مدیر پیامرسان ایرانی آیگپ در گفتگو با باشگاه خبرنگان جوان در رابطه با اینکه آیا پیامرسانهای داخلی فقط 15 میلیون نفر ظرفیت دارند، توضیح داد و تأکید کرد که فیلترینگ تلگرام فقط یک هفته اول به درستی انجام شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته گذشته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اظهارنظری گفت که پیامرسانهای داخلی با ظرفیتی که در شرایط کنونی دارند، توانستند جذب مخاطب ۱۰ میلیونی داشته باشند و بر اساس توانمندی واقعی این پیام رسان ها، نمودار رو به پیشرفت خوبی نشان می دهند؛ اما تصوری که برخی موافقان فیلتر تلگرام از این پیام رسانها ساختند، واقعی نبود؛ ما از همان ابتدا نیز به مجلس اعلام کردیم که ظرفیت این پیامرسانها حدود ۱۵ میلیون نفر است.
این ادعا بر خلاف تصور رایج در خصوص پیامرسانهای داخلی بود که در گذشته درباره آنها گفته میشد و باعث تعجب شد. از همین رو با مدیران برخی پیامرسانها گفتگو کردیم تا نظر آنها را در این خصوص بدانیم.
محمدرسول کاظمی مدیر پیامرسان آیگپ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اینکه آیا پیامرسانهای داخلی فقط 15 میلیون نفر ظرفیت دارند، اظهار داشت: من به هیچ وجه این ادعا را قبول ندارم که گفته میشود ظرفیت پیامرسانهای داخلی 15 میلیون کاربر است؛ در حال حاضر ظرفیت پیامرسانهای داخلی در مجموع بیش از 50 میلیون نفر است. این تعداد فقط مربوط به ثبتنام کاربران نمیشود بلکه 50 میلیون نفر با همان کیفیت که در تلگرام فعال بودند، میتوانند در پیامرسانهای داخلی فعالیت کنند.
مدیر پیامرسان آیگپ در خصوص اینکه برای رفع ضعفهای کنونی پیامرسانهای داخلی چه باید کرد، اظهار داشت: به عنوان مثال پیامرسان واتساپ قبل از تلگرام فعالیت خود را آغاز کرد اما در حال حاضر حتی امکان ویرایش پیام را هم ندارد؛ در واقع در صنعت آیتی این اشکالات وجود دارد اما به مرور قابل حل است. با یک مشاهده مختصر متوجه میشوید که پیامرسانهای داخلی از سال گذشته تا الآن رشد بسیار چشمگیری داشتند و این نشان میدهد که همه ایرادات قابل حل است، به شرط آن که اقبال عمومی به پیامرسانهای داخلی وجود داشته باشد.
کاظمی در همین زمینه اضافه کرد: در واقع اقبال مردم ما را به جنبوجوش وامیدارد تا با شناختن ایرادات، آنها را برطرف کنیم و هر چقدر این اقبال بیشتر باشد، این روند با سرعت بیشتری پیش میرود.
وی همچنین در خصوص تأثیر اجرای ناقص فیلترینگ تلگرام بر عدم رفع نقایص پیامرسانهای داخلی، اظهار داشت: فیلترینگ تلگرام تنها در هفته اول به درستی اجرا شد که این امر منجر به رشد سریع کاربران پیامرسانهای داخلی در آن زمان شد. بعد از آن متأسفانه با ورود هاتگرام و طلاگرام حتی گاهی شاهد کاهش کاربران پیامرسانهای داخلی بودیم. همچنین در هفته اول شاهد بودیم که فیلترشکنها با محدودیت زیاد و سرعت بسیار کم کار میکردند و بعد از آن زمان، به راحتی و بدون هیچ مشکلی در دسترس مردم قرار گرفتند.
مدیر پیامرسان آیگپ ادامه داد: در واقع عامل برطرف نشدن بسیاری از ایرادات پیامرسانهای داخلی، عدم اجرای درست فیلترینگ تلگرام است. در یک هفته اول که فیلترینگ به درستی اجرا میشد، شاهد مهاجرت بسیار زیاد مردم به پیامرسانهای داخلی بودیم اما بعد از آن به دلایلی که ذکر شد، عملاً فیلترینگ اجرا نمیشود.
کاظمی در پایان تأکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همه وظایف خود که در مصوبات آمده بود را به طور کامل انجام داده اما در رابطه با بستههای جدید حمایتی که گفته شده، هنوز کسی چیزی به ما نگفته است.
انتهای پیام/