کارشناس مسائل پاکستان گفت: با توجه به روابط حسنه ایران و پاکستان، ارتباط با این کشور به امن شدن محیط منطقه ایران کمک کرده و فرصتی استراتژیک برای ما محسوب می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه سابقه همکاری های تهران و اسلام آباد، روی کار آمدن عمران خان نخست وزیر جدید این کشور همچنین تهدیدهای آمریکا علیه پاکستان ، می‌توان نقش موثری برای آینده آنها در منطقه متصور شد.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با همکاری و تداوم روابط تهران با اسلام آباد، خاطرنشان کرد:  روابط همه کشورها از پایه‌های ثابت و متغیر تشکیل شده است، که پایه های ثابت آن شامل  روابط  در زمینه‌های اصلی جغرافیا، تاریخ و فرهنگ می‌شود.  در کنار عوامل ثابت، عوامل متغیری چون جابه جایی حکومت‌ها و روی کار آمدن افراد جدید در سمت رئیس جمهور و یا نخست وزیر است که  تاثیرپذیری از روابط کشورهای دیگر با این کشورها را تسهیل می‌کند.

کارشناس مسائل پاکستان افزود: ایران و پاکستان پیشینه های مشترک بسیاری دارند. فرهنگ مردم هر دو کشور از نظر ملی و دینی به یکدیگر نزدیک است و  هر دو یک قلمرو هویتی و تمدنی را در بر می‌گیرند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصی و اظهارنظرهای عمران خان، نخست وزیر جدید پاکستان گفت: روی کار آمدن عمران خان یعنی در یکی از عوامل متغیر روابط ایران و پاکستان تغییر ایجاد شده است. بر مبنای عوامل ثابت، تهران و اسلام آباد همواره روابط مسالمت‌آمیزی داشته‌اند، و  اگر تنش‌هایی وجود داشته، سعی شده تا مدیریت شود. هرچند گاهی در عوامل متغیر مسائلی پیش آمده است اما با توجه به اظهارنظرهای عمران خان و رویکرد مثبتی که در قبال تهران اتخاذ کرده است، بیش از پیش می‌توان به روابط میان دو کشور اطمینان داشت.

شفیعی ادامه داد: عمران خان برای تحقق شعارهایی که مطرح کرده نیازمند برقراری رابطه خوب با همسایگان است؛ مثلا اگر بخواهد با فقر، بیکاری و فساد در داخل پاکستان مبارزه کند، در وهله اول نیازمند این است که محیط اطراف پاکستان را آرام کند و در مرحله بعدی ظرفیت محیطی پاکستان را برای حل این مشکل به کار گیرد. مثلا کشیدن خط لوله صلح می تواند در رفع خیلی از محرومیت ها موثر باشد.

کارشناس مسائل پاکستان  خاطرنشان کرد: عمران خان متعلق  به یک قلمرو جغرافیایی و جمعیتی از پاکستان یعنی ایالت سرحد است که کمتر در سیاست و حکومت این کشور نقش داشته‌اند.با توجه به اینکه سیاست در  پاکستان اغلب در دست پنجابی ها و بعد سندی‌ها بوده است و بلوچ‌ها و پشتوها کمتر در سیاست و حکومت پاکستان سهیم بوده‌اند، درنتیجه  می‌توان گفت روی کارآمدن فردی از حزبی که تعلق خاطر بیشتری به ایران دارد، نکته حائز اهمیتی است.

وی ضمن اشاره با انتقادهای نخست وزیر جدید پاکستان نسبت به سیاست‌های آمریکا، اظهار کرد: اولین مخالفت‌ها با حملات پهبادی آمریکا در پاکستان، توسط عمران خان شروع شد، او کمپین‌های ضد آمریکایی بسیاری را به  راه انداخت. در حال حاضر با انتخاب هند از سوی آمریکا برای همکاری به جای پاکستان، گرایش اسلام آباد به تهران بیشتر شده است.

شفیعی در ادامه گفت: مجموعه این مسائل باعث شده که ایران از روی کار آمدن عمران خان استقبال کند و قطعا هر گونه ابتکار عملی هم که وی داشته باشد احتمالا ایران پاسخ مثبت خواهد داد. یعنی حتی اگر قرار باشد بین ایران و عربستان میانجیگری از سوی نخست وزیر پاکستان انجام شود، ایران تمایل  دارد به پاکستان در جهان اسلام نقش بدهد چیزی که تاکنون پاکستان به رغم پتانسیل‌هایی که داشته از آن بی‌بهره بوده است.

کارشناس مسائل پاکستان با تاکید بر همخوانی پایه‌های متغیر و ثابت در روابط دو کشور گفت: باید به سمت شناسایی ظرفیت های دوطرف حرکت کرد. یکی از اشکالاتی که در روابط ایران و پاکستان وجود دارد نشناختن ظرفیت‌های موجود است. در حال حاضر حتی با وجود ظرفیت‌های شناخته شده، تجار دو طرف علاقه کمتری برای همکاری با یکدیگر نشان می‌دهند.  اینها نکات ضعفی است که عمران خان می‌تواند آنها را برطرف کند.  

وی درخصوص بحران افغانستان گفت: ایران و پاکستان باید ابتکار عمل منطقه‌ای را در دست گرفته و به سمت حل بحران  افغانستان پیش روند، چرا که این بحران برای همه فرصت سوزی به دنبال داشته است که قطعا  باید به فرصت سازی برای کشورها تبدیل شود.

شفیعی با بیان اینکه در مرزهای ایران و پاکستان نگرانی‌های امنیتی وجود دارد؛ گفت: تروریسم فرامرزی از داخل پاکستان وارد بلوچستان ایران شده و نا امنی‌هایی را به وجود می‌آورد و لازم باید در این حوزه تمرکز بیشتری باشد و یک رویه جدی  برای حل این مسئله پیش گرفته شود.

کارشناس مسائل پاکستان درباره فرصت رابطه با همسایگان بیان کرد: بدیهی است همسایگان حلقه‌های بلافصل کشورها هستند، یعنی هر گونه فرصت یا تهدیدی که برای کشوری  به وجود می آید در ابتدا از ناحیه همسایگان است و امروزه «سیاست همسایگی» یکی از سیاست‌های مهم در سطح جهان است.

وی افزود:ما باید تهدیدها را در روابط همسایگی تبدیل به فرصت کنیم و در شرایط فعلی که کشورمان  دغدغه های سیاست خارجی بسیاری دارد، ارتباط با پاکستان فرصت بسیار خوبی است که باید از آن استفاده کرد.

شفیعی در پایان یادآور شد: با روابط خوب بین ایران و پاکستان  که پس از این هم تداوم خواهد داشت، همینطور نقشی که اسلام آباد می‌تواند در مناسبات دوکشور ایفا کند، ارتباط با پاکستان به امن شدن محیط منطقه کمک کرده و  فرصت استراتژیک برای ما محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، پاکستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار