نیاز به شناسایی زودهنگام تومور‌های سرطانی و نابودی بافت‌های آسیب دیده سبب شد تا دانشمندان فناوری جدیدی برای نابودی متمرکز سرطان دربدن انسان ابداع کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فناوری فوق پیشرفته شناسایی و ردیابی تومور‌های سرطانی درون بدن انسان به وسیله دانشمندان دانشگاه MIT، مرکز آزمایشگاهی دانش کامپیوتر و هوش مصنوعی (CSAIL) به نام ReMix راه اندازی شده است؛ این وسیله می‌تواند مکان اشیای مختلف را دربدن انسان شناسایی کند.

این دستگاه مانند فناوری موجود در ماهواره‌ها با استفاده از کانون‌های GPS اشیای درون بدن انسان را شناسایی می‌کند.

اعضای این تیم با استفاده از ترکیبی از ایمپلنت‌های قابل جذب و سیگنال‌های بدون سیم کم توان که درون قطعه‌های گوشت مرغ و برخی بافت‌های پروتئینی دیگر قرار دادند و استفاده از سیستم ReMix موفق به شناسایی ایمپلنت‌های درون بافت شدند.

سیستم ReMix شامل وارد کردن نشانگر کوچکی به درون بافت بدن و استفاده از دستگاه بی سیم برای ردیابی حرکت بدن است. سپس محل دقیق‌تر با استفاده از الگوریتم‌های طراحی شده به طور خاص برای رسیدگی به تداخل ناشی از مواد مختلف دربدن تعیین می‌شود. نشانگر خود نشان دهنده سیگنال ارسال شده به وسیله دستگاه خارج از بدن است.

 

کارایی فناوری شناسایی و ردیابی تومور‌های سرطانی 

محققان امیدوار هستند از این فناوری در آینده برای انتقال دارو به قسمت‌های خاص بدن استفاده شود، ازجمله روش‌های درمانی که این فناوری می‌تواند برای آن مورد استفاده قرارگیرد، شیوه جدید درمان سرطان به نام پروتون تراپی است.

کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از این شیوه می‌تواند هزینه سرسام آور پروتون درمانی را کاهش دهد، اکنون در دنیا تنها ۱۰۰ مرکز پروتون درمانی وجود دارد.

تیم پژوهشگران دانشگاه MIT در نظر دارند در آینده از این فناوری برای انجام عمل‌های جراحی مختلف بهره بگیرند و به این ترتیب اندوسکوپی‌های تهاجمی کاهش یابد.

کارشناسان اعلام کرده‌اند با بررسی دقیق این سیستم و افزایش کارایی، این دستگاه در آینده برروی انسان‌ها در محیط بالینی آزمایش خواهد شد.

یکی از مواردی که دانشمندان طراح این سیستم اعلام کرده‌اند نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد، چگونگی تحلیل بدن افراد مختلف است، زیرا بدن هرفرد دارای ویژگی و پیچیدگی‌های خاص خود است که نیاز به طراحی الگوریتم‌هایی به این منظوراست.

تیم دانشگاه MIT این سیستم جدید شناسایی تومور‌های سرطانی را با همکاری بیمارستان عمومی ماساچوست پیاده سازی کرده است و نتیجه این پژوهش در انجمن فناوری اطلاعات رایانه‌ای در بوداپست مجارستان ارائه خواهد شد.


منبع:Newatls
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار