به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدمهدی دهشیری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات با ارائه توصیههایی برای انتخاب رشته داوطلبان گفت: بخش قابل توجهی از داوطلبان در زمینه انتخاب رشته از مشاوره مؤسسات فعال در این زمینه استفاده میکنند. اغلب این مؤسسات، رشتهها را بر اساس تطبیق تراز و نمره داوطلب با تراز و نمره داوطلبان پذیرفته شده در آزمون سال گذشته پیشنهاد میکنند.
وی تصریح کرد: این روش مؤسسات انتخاب رشته، باعث فرصتسوزی داوطلبان میشود چراکه تعداد زیادی رشته جدید هر ساله برای اولین بار در دفترچه آزمون دانشگاه آزاد اسلامی وارد میشود که هیچ سابقهای از آنها به لحاظ نمره و تراز قبولی در آزمونهای سالهای گذشته وجود ندارد؛ بنابراین در صورت اتکای صرف به انتخاب رشته موسساتی که در این حوزه مشاوره میدهند، ممکن است این رشتههای جدید از دید داوطلبان پنهان بماند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات افزود: با توجه به کثرت و تنوع انتخابی که داوطلبان میتوانند داشته باشند و همچنین با توجه به اولویتهایی که معمولاً داوطلبان بر اساس رشته و شهر در نظر میگیرند، خود داوطلبان بهترین افراد و دفترچه آزمون به همراه علایق و اولویتهای داوطلب بهترین مبنا برای انتخاب رشته محسوب میشوند.
دهشیری به عنوان نمونه گفت: رشته علوم و مهندسی شیلات در آزمون سراسری سال ۹۷ برای اولین بار در جمع رشتههای کارشناسی واحد علوم و تحقیقات وارد دفترچه آزمون شده است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات افزود: درخواست راهاندازی ۱۲ رشته در مقطع کارشناسی واحد علوم و تحقیقات در سامانه دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت شده که امیدواریم در دفترچه انتخاب رشته سال آینده وارد شوند.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در حال حاضر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند، گفت: واحد علوم و تحقیقات در طول بیش از سه دهه فعالیت خود، تمرکز را بر تربیت دانشجوی تحصیلات تکمیلی گذاشته است و به عنوان یک قطب در این زمینه در میان واحدهای دانشگاه آزاد و در کلیت آموزش عالی شناخته میشود.
دهشیری مطرح کرد: استراتژی واحد علوم و تحقیقات بر این است که ضمن حفظ کیفیت مقاطع تحصیلات تکمیلی، با راهاندازی رشتههای مختلف در مقطع کارشناسی، به سمتی برود که در کنار حفظ نشان پرورش نیروهای ارشد و دکتری، تربیت نیروهای تحصیلکردهای را در دستور کار قرار دهد که ضمن توانمندی در برقراری پیوند بین نظر و عمل و اهتمام به جنبههای کاربردی، از رویکردی میان رشتهای در پایه تحصیلات دانشگاهی خود، برخوردار باشند و این نشان (برند) بیش از این توسعه پیدا کند.
انتهای پیام/