میرزاجانی با انتقاد از روند اعطای جواز به اپتومتریست‌ها گفت: مراکز غیرمجاز عینک فروشی به علت نداشتن جواز کسب از سوی وزارت صمت پلمپ می‌شوند.

انتقاد از مداخله وزارت صمت زمینه عینک سازی/ پلمپ مراکز مجاز عینک فروشی!به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی میرزاجانی رئیس انجمن اپتومتری ایران و رئیس کنگره در بیست و یکمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران که صبح امروز در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در کنگره امسال با استقبال خوبی روبرو بودیم و سال گذشته حدود هزار و 100 نفر شرکت کننده داشتیم؛ اپتومتری نیاز اساسی کشور است و اپتومتریست‌ها باید حق مطلب را ادا کرده و سعی کنند که مسئولان کشور را با این رشته آشنا کنند هرچند در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه اپتومتری داشتیم.

وی بیان کرد: در عربستان دکترای حرفه‌ای اپتومتری وجود دارد این در حالی است که در ایران دوره اپتومتری کارشناسی است؛ رشته اپتومتری از سال 1350 در ایران ایجاد شده است.

رئیس انجمن اپتومتری ایران و رئیس کنگره افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر به علت مداخله وزارت صنعت، معدن و تجارت در عینک سازی،  شاهد تأسیس مغازه‌هایی در کشور هستیم که با یک جواز ساده زیر نظر وزارت صنعت خدمات عینک سازی را به مردم می‌دهند؛ از سال 1375 عینک سازی در مجلس شورای اسلامی جزء خدمات وابسته پزشکی قرار گرفته است و از سال 1394 عینک سازی را جزء مشاغل عام می‌دانند؛ وزارت بهداشت از سال 1368 برای اپتومتریست‌ها پروانه تأسیس و مسئول فنی صادر می‌کند.

میرزاجانی بیان کرد: متأسفانه امروزه وزارت صنعت جواز کسب را به هر فردی در زمینه عینک با اسم‌های دیگر از قبیل تولید و فروش عینک یا خرده فروشی عینک و لنز می‌دهد بدون اینکه شخص از طرف وزارت بهداشت مجوز داشته باشد همچنین الان شاهد هستیم که مراکز مجاوز عینک فروشی به علت نداشتن جواز کسب از طرف وزارت صنعت پلمپ می‌شود.

دکترای حرفه‌ای اپتومتری هدف اصلی اپتومتریست‌هاست

در ادامه مراسم ابراهیم جعفرزاده پور دبیر علمی کنگره اظهار کرد: در ایران در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو داریم و  باید سطح علمی خود را نسبت به سطوح آموزشی در دانشگاه‌ها حفظ کنیم؛ افرادی که در خارج دانشگاه هستند هم باید همچنان با دانشگاه ارتباط داشته باشند.

وی بیان کرد: پیگیری و راه اندازی دکترای حرفه‌ای اپتومتری از اهداف اصلی ماست که امیدواریم با همت یکدیگر بتوانیم این دکترای حرفه‌ای را در کشور راه اندازی کنیم.

بیمه؛ مشکل اصلی جامعه اپتومتری

در ادامه مراسم جواد مولایی دبیر اجرایی کنگره درباره مشکلات جامعه اپتومتری اظهار کرد: رشته اپتومتری علی رغم خوبی‌هایی که دارد با مشکلات زیادی هم مواجه است؛ آموزش‌های غیرمجاز در زمینه اپتومتری، مشکلات چهل ساله ما با برخی از صنوف و بیمه‌ها جزء مشکلات اساسی ما هستند.

وی بیان کرد: در زمینه آموزش‌های غیرمجاز از طریق جامعه اپتومتری و مجلس وارد عمل شدیم و توانستیم تا حد زیادی این آموزش‌ها را متوقف کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار