می‌کنند و از خون سالم‌تری برخوردار هستند.

وی افزود: طی چهارماهه نخست امسال، ۶۲ درصد از اهداکنندگان خون، اهداکننده مستمر بوده‌اند، این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل ۵۹.۵ درصد اهداکننده را شاهد بودیم که این دو درصد رشد را نشان می دهد.

میرزایی بیشترین استفاده کنندگان از خون و فرآورده های خونی در استان را شامل چهار گروه بیماران تالاسمی، مجروحان تصادفات، افرادی که پیوند سلول بنیادی انجام داده‌اند و بیماران زنان و زایمان و جراحی ها عنوان و تصریح کرد: کرمان جزو استان‌های برتر در زمینه اهدا خون سالم در کشور است و همچنین جزو معدود استان‌های هستیم که در آن عمل پیوند سلول های بنیادی صورت می‌گیرد.

اهدای خون اشعه دیده، پلاکت آفرزیس و پذیره نویسی سلول های بنیادی را ترویج دهید

لزوم فرهنگ سازی اهدای خون اشعه دیده، پلاکت آفرزیس و پذیره نویسی سلول های بنیادی

وی به برخی از فرآورده های استخراج شده از خون که برای بیماران خاص کاربرد دارد، اشاره کرد و یادآور شد: خون اشعه دیده و پلاکت آفرزیس از جمله ی این فرآورده ها هستند که در خون اشعه دیده، برخی اجزای خون مانند گلبول‌های سفید که ایجاد حساسیت می‌کنند، توسط اشعه از بین می روند و در پلاکت آفرزیس، تنها یک جزء خاص از خون اهداکننده داوطلب (پلاکت‌) جدا می‌شود و بقیه اجزاء خون به اهدا کننده باز گردانده می‌شود و در واقع، هر واحد فرزیس معادل 6 واحد پلاکت معمولی است.

میرزایی بیان داشت: طی 4 ماهه ی نخست سال 96، 64 مورد خون اشعه دیده در کرمان تولید شده، این در حالیست که  این رقم امسال در مدت یادشده، 337 مورد بوده است که این رشد 5 برابری را نشان می دهد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: طی 4 ماهه ی نخست سال 96، 95 مورد پلاکت آفرزیس در کرمان تولید شده، این در حالیست که  این رقم امسال در مدت یادشده، 165 مورد بوده است.

میرزایی با اعلام اینکه پروسه ی اهدای پلاکت آفرزیس، تقریباً یک ساعت و نیم طول می کشد، افزود: متأسفانه این فرآورده ی خونی که به بیماران خاص به ویژه سرطانی ها کمک زیادی می کند، در حال حاضر تنها توسط همراهان بیمار اهدا می شود و هنوز اهدا کنندگان آنچنانی ندارد.

وی به موضوع پذیره نویسی سلول های بنیادی نیز اشاره و تصریح کرد: این کار در راستای کمک به بیماران سرطانی صورت می گیرد و پروسه ی آن تقریباً مشابه ی اهدای خون است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان بر لزوم آگاهی رسانی به اهداکنندگان و فرهنگ سازی در خصوص اهدای خون اشعه دیده، پلاکت آفرزیس و پذیره نویسی سلول های بنیادی توسط رسانه ها تأکید کرد.

اهدای خون اشعه دیده، پلاکت آفرزیس و پذیره نویسی سلول های بنیادی را ترویج دهید

5 درصد اهداکنندگان خون بانوان هستند/ لزوم مشارکت بانوان

میرزایی با اعلام اینکه 95 درصد اهداکنندگان خون، آقایان هستند، یادآور شد: تنها 5 درصد اهداکنندگان خون بانوان هستند، این در حالیست که این گروه بیشترین مصرف کننده ی خون هم هستند.

وی با بیان اینکه بانوان می‌توانند سالانه حداکثر سه بار و آقایان 4 بار خون اهدا کنند و خون دادن مشکلی ایجاد نمی‌کند، بیان داشت: بانوان اگر چه در سایر کارها و فعالیت های اجتماعی، مشارکت فعال دارند، ولی متأسفانه در اهدای خون فعال نیستند.

میرزایی با اذعان به اینکه در زمان اهدای خون، پزشک فرد را معاینه می‌کند و اگر کم خون بوده و یا احتمال کم خون شدن وجود داشته باشد، از مراجعه کننده خون‌گیری نمی‌شود، گفت: ماندانا حجاریان، بانوی رکوردار اهدای خون در کشور است که از سن 15 سالگی تا کنون بیش از 170 بار خون خود را اهدا کرده و اکنون از نظر سلامتی در بهترین وضعیت به سر می برد.

وی ابراز امیدواری کرد: بانوان استان کرمان، همانطور که در سایر فعالیت های اجتماعی همواره فعال بوده اند، در این امر مهم هم مشارکت کنند.

اهدای خون اشعه دیده، پلاکت آفرزیس و پذیره نویسی سلول های بنیادی را ترویج دهید

خیران حوزه سلامت اداره کل انتقال خون را دریابند!

میرزایی افزود: متأسفانه اداره کل انتقال خون استان کرمان، درآمد خاصی ندارد و منبع درآمدش از محل همان بودجه های سالانه ایست که مصوب می شود، لذا با کمبود بسیاری از تجهیزات دست و پنجه نرم می کند، آنهم تجهیزاتی که قیمت آنها بسیار بالاست و  به دلیل اینکه اکثر این تجهیزات مختص انتقال خون است و تعداد محدودی از این تجهیزات را در کشور نیاز داریم مقرون به صرفه نیست که در کشور تولید شوند، پس ناچاراً باید از خارج از کشور تهیه شوند.

وی با تأکید بر اینکه در بحث تامین اعتبار با مشکل مواجه هستیم، از خیران حوزه سلامت خواست: انتقال خون را در این زمینه یاری کنند تا همواره در زمینه ی کیفیت خون و فرآورده های خونی و نجات جان همنوعان در بین استان های کشور پیشتاز باشیم.

انتهای پیام/ب

وضعیت اهدای خون در استان کرمان

خبرنگار: مریم سادات  بهادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار