به منظورکاهش استفاده از سموم کشاورزی و تولید محصولات پاک و ارگانیک طرح کنترل بیولوژیک آفات در ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شد .

اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در قوچانعلی جنانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ گفت: مبارزه بیولوژیک برای مقابله با آفت کرم میوه خوار گوجه فرنگی صورت گرفت.

وی افزود: دو گونه زنبور براکون و تریکوگراما به عنوان عوامل کنترل بیولوژیک علیه آفت کرم میوه خوار گوجه فرنگی محسوب می‌شوند که زنبور براکون از لارو و زنبور تریکوگراما از تخم آفت تغذیه می‌کنند  که در کاهش جمعیت آفت تاثیر بسزایی دارند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان عملیات رهاسازی زنبور‌ها را سه مرحله عنوان و اظهار کرد: در مرحله اول زنبور تریکوگراما در موقع گلدهی گیاه و زمانی که تعداد تخم آفت کرم میوه خوار گوجه فرنگی به حداکثر خود رسید، رها می‌شود و مرحله دوم نیز که شامل رهاسازی زنبور براکون است همزمان با خروج لارو و مرحله سوم رهاسازی نیز یک هفته بعد از مرحله دوم جهت تغذیه از تخم‌های آفت باقی مانده انجام می‌شود.

جنانی هدف از عملیات رهاسازی حشرات مفید در مزارع گوجه فرنگی را کاهش مصرف سموم شیمیایی و جلوگیری از آلودگی زیستی، تولید محصول سالم و کاهش هزینه تولید عنوان کرد.

وی سطح زیر کشت گوجه فرنگی در سال زراعی ۹۶-۹۵ شهرستان قوچان را ۴۵۰ هکتار اعلام کرد که مبارزه بیولوژیک برای مقابله با آفت کرم میوه خوار گوجه فرنگی در ۱۵۰ هکتار و در روستا‌های داغیان، هودانلو و اسلام آباد انجام گرفته است.

وی افزود: همچنین 2 هزار و 400 گرم تخم پارازیت شده زنبور 'تریکوگراما' تولید و در مزارع گوجه فرنگی رهاسازی شده که با توجه به تنوع فعالیت این حشره، در باغ‌های، انگور، گوجه فرنگی، سیب درختی و زمینی و برای مبارزه با کرم میوه قابل گسترش است

انتهای پیام// ح. خ
 
 
 

اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی قوچان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.