محمد خانبلوکی رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان جادهای حمل کالای سراسر کشور در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هماکنون 365 هزار کامیون فرسوده در جادههای کشور دارای کارت هوشمند و بارنامه هستند، گفت: 7 تا 8 هزار کامیون بالای 50 سال، 23 تا 25 هزار کامیون بالای 40 سال در کشور تردد میکنند و 130 هزار کامیون فرسوده در درون شهر بارها را جابهجا میکنند.
رئیس کانون رانندگان کامیون با بیان اینکه نوسازی ناوگانهای فرسوده تنها در حد وعده و وعید باقی مانده است، گفت: میزان مصرف سوخت کامیونهای کهنه 60 تا 65 لیتر در هر 100 کیلومتر است، اما میزان مصرف کامیونهای نو 25 تا 30 لیتر است که این میزان مصرف زمینهساز هدررفت سرمایه ملی میشود.
بیشتر بخوانید: پرداخت وام ۳۲۰ میلیون تومانی برای نوسازی کامیونهای فرسوده
وی از رانت بزرگ قاچاق گازوئیل در این بخش خبر داد و گفت: هماکنون قیمت هر لیتر گازوئیل در خارج از مرزها 6000 تومان است که توسط برخی از دلالان خریداری میشود، بنابراین مصرف بیشتر سوخت گازوئیل توسط ناوگان فرسوده و قاچاق آن یکی از اصلیترین دلایل عدم نوسازی ناوگان جادهای است.
خانبلوکی یکی از راهکارهای اصلی برای نوسازی ناوگان جادهای را آزاد کردن واردات خودرو به کشور دانست و افزود: ایران باید راهکار کشور ترکیه را در این بخش اجرایی کند، به طوری که با برداشتن تعرفه گمرکی و آزاد کردن واردات خودرو، نوسازی ناوگان جادهای ظرف مدت کمی به مرحله اجرایی شدن میرسد.
رئیس کانون رانندگان کامیون در پایان گفت: دولت چندین سال است که تردد کامیونهای بالای 25 سال را در جادهها ممنوع کرده، اما اجرای این طرح هیچ وقت محقق نخواهد شد.
انتهای پیام/